Programplaner og emneplaner - Student
PEDD1210 Educational Theory 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Pedagogikk 1
- Study programme
-
Educational Theory and Practice in Drama and Theatre Communication - part-timeEducational Theory and Practice in Art and Design Education - part-time
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i estetiske fag deltid - studieretning kunst- og designdidaktikk
Required preliminary courses
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om aksjonsrettede og praksisrelevante metoder for forskning og utviklingsarbeid
- innsikt i, og kan reflektere kritisk over profesjonsrelevante problemstillinger knyttet til blant annet faglig skjønn, profesjonsidentitet og dilemmaer i møte mellom teori og praksis
- inngående kunnskap om lov- og planverket for grunnopplæringen og kan utvikle oppgaver, undervisningsopplegg og planer som ivaretar mangfoldet av elever.
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende aksjonsrettede og praksisrelevante forskningsmetoder for å belyse praksisnære problemstillinger
- kritisk analysere relevant forskning og drøfte betydningen den har for skole, undervisning og egen profesjonsutøvelse
- kan utforske, reflektere over og kritisk vurdere ulike metoder for veiledning, undervisning og klasseledelse.
Generell kompetanse
Studenten kan
- kommunisere om og formidle faglige problemstillinger, analyser og resultater
- bidra til pedagogisk innovasjon og utvikling av fag- og profesjonsfelleskap
Learning outcomes
Emnet kombinerer samlinger og digital undervisning. Undervisnings- og læringsmetoder inkluderer forelesninger, workshops, ferdighetstrening og veiledning av praksis. Emnet legger vekt på studentaktive læringsmetoder.
Mellom samlingene legges det opp til utforskning i og gjennom egen praksis, fortrinnsvis på egen arbeidsplass.
Praksis
Emnet inkluderer minst 10 timer praksisopplæring. Forberedelse og eventuelt vurdering kommer i tillegg. Praksis skal være prosjektbasert og gir rom for utprøving og aksjonsrettet undervisning. Praksis skal være rettet mot læreren som profesjonsutøver. Praksissted skal foreslås av studenten og må godkjennes av institusjonen. I dette emnet kan praksis gjennomføres på eget arbeidssted. Praksisveiledning kan foregå digitalt. Praksis kan være individuell eller i gruppe. Praksis er veiledet, men ikke vurdert.
Praksisplassen skal fortrinnsvis være innen grunnopplæringen, eventuelt andre undervisningsarenaer som kulturskole, folkehøyskole eller i høyere utdanning.
Teaching and learning methods
For å kunne møte til eksamen må både arbeidskrav og praksis være godkjent:
- minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger
- minimum 90 % deltakelse i 10 timer praksis, inkludert ledelse av praksis? Manglende deltagelse grunnet sykdom og uforutsette hendelser må studenten selv ta ansvar for å få tatt igjen før mulighet for å gå opp til eksamen.
Course requirements
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisnig følges.
Assessment
Gradert skala A-F.
Permitted exam materials and equipment
Hver eksamen vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes jevnlig.
Grading scale
Fullført emne MESTD4312 Vitenskapsteori og forskningsmetode 1
Examiners
Emnet overlapper med 10 studiepoeng mot MLEST4400.