Programplaner og emneplaner - Student
PEFKO6200 Practical and Aesthetic Cross-disciplinary Competences 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser 2
- Study programme
-
Practical and Aesthetic Cross-disciplinary Competences
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
SPRING 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser 2
Studentene skal få erfaring med bruk av tverrfaglige læringsprosesser, og prøve ut og innhente erfaringer med dette underveis i studiet. Studiet skal stimulere til nytenkning og innovasjon, utvikling av digitale ferdigheter og en inkluderende undervisning med bruk av praktiske og estetiske uttrykksformer. I forlengelse av dette vil studentene få innsikt i hvordan danne grunnlag for utvikling av et læringsmiljø som stimulerer til en god og trygg identitetsutvikling. Vurdering av tverrfaglige kompetanser inngår i emnet. Undervisningen vil til enhver tid være praksisrettet, og benytte studentenes undervisningserfaring som grunnlag for refleksjon og videre undervisningspraksis.
Innhold:
- Flersanselige tilnærminger til læring
- Digitale ferdigheter i praktiske estetiske læringsprosesser
- Tverrfaglig vurdering
Required preliminary courses
Globalization affects most firms including those that compete in the domestic market. The course gives an understanding of different issues facing firms competing in international markets. This encompass both large and small and medium-sized firms (SMEs), including Born Global firms (BGs), ie. firms internationally from inception. Increased knowledge of challenges for small and large firms are essential for managerial decision making regarding, e.g. the choice of markets, market entry modes, and the internationalization process. The application of theory to actual problems is emphasized through the case approach used in this course.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser og hvordan disse kan benyttes i ulike fag
- har kjennskap til praktiske og estetiske metoder og verktøy i utvikling av undervisning som bygger opp under fagovergripende kompetanser
- har kjennskap til ulike estetiske teorier og hvordan anvende disse i planlegging av undervisning
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke praktiske og estetiske metoder og verktøy for individuell og kollektiv læring
- kan gjenkjenne og vurdere tverrfaglige praktiske og estetiske kompetanser i ulike undervisningssammenhenger
- kan benytte ulike estetiske uttrykksformer i en-faglige og tverrfaglige undervisningssammenhenger
- kan legge til rette for elevers bruk av praktiske og estetiske uttrykksformer
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre et tverrfaglig, praktisk og estetisk undervisningsprosjekt alene og sammen med lærere med andre fag
- kan produsere og presentere et tverrfaglig praktisk og estetisk arbeidalene og i samarbeid med andre
- kan reflektere over forholdet mellom fagenes innhold og bruk av egnede praktiske og estetiske uttrykksformer
Teaching and learning methods
After completing the course, students will acquired the learning outcomes defined in knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has
- an understanding of globalization and globalization forces
- how globalization affects internationalization for large and smaller firms
- insight and deep understanding of internationalization
- a particular knowledge about what characterize born global firms/international new ventures
- basic and up-to-date knowledge of research and different dilemmas facing firms competing in international markets
- developed his/her ability to reflect and understand issues facing firms going international
- understanding of cultural and institutional differences
- the importance of knowledge and learning for internationalization
Skills
The student is capable of
- analyzing complex and comprehensive internationalization issues for various types of firms
- apply theory to real cases and issues
- reflect on opportunities and challenges for firms competing internationally
General competence
The student can
- engage in analytical discussions of internationalization issues
- can approach international decisions from various perspectives
Course requirements
Emnet har et todelt arbeidskrav, hvor begge må være vurdert til godkjent:
Studenten skal, i gruppe med medstudenter, utvikle en digital, tverrfaglig læringsressurs tilpasset selvvalgt elevgruppe. Ressursen skal kunne brukes i en tenkt undervisningssituasjon. Ressursen må kunne presenteres som en podcast, video, eller andre digitale uttrykksformer.
Studenten skal levere et individuelt skriftlig refleksjonsnotat på maks 2000 ord, som drøfter hvordan ressursen er tenkt brukt i et tverrfaglig undervisningsforløp. Studenten skal vise refleksjon over egen og andres bruk av praktiske og estetiske kompetanser og metoder, og drøfte dette opp mot sentral teori.
Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ikke godkjente arbeidskrav kan forbedres og fremstilles for ny vurdering.
Assessment
Deleksamen bestående av:
1) En tverrfaglig praktisk-estetisk oppgave (3000 - 5000 ord) eller et praktisk-estetisk produkt (50%)
2) Muntlig presentasjon av oppgaven/produktet (50%)
Begge delene må vurderes til bestått karakter (E eller bedre) for at eksamen som helhet skal bestås. Karakterene på hver del slås sammen til én endelig samlet karakter.
Karakteren på del 1 kan påklages, karakteren på del 2 kan ikke påklages.
Permitted exam materials and equipment
Written school exam (5 hours).
Grading scale
Gradert skala, A-F.
Examiners
Emnet omhandler barn og unges oppvekstsvilkår i dagens samfunn, og hvilken betydning disse kan få for opplæringen. Emnet omhandler også fysisk, psykisk og sosial utvikling i et livsløpsperspektiv.
Emnet består av 15 studiepoeng med en fordeling på 7 studiepoeng breddefag,3 studiepoeng dybdefag og 5 studiepoeng profesjonsfag
Admission requirements
Anita E. Tobiassen
Course contact person
An internal and an external examiner will grade the exam.
A selection of at least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded to exam papers assessed by the external and internal examiner will be used to determine the level of all exam papers.