EPN-V2

ORI3000 Sustainable materials, design and innovation Course description

Course name in Norwegian
Bærekraftige materialer, design og innovasjon
Study programme
Bachelor’s Programme in Prosthetics and Orthotics
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

This course provides a more in-depth look at the materials used in prostheses and orthoses. This includes the materials’ mechanical properties and the mechanical design of prostheses and orthoses. The link between sustainable design and structural requirements of prostheses and orthoses is an important aspect. Clinical and production planning and quality improvement, health economics and ethics also form part of the course.

The course also covers universal design, environmentally friendly methods and sustainable development and sheds light on development trends in material and construction technology. The students will also receive an introduction to methods that are used in innovation, entrepreneurship and service development.

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • Spesialisert innsikt i skolen som sosialt system
  • Inngående kunnskap om å avdekke og analysere mobbing og krenkelser
  • Dybdeinnsikt i forebyggende tilnærminger til inkludering og skolemiljø
  • Avansert kunnskap om forhold som påvirker skolens systematiske arbeid for et trygt og godt skolemiljø
  • Inngående kunnskap om håndtering av mobbing og andre krenkelser i elevens læringsmiljø
  • Spesialisert innsikt i juridiske og etiske forhold knyttet til mobbing og andre krenkelser, herunder elevens rettsstilling i skolesamfunnet
  • Inngående kunnskap om hvordan skoleledere i samarbeid med skolens tilsatte kan utvikle organisasjonen som et profesjonelt lærende fellesskap
  • Inngående kunnskap om konflikters natur og proaktiv konflikthåndtering
  • Dybdeinnsikt hvordan skoleledere kan øke skolens ledelseskapasitet gjennom distribuert ledelse

Ferdigheter

Studenten kan:

  • Iverksette relevante tiltak for å sikre at aktivitetsplikten overholdes
  • Lede skolens generelle forbedringsarbeid for et mer inkluderende miljø på en effektiv måte
  • Bruke kartleggingsresultater og øvrige data i pedagogisk analyse sammen med tilsatte
  • Utvikle skolens systemkapasitet på læringsmiljø og skolemiljø sammen med skoleeier
  • Lede praktisk utprøving av tiltak i egen organisasjon og evaluering av disse sammen med tilsatte
  • Lede skolens kompetanseutvikling i forebygging og inkluderende læringsmiljø i et profesjonelt fellesskap
  • Etablere og opprettholde tillitsrelasjoner til tilsatte, elever og foresatte gjennom egen lederatferd

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • Identifisere og forstå utfordringer i skolemiljøet
  • Ha en overordnet og samtidig detaljert forståelse av de kompliserte forholdene som inngår i forebygging og håndtering av mobbing og andre krenkelser
  • Se sammenhenger mellom lovverket og det systematiske arbeidet for et godt skolemiljø
  • Kommunisere med allmennheten og skolens interessenter om forebyggende tilnærminger til skolemiljø, mobbing og krenkelser

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can describe the mechanical properties of construction materials and their effects
  • has knowledge of new and traditional construction methods
  • can explain the connection between sustainability, quality improvement and health economics, both clinical and in terms of production
  • can describe the International Standard Organisation’s (ISOs) standards for testing of prosthetic and orthotic components
  • can describe other areas of assistive technology in healthcare
  • can describe the significance of universal design and participation in society

Skills

The student

  • can discuss and reflect on the design process, including universal design
  • can calculate and analyse compression, tension, torsion, bending and shear stress in materials and discuss their bearing on the design of prostheses and orthoses
  • can calculate and analyse the stiffness and elasticity of construction materials
  • can calculate the effect of forces and moments of force on mechanical structures
  • can discuss how mechanical principles influence the design and structure of prostheses and orthoses
  • can discuss quality assurance and quality control of enterprises
  • can discuss the design and material choices in relation to sustainability, the environment, health economics and other available resources

General competence

The student

  • can discuss possibilities for innovation and entrepreneurship in prosthetics and orthotics practice
  • can reflect on the contribution of prosthetics and orthotics to public health work, and is familiar with challenges related to orthosis and prosthetics treatment in developing countries
  • can reflect on interprofessional cooperation in innovation projects

Teaching and learning methods

Arbeidskrav

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter (se punktet Faglig aktivitet og krav til deltakelse nedenfor). Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

  • Planlegging og gjennomføring av utprøvingstiltak under observasjon på egen skole. Observasjonen gjennomføres av medstudent. Det ligger til arbeidskravet også å delta som observant for minst én medstudent. Beskrivelse, analyse og vurdering av utprøvingen leveres i et arbeidsnotat i omfang på inntil fem sider (ca. 2000 ord).

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse. Av velferdsgrunner kan det gis fritak for undervisning inntil et maksimum av 20 prosent samlet undervisningstid for hvert emne.

Course requirements

SLED6000. Skolemiljø og ledelse. 15 stp. Individuell skriftlig hjemmeeksamen. A-F.

Emnet avsluttes med en individuell skriftlig hjemmeeksamen. Omfang er 4.000 ord (+/ 10%) eksklusiv referanseliste. Varighet: tre arbeidsdager.

Ny/utsatt eksamen

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Klageadgang

Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høyskoler, jf. også forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Assessment

x

Permitted exam materials and equipment

Gradert karakterskala, A-F.

Grading scale

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor benyttes til godkjenning av eksamensoppgaven.

Examiners

One external and one internal examiner will assess at least 20 % of the papers. The rest will be assessed by two internal examiners. The external examiner’s assessment should benefit all the students.

Overlapping courses

Opptakskrav

Opptakskrav er generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse, og i tillegg bestått Nasjonal rektorutdanning (30 studiepoeng) eller minimum 30 studiepoeng i skoleledelse eller utdanningsledelse.

Målgruppe

Skoleledere som har bestått Nasjonal rektorutdanning eller tilsvarende utdanning i skoleledelse eller utdanningsledelse.