Programplaner og emneplaner - Student
ORI1300 Transtibial and Transfemoral Prostheses Course description
- Course name in Norwegian
- Transtibial- og transfemoralproteser
- Study programme
-
Prosthetics and Orthotics Programme
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
SPRING 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
This course is based on the clinical work processes covered in ORI1000 and is the first of four courses in orthopaedic technology. Knowledge acquired in the courses in anatomy and biomechanics will be used. The focus is on users with lower limb amputations, especially at transtibial (below the knee) or transfemoral (above the knee) level. These two levels account for a high proportion of prosthetic technology work. The course also provides an introduction to ankle and knee disarticulation, which is an amputation level that is rarer than the other two.
Prosthetists work with patients in all age groups and life situations. It is therefore important that they have good communication skills and basic skills in observing and talking to children and adolescents to understand their lives, and how work with children can be carried out in an interprofessional person-centred and family-centred manner. This topic is highlighted in the interdisciplinary teaching activity INTER1100 The Same Child - Different Arenas, 1.5 credits.
Required preliminary courses
I dette emnet får studentene en innføring i etikk, samfunnsansvar og bærekraft. Emnet skal gi studentene innsikt og forståelse for grunnleggende etiske problemstillinger, for samfunnsansvar i ulike sammenhenger og betydningen av bærekraftige beslutninger, og dermed gjøre dem i stand til å reflektere over moralske dilemma med utgangspunkt i økonomisk virksomhet. Målet er å forberede studentene på å ta ansvar for beslutninger, og å begrunne sine handlinger.
Undervisningsspråk: Norsk
Learning outcomes
Ingen forkunnskapskrav.
Teaching and learning methods
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om sentrale begrep og teorier innen etikk, samfunnsansvar og bærekraft i privat og offentlig sektor
- kunnskap om interessentanalyse og sentrale teorier om bedriftens plass i samfunnet
- kunnskap om lover, normer og praksis for næringsliv om menneskerettigheter, personvern mv
- kunnskap om lover, normer og praksis om korrupsjon, konkurransekriminalitet og skattekriminalitet og andre etiske trusselbilder
- kunnskap om yrkesetikk for kandidater med økonomiske og administrative fag.
- kunnskap om ansvar og institusjonalisering av etikk, samfunnsansvar og bærekraft
Ferdigheter
Studenten
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
- kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg og beslutninger
- kan reflektere over egne beslutninger og faglig utøvelse
- kan gjennomføre en interessentanalyse og en vurdering av samfunnsansvarets omfang for en virksomhet deskriptivt og normativt.
- kan anvende faglig kunnskap til å utvikle etiske retningslinjer (Code of Conduct) og praksis for etterlevelse regler (Compliance) i offentlig og privat virksomhet.
- kan reflektere over og anvende FNs bærekraftsmål på virksomheter og prosjekt.
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i utfordringer knyttet til sosial dumping, arbeidslivskriminalitet og arbeidslivsorganisering.
- har innsikt i praksis for etiske fond og etiske investeringer
- har innsikt i utfordringer knyttet til globalisering og ulikhet
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer, kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
Course requirements
Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, seminarer, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger, oppgaveløsing og presentasjoner. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver.
Assessment
Ingen arbeidskrav.
Permitted exam materials and equipment
Eksamen i emnet er:
Skoleeksamen på 5 timer.
Grading scale
Egen liste over tillatte hjelpemidler publiseres i god tid før eksamen.
Examiners
Gradert skala;A-F.
Overlapping courses
- 10 credits overlap with the course ORTO1300 Transtibial and Transfemoral Prostheses