Programplaner og emneplaner - Student
PED1210 Educational Theory 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Pedagogikk 1
- Study programme
-
Educational Theory and Practice in Drama and Theatre CommunicationEducational Theory and Practice in Art and Design Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet handler om faglig og personlig læring og utvikling, om oppdragelse, undervisning og sosialisering. Temaene som helhet skal bidra til utvikling av lærerens profesjonelle skjønn og handlekraft. Emnet skal danne grunnlaget for praktisk-pedagogisk virksomhet. Emneområdet består av tre målområder:
- læreren, eleven og opplæringen I
- læreren og eleven i organisasjonen I
- læreren, eleven og skolen i samfunnet I
Emnet skal gjøre studentene fortrolige med de formelle rammer som læreren må forholde seg til. Hovedtema er forholdet lærer, elev/elevgrupper og lærestoff, ulike syn på læring og utvikling og ulike kulturelle forhold og deres betydning for barn og unges selvforståelse, utvikling og læring. Refleksjon og bevisstgjøring rundt yrkesetiske dilemmaer i skolen står sentralt.
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om danningens og utdanningens betydning i et samfunn i endring, med særlig vekt på demokrati, bærekraftighet og mangfold
- har kunnskap om lov- og planverk, om den norske skolens prinsipielle ideal, om likeverd og elevers forskjellige oppvekstvillkår
- har kunnskap i hvordan de etiske dilemmaer som kan oppstå i skolens hverdag kan forstås å håndteres
- har kunnskap om unges læring, utvikling, motivasjon og forskjellige perspektivet på hva som kan fremme god læring, og hvordan dette kan brukes i planlegging og gjennomføring av undervisning
- har kunnskap om klasseledelse og lærerens betydning for å skape et godt skolemiljø
- har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, samt kjennskap til relevante hjelpeinstanser
Ferdigheter
Studenten:
- kan analysere, drøfte og begrunne egne pedagogiske valg med utgangspunkt i læreplaner, relevante styringsdokumenter, yrkesetikk, pedagogisk teori og praksiserfaring
- kan analysere skolens, lærerens og kunnskapens betydning i samfunnet, historisk, nå og i fremtiden
- kan reflektere over og håndtere etiske dilemmaer som kan oppstå i lærerhverdagen
- kan reflektere over hva som kjennetegner god klasseledelse, og betydningen av å legge til rette for gode pedagogiske relasjoner og et inkluderende skolemiljø
Generell kompetanse
Studenten:
- kan kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål
- kan utvikle sin læreridentitet i møte med elever og skole, videreutvikle egen kompetanse og samtidig bidra til både kollegers og skolens utvikling
- kan utvikle et godt skole-hjem samarbeid, og samarbeide med andre relevante aktører i skolen
Teaching and learning methods
Arbeidet med de tre målområdene må ses i sammenheng med praksisopplæringen og undervisningen i fagdidaktikk (se egen emneplan for praksis). Alle aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.
Sentrale problemstillinger tematiseres fra ulike perspektiver i løpet av studiet. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe- og prosjektarbeid samt selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være innfridd av studenten og resultatet godkjent før eksamen i pedagogikk kan avlegges:
- Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
- En skriftlig individuell oppgave (1500-2000 ord).
Assessment
Skriftlig individuell hjemmeeksamen på 2000-2500 ord over tre dager. Besvarelsen skal koble teori og praksiserfaringer.
Eksamen kan påklages.
Permitted exam materials and equipment
Studiet Praktisk pedagogikk for i fagskolen 1 - grunnleggende lærerkompetanse (PPF1) skal gi grunnleggende lærerkompetanse for fagskolens steds - og nettbaserte tilbud. Gjennom studiet skal studentene lære å planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere læringsarbeid for fagskolestudenter, både i stedsbaserte, nettbaserte og fleksible utdanningsløp. De skal kunne ta i bruk forskningsbasert kunnskap og prøve ut varierte læreraktiviteter på egen arbeidsplass. Studentene skal oppøve en kritisk og reflektert holdning til egen praksis og fagskolens virksomhet samt være seg bevisst på det doble praksisfelt som utøves på fagskolenivå.
