Programplaner og emneplaner - Student
ORI1100 Anatomy and Physiology Course description
- Course name in Norwegian
- Anatomi og fysiologi
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Anatomy is fundamental in order to be able to assess the functioning and disability of users with problems relating to the musculoskeletal system. Physiology is fundamental to the understanding of normal and pathological processes.
In this course, the students will receive an introduction to functional examinations of upper and lower limbs and the spine. Functioning is mapped and assessed by means of systematic examinations. The topics will be covered in more depth in the orthopaedic technology courses, which will review specific types of prostheses and orthoses.
-
Required preliminary courses
The student must have been admitted to the study programme.
-
Learning outcomes
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can describe the structure and functioning of the musculoskeletal system
- can describe the structure and functions of the skin
- can describe the structure, mechanisms and functions of the circulatory and respiratory systems
- can describe the structure, mechanisms and function of the peripheral, central and autonomous nervous system
- can describe the mechanisms and functions of the endocrine system and its interaction with the other organ systems in the body
- can describe the mechanisms and functions of the immune system and the composition and function of the blood
- can describe important exercise physiology principles, tests and measurements relevant to a prosthetist's work
- can describe fundamental genetic principles
- can describe embryology and the development of the body
Skills
The student
- can palpate and identify structures on the surface of the body
- can carry out and explain simple functional examinations focusing on the lower limbs
General competence
The student
- can communicate with the user during a functional examination
- can take a respectful approach to the human body in connection with examinations and is aware of ethical dilemmas relating to examinations
-
Teaching and learning methods
The methods used vary between lectures, seminars, skills training in functional examination of fellow students, database searches, use of digital resources and self-study. Parts of the course are taught jointly with other health sciences programmes.
-
Course requirements
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om vitenskapelige og kunstfaglige teorier og metoder knyttet til barns mangfoldige kunstneriske og kulturelle uttrykksformer
- har omfattende kunnskap om hvordan kunstneriske, kulturelle og kreative uttrykksformer bidrar til barns utvikling gjennom lek, omsorg, læring og danning
- har avansert kunnskap om språk og barnelitteratur i sammenheng med sosialt samspill og lek
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere rammeplanen, forskrifter, teorier og metoder knyttet til fagområdet, og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
- kan anvende relevante metoder for å gjennomføre og dokumentere et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsarbeid i barnehagen
- kan arbeide deltakende, utforskende og eksperimenterende gjennom kognitive, sanselige, digitale, taktile og didaktiske innganger til fagområdet.
- kan planlegge, dokumentere og reflektere over arbeidet med kunst, kultur og kreativitet i barnehagen med utgangspunkt i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap
- har profesjonsfaglig og relevant digital kompetanse
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjøre selvstendige vurderinger og refleksjoner over ulike kunstfaglige metoder i egen praksis og delta i etiske og faglige diskusjoner knyttet til fagområdet
- kan bidra til nytenking knyttet til pedagogisk, kunstnerisk, didaktisk og inkluderende utviklingsarbeid innenfor barnehagen som kulturarena
- kan utvikle inkluderende leke- og læringsmiljøer som fremmer likeverd og likestilling
- kan kommunisere hvordan kunst, kultur og kreativitet kan bidra til sosial og kulturell bærekraft i barnehagen
- kan formidle fagstoff om kunst, kultur og kreativitet i barnehagen muntlig og skriftlig, og kan delta i faglige diskusjoner i barnehagen, med foresatte og i samfunnet for øvrig
-
Assessment
Videreutdanningen er samlingsbasert med tolv undervisningsdager totalt, fordelt på seks undervisningsdager i hvert semester. Fire undervisningsdager vil være digitale. Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops der dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt. Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser mellom samlingene, og at de aktivt prøver ut verktøy, modeller og redskaper de blir introdusert for på samlingene.
Studentene skal i løpet av studiet jobbe med et utviklingsarbeid i barnehage med utgangspunkt i et tema relatert til studiet. Studentenes egen yrkespraksis vil brukes aktivt som utprøvingsarena og danne grunnlag for diskusjoner og refleksjon i læringsaktivitetene.
Hver student får minst én veiledning på utviklingsarbeidet. Utviklingsarbeidet skal dokumenteres gjennom hele studiet, og dokumentasjonen vil brukes aktivt i undervisningen. Dokumentasjonen må samles i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.
-
Permitted exam materials and equipment
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, krav om tilstedeværelse og deltakelse i faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
- Utforske barnehagens miljø for kunst, kultur og kreativitet. Refleksjonsnotat, omfang om lag 700 ord. Refleksjonsnotatet skal danne grunnlag for et selvstendig utviklingsarbeid i barnehagen.
- Formulering av tema og problemstilling for utviklingsarbeidet. Notat med begrunnelse for valgt tema basert på refleksjonsnotatet fra arbeidskrav 1, omfang om lag 200 ord.
- Studentene presenterer sin problemstilling på et fagseminar for medstudenter. Erfaringer og kunnskap de har fått i arbeidet med valgt problemstilling formidles gjennom en form for digital fremstilling. Tidsrammen er på om lag 10 minutter. Studentene velger dokumentasjonsform i samråd med faglærerne.
Obligatorisk aktivitet
- Studenten skal være til stede på et fagseminar der tema er presentasjon av utviklingsarbeidet.
Undervisning med krav om deltakelse
Det er krav om tilstedeværelse på minst 80 prosent av samlingene/nettundervisningen OsloMet. Dette begrunnes med at studentene i de fysiske samlingene skal arbeide med refleksjon og læringsprosesser i grupper, med relevans for profesjonsrollen og pedagogisk arbeid i barnehagen. Kravet om tilstedeværelse har sitt utgangspunkt i målet med læringsutbyttene for tilleggsutdanningen der læring utvikles gjennom samarbeid, utprøving og praktisk arbeid med medstudenter, barn og lærere.
Fravær utover 20 prosent, eller mer enn én samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil etter vurdering av studieleder og avtale med fagansvarlig kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.
-
Grading scale
Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemestret.
Eksamen er en individuell oppgave. Oppgaven skal være en fagtekst knyttet til et estetisk utviklingsarbeid i barnehagen, med omfang 4000 ord +/- 10 %. Studenten skal sammen med fagteksten levere en multimodal dokumentasjon av det praktiske arbeidet (f.eks. videofilm, book creator-fil, en digital fortelling eller liknende). Omfanget på den multimodale dokumentasjonen avhenger av valgt format og besluttes i samråd med faglærerne.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Til første ny eksamen etter stryk (ikke bestått) leveres omarbeidet versjon av eksamensoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny eksamensoppgave. Studenter som ønsker å forbedre karakter skriver ny oppgave med ny problemstilling.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
-
Examiners
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Overlapping courses
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.