EPN-V2

ORTO2300 Theory of Science and Research Methids in Prosthetics and Orthotics Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori og forskningsmetode innen ortopediingeniørfag
Study programme
Prosthetics and Orthotics Programme
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Emnet omhandler kvantitative og kvalitative forskningsmetoder som er relevant for ortopediingeniørfagfeltet og derved grunnlag for å utøve kunnskapsbasert praksis. Innholdet blir videreført i flere av de påfølgende emner som omhandler forskningsdesign, datainnsamling, dataanalyse og forskningsetikk innenfor feltet. Kunnskap om reliabilitet, begreps-, intern- og eksternvaliditet som grunnlag for kritisk lesning av forskningsartikler og andre kilder vektlegges.

Tabellen viser emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:

  • Vitenskapsteori og forskningsmetode (9,5 stp.).
  • Etikk (0,5).
  • Sum studiepoeng: 10 stp.

Required preliminary courses

Studenten må ha bestått 1. studieår.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om bruk av spørreskjema, systematisk litteraturgjennomgang, utfallsmål, bevegelsesanalyse og Randomised Control Trials (RCTs) som kvantitativ forskningsmetode
  • kunnskap om intervju som en kvalitativ forskningsmetode og metodologi innenfor kvalitativ forskning
  • kunnskap om troverdighet, reliabilitet og validitet

Ferdigheter

Studenten kan

  • samle inn og analysere kvantitative enkeltdata
  • samle inn og analysere kvalitative enkeltdata
  • presentere analyseresultater
  • lese forskningsartikler og andre kilder kritisk

Generell kompetanse

Studenten kan

  • identifisere mulige forskningsetiske problemstillinger i forskningsartikler

Teaching and learning methods

Det veksles mellom seminarer, ferdighetstrening, forelesninger, digitale ressurser, studentsamarbeid og selvstudier.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  • Minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer, litteratursøk, datalab og gruppearbeid.

Assessment

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Mappe bestående av én individuell oppgave og to til tre oppgaver i gruppe på to til tre studenter. Samlet omfang inntil 7500 ord.

Ny eksamen: Studenten må omarbeide de mappeoppgavene som har fått F.

Permitted exam materials and equipment

Alle.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene. De øvrige vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurdering skal komme alle besvarelsene til gode.