Studiet skal være praksisrettet og tilpasses fagskolenes varierte og yrkesrettede fagområder. Studiet legger derfor vekt på å bruke studentenes erfaringer i læringsarbeidet.
Grading scale
Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om yrkespedagogikk, yrkesdidaktikk og arbeidsmetoder som er relevante for fagområdet, herunder utviklingsarbeid
- har kunnskap om voksnes læring og realkompetanse
- kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for fagskolen innenfor både det yrkespedagogiske og det yrkesfaglige området
- kjenner til utfordringer knyttet til stedsbaserte, nettbaserte og fleksible utdanningsløp i fagskolen
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevant for læringsarbeid i fagskolen
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre og evaluere variert læringsarbeid i fagskolen
- kan veilede, vurdere og dokumentere studenters læring og utvikling, og gi tilbakemeldinger som bidrar til refleksjon i læringsarbeidet
- kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til teorier og informasjonskilder
- kan anvende digitale verktøy i lærings- og vurderingsarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i og forståelse for etiske utfordringer og overveielser i fagskolelærerrollen
- kan skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø preget av mangfold og likestilling
- kan formidle og diskutere faglige, yrkesdidaktiske og yrkespedagogiske problemstillinger
- kan legge til rette for nytenkning og innovasjon med at lokalt arbeids- og samfunnsliv involveres i læringsarbeidet
Examiners
Studiet er samlingsbasert, og kan tilbys på campus, nett eller som en kombinasjon. Studiet krever at studentene er aktive deltakere på samlinger og i yrkespedagogisk praksis, samt at de bidrar med refleksjoner og erfaringer i læringsfellesskapet.
Universitetets læringsplattform brukes i studiet, alle studenter må derfor disponere pc og tilgang til internett. Studentene vil jobbe i et digitalt klasserom på de nettbaserte samlingene.
Siden studiet er praksis- og oppgavebasert og knyttet til utøvelse av fagskolelærerrollen, vil deler av pensum være valgfritt for studentene. Ved selv å innhente hensiktsmessig litteratur sikrer vi at studentene utvikler kompetanse som er i tråd med læringsutbyttet i planen og egne læringsmål, under veiledning av faglærer. Det er krav om minimum 2000 sider litteratur i emnet.
Følgende prinsipper ligger til grunn for valg av læringsformer og organisering av innhold:
- Praksisorientering
Utgangspunktet for studiet er utfordringer og oppgaver i fagskolen. Dette betyr at studentenes erfaringer fra egen fagskolepraksis og refleksjoner knyttet til dette har en sentral plass i studiet.
- Problemorientering
Studentene skal lære gjennom å arbeide med virkelighetsnære problemstillinger og situasjoner. Problemorienteringen kan gjennomføres ved for eksempel problembasert læring og oppgaveløsning, prosjektarbeid og utviklingsarbeid.
- Opplevelsesorientering
Studentene skal bli bevisst og kunne gi uttrykk for sine følelser og tanker i ulike situasjoner. De skal også tilrettelegge for slike læringsprosesser hos sine studenter.
- Erfaringslæring
Det vil si å gjøre seg bevisst tidligere erfaringer og gjøre seg nye erfaringer med ulike former for yrkespedagogisk arbeid. Gjennom å planlegge, prøve ut og reflektere over ny praksis vil studentene øke bevissthet og handlingsregister i ulike opplæringssituasjoner.
- Eksemplarisk læring
Studentene lærer ved at eksempler analyseres, bearbeides, anvendes og generaliseres for bruk i egen praksis.
- Verdiorientering
Studentene skal bli bevisst og klargjøre sine normer og holdninger i forhold til yrkesetiske standarder og konsekvenser av egne valg.
- Studentinnflytelse og målstyring