EPN-V2

PEDD1210 Educational Theory 1 Course description

Course name in Norwegian
Pedagogikk 1
Study programme
Educational Theory and Practice in Drama and Theatre Communication - part-time
Educational Theory and Practice in Art and Design Education - part-time
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

Studenten må være tatt opp på Masterstudium i estetiske fag deltid - studieretning kunst- og designdidaktikk

Required preliminary courses

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om aksjonsrettede og praksisrelevante metoder for forskning og utviklingsarbeid
  • innsikt i, og kan reflektere kritisk over profesjonsrelevante problemstillinger knyttet til blant annet faglig skjønn, profesjonsidentitet og dilemmaer i møte mellom teori og praksis

  • inngående kunnskap om lov- og planverket for grunnopplæringen og kan utvikle oppgaver, undervisningsopplegg og planer som ivaretar mangfoldet av elever.

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende aksjonsrettede og praksisrelevante forskningsmetoder for å belyse praksisnære problemstillinger
  • kritisk analysere relevant forskning og drøfte betydningen den har for skole, undervisning og egen profesjonsutøvelse
  • kan utforske, reflektere over og kritisk vurdere ulike metoder for veiledning, undervisning og klasseledelse.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kommunisere om og formidle faglige problemstillinger, analyser og resultater
  • bidra til pedagogisk innovasjon og utvikling av fag- og profesjonsfelleskap

Learning outcomes

Emnet kombinerer samlinger og digital undervisning. Undervisnings- og læringsmetoder inkluderer forelesninger, workshops, ferdighetstrening og veiledning av praksis. Emnet legger vekt på studentaktive læringsmetoder.

Mellom samlingene legges det opp til utforskning i og gjennom egen praksis, fortrinnsvis på egen arbeidsplass.

Praksis

Emnet inkluderer minst 10 timer praksisopplæring. Forberedelse og eventuelt vurdering kommer i tillegg. Praksis skal være prosjektbasert og gir rom for utprøving og aksjonsrettet undervisning. Praksis skal være rettet mot læreren som profesjonsutøver. Praksissted skal foreslås av studenten og må godkjennes av institusjonen. I dette emnet kan praksis gjennomføres på eget arbeidssted. Praksisveiledning kan foregå digitalt. Praksis kan være individuell eller i gruppe. Praksis er veiledet, men ikke vurdert.

Praksisplassen skal fortrinnsvis være innen grunnopplæringen, eventuelt andre undervisningsarenaer som kulturskole, folkehøyskole eller i høyere utdanning.

Teaching and learning methods

For å kunne møte til eksamen må både arbeidskrav og praksis være godkjent:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger
  • minimum 90 % deltakelse i 10 timer praksis, inkludert ledelse av praksis? Manglende deltagelse grunnet sykdom og uforutsette hendelser må studenten selv ta ansvar for å få tatt igjen før mulighet for å gå opp til eksamen.

Course requirements

Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisnig følges.

Assessment

Gradert skala A-F.

Permitted exam materials and equipment

Hver eksamen vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes jevnlig.

Grading scale

Fullført emne MESTD4312 Vitenskapsteori og forskningsmetode 1

Examiners

Emnet overlapper med 10 studiepoeng mot MLEST4400.