EPN-V2

OASV4500 Privacy and Data Protection Law Course description

Course name in Norwegian
Personvernrett
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history
Curriculum
FALL 2024
Schedule
  • Introduction

    Alle virksomheter - både i privat og offentlig sektor - behandler personopplysninger i mindre eller større grad. Det kan være opplysninger om ansatte, borgere, brukere, kunder, pasienter, leverandører, samarbeidspartnere, osv. Personopplysningslovgivning omhandler regler alle som vil behandle personopplysninger må følge, og har bestemmelser som gir rettigheter for individer det behandles personopplysninger om (de registrerte).

    Emnet tar utgangspunkt i personvernrett (privacy law), herunder rett til ivaretakelse av personlig integritet, privatliv, selvbestemmelse (autonomi) og selvutfoldelse. Deretter behandles personopplysningsvern (data protection law), dvs. regler og standarder for behandling av personopplysninger som har ivaretakelse av personvern som hovedmål.

    Emnet omhandler de følgende temaene: grunnleggende krav for behandling av personopplysninger; de registrertes rettigheter; krav til informasjonssikkerhet, internkontroll, risikobasert tilnærming og vurdering av personvernkonsekvenser; plikter for behandlingsansvarlige og databehandlere; personvernombudets rolle; overføring til tredjeland; Datatilsynets og europeiske myndigheters roller, og sanksjonsregler. Det legges vekt på europeiske og norske regler og da særlig EUs Personvernforordningen/GDPR (2016/679) og norsk implementering av forordningen.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • inngående kunnskap i EUs regelverk knyttet til behandling av personopplysning og implementering i Norge
    • inngående kunnskap i personvernrettslige grunnprinsipper, sentrale begreper, roller og plikter, og de registrertes rettigheter
    • evne til å problematisere forhold til forvaltningsloven og offentlighetsloven

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • identifisere, systematisere og formulere personvernrettslige spørsmål
    • problematisere og drøfte sentrale teoretiske personvernrettslige problemsstillinger
    • anvende aktuelle personvernrettslige regler på praktiske problemsstillinger

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosesser
    • formidle og beherske fagområdets uttrykksformer
  • Teaching and learning methods

    Undervisningen gjennomføres som samlinger med forelesninger, gruppearbeid og individuelt studiearbeid. Oppgaveløsning og refleksjoner rundt ulike personvernrettslige problemsstillinger vil være viktige elementer i undervisningen. Det forventes mye egenaktivitet i tilknytning til emnet.

  • Course requirements

    Ingen arbeidskrav eller obligatoriske aktiviteter.

  • Assessment

    Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 6 timer.

  • Permitted exam materials and equipment

    INTER1200 «Kommunikasjon med barn og unge» utgjør den andre modulen i universitetets undervisningsopplegg INTