Programplaner og emneplaner - Student
ORIPRA2 Placement: Orthosis and Prosthesis of the Foot Course description
- Course name in Norwegian
- Praksis – Ortopediske hjelpemidler til foten
- Study programme
-
Prosthetics and Orthotics Programme
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studenten må ha bestått første studieår eller tilsvarende, med unntak for emnet ORI1050.
Required preliminary courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for brukermedvirkning og kjenne til prinsippene for å anvende klientsentrert tilnærming i klinikken
- gjøre rede for organisatoriske og strukturelle forhold som virker inn på yrkesutøvelsen ved praksisstedet
- gjøre rede for NAVs regelverk som gjelder for ortoser til foten
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende ortopediingeniørfaglig kunnskap i forhold til aktuelle brukere, problemstillinger og oppgaver knyttet til fottøy, fotortoser og delfotsproteser
- anvende klinisk resonnering for å integrere teori og praksis
- bruke fagspesifikke metoder, verktøy og redskaper som er aktuelle for klinisk praksis i fottøy, fotortoser og delfotsproteser
- anvende ICF rammeverk og relevante utfallsmål for å måle virkning av funksjonsnedsettelse med årsak i fotproblematikk
- formulere mål med utgangspunkt i brukers ønsker om og rett til aktivitet, arbeidsinkludering og samfunnsdeltakelse
- veilede brukeren i bruk og vedlikehold av fottøyet/fotortosen
- søke etter, diskutere og anvende faglitteratur og forskningsartikler
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over kommunikasjon og bidra i tverrprofesjonelt samarbeid
- med noe veiledning skrive journal og andre dokumenter som brukes på praksisstedet
- utvise og reflektere over profesjonalitet i oppgaver på praksisstedet
- anerkjenne og reflektere over brukers rett til medbestemmelse og autonomi
- ta ansvar og initiativ, vise samarbeidsevner, selvstendighet, omstillingsevne og møte brukere, samarbeidspartnere og andre med empati og respekt
- drøfte ulike faglige tilnærminger i tverrprofesjonelle team for å utvikle god praksis
- drøfte og kritisk reflektere over etiske dilemmaer og praktisere i henhold til yrkesetiske retningslinjer
Learning outcomes
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can describe user participation and is familiar with the principles for applying a client-centred approach in the clinic
- can explain organisational and structural factors with a bearing on professional practice at the practical training enterprise
- can explain the Norwegian Labour and Welfare Administration’s (NAV) regulations for foot orthoses
Skills
The student
- can apply knowledge of prosthetics and orthotics in relation to relevant users, issues and tasks relating to footwear, foot orthoses and partial foot prostheses
- can use clinical reasoning to integrate theory and practice
- can use discipline-specific methods, tools and equipment that are relevant to clinical practice in footwear, foot orthoses and partial foot prostheses
- can apply the ICF framework and relevant outcome measures to measure the effect of disabilities caused by foot problems
- can define goals based on users’ wishes regarding and right to activity, work inclusion and social participation
- can provide guidance to users on the use and maintenance of footwear/foot orthoses
- can search for, discuss and apply specialist literature and research articles
General competence
The student
- can reflect on communication and contribute to interprofessional cooperation
- can, with some supervision, keep records and relevant documents used in the practical training enterprise
- can demonstrate and reflect on professionalism in tasks performed at the practical training enterprise
- can acknowledge and reflect on users’ right to co-determination and autonomy
- can take responsibility and initiative, demonstrate cooperation skills, independence and an ability to adapt, and treat users, partners and others with empathy and respect
- can discuss different professional approaches in interdisciplinary teams in order to develop good practices
- can discuss and critically reflect on ethical dilemmas and work in accordance with professional ethical guidelines
Teaching and learning methods
The work and teaching methods include self-study, interprofessional cooperative learning and external practical training under supervision.
Course requirements
The following required coursework must be approved to pass practical training:
- minimum 90 % attendance during practical training.
- six reflection notes of 700-1,400 words. The reflection notes must be submitted to the programme on a weekly basis.
Assessment
Bestått - Ikke bestått.
Permitted exam materials and equipment
Not relevant.
Grading scale
- 10 studiepoeng overlapp med ORTOPRA2 Praksis - Ortoser til foten.
Examiners
The midway and final assessments are carried out by the practical training supervisor and the contact lecturer. The final decision on whether to award a pass or fail grade is made by the university.
Overlapping courses
10 credits overlap with ORTOPRA2 Placement in Foot Orthotics.