EPN-V2

ORIPRA2 Placement: Orthosis and Prosthesis of the Foot Course description

Course name in Norwegian
Praksis – Ortopediske hjelpemidler til foten
Study programme
Prosthetics and Orthotics Programme
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Studenten må ha bestått første studieår eller tilsvarende, med unntak for emnet ORI1050.

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • gjøre rede for brukermedvirkning og kjenne til prinsippene for å anvende klientsentrert tilnærming i klinikken
  • gjøre rede for organisatoriske og strukturelle forhold som virker inn på yrkesutøvelsen ved praksisstedet
  • gjøre rede for NAVs regelverk som gjelder for ortoser til foten

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende ortopediingeniørfaglig kunnskap i forhold til aktuelle brukere, problemstillinger og oppgaver knyttet til fottøy, fotortoser og delfotsproteser
  • anvende klinisk resonnering for å integrere teori og praksis
  • bruke fagspesifikke metoder, verktøy og redskaper som er aktuelle for klinisk praksis i fottøy, fotortoser og delfotsproteser
  • anvende ICF rammeverk og relevante utfallsmål for å måle virkning av funksjonsnedsettelse med årsak i fotproblematikk
  • formulere mål med utgangspunkt i brukers ønsker om og rett til aktivitet, arbeidsinkludering og samfunnsdeltakelse
  • veilede brukeren i bruk og vedlikehold av fottøyet/fotortosen
  • søke etter, diskutere og anvende faglitteratur og forskningsartikler

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over kommunikasjon og bidra i tverrprofesjonelt samarbeid
  • med noe veiledning skrive journal og andre dokumenter som brukes på praksisstedet
  • utvise og reflektere over profesjonalitet i oppgaver på praksisstedet
  • anerkjenne og reflektere over brukers rett til medbestemmelse og autonomi
  • ta ansvar og initiativ, vise samarbeidsevner, selvstendighet, omstillingsevne og møte brukere, samarbeidspartnere og andre med empati og respekt
  • drøfte ulike faglige tilnærminger i tverrprofesjonelle team for å utvikle god praksis
  • drøfte og kritisk reflektere over etiske dilemmaer og praktisere i henhold til yrkesetiske retningslinjer

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can describe user participation and is familiar with the principles for applying a client-centred approach in the clinic
  • can explain organisational and structural factors with a bearing on professional practice at the practical training enterprise
  • can explain the Norwegian Labour and Welfare Administration’s (NAV) regulations for foot orthoses

Skills

The student

  • can apply knowledge of prosthetics and orthotics in relation to relevant users, issues and tasks relating to footwear, foot orthoses and partial foot prostheses
  • can use clinical reasoning to integrate theory and practice
  • can use discipline-specific methods, tools and equipment that are relevant to clinical practice in footwear, foot orthoses and partial foot prostheses
  • can apply the ICF framework and relevant outcome measures to measure the effect of disabilities caused by foot problems
  • can define goals based on users’ wishes regarding and right to activity, work inclusion and social participation
  • can provide guidance to users on the use and maintenance of footwear/foot orthoses
  • can search for, discuss and apply specialist literature and research articles

General competence

The student

  • can reflect on communication and contribute to interprofessional cooperation
  • can, with some supervision, keep records and relevant documents used in the practical training enterprise
  • can demonstrate and reflect on professionalism in tasks performed at the practical training enterprise
  • can acknowledge and reflect on users’ right to co-determination and autonomy
  • can take responsibility and initiative, demonstrate cooperation skills, independence and an ability to adapt, and treat users, partners and others with empathy and respect
  • can discuss different professional approaches in interdisciplinary teams in order to develop good practices
  • can discuss and critically reflect on ethical dilemmas and work in accordance with professional ethical guidelines

Teaching and learning methods

The work and teaching methods include self-study, interprofessional cooperative learning and external practical training under supervision.

Course requirements

The following required coursework must be approved to pass practical training:

  • minimum 90 % attendance during practical training.
  • six reflection notes of 700-1,400 words. The reflection notes must be submitted to the programme on a weekly basis.

Assessment

Bestått - Ikke bestått.

Permitted exam materials and equipment

Not relevant.

Grading scale

  • 10 studiepoeng overlapp med ORTOPRA2 Praksis - Ortoser til foten.

Examiners

The midway and final assessments are carried out by the practical training supervisor and the contact lecturer. The final decision on whether to award a pass or fail grade is made by the university.

Overlapping courses

10 credits overlap with ORTOPRA2 Placement in Foot Orthotics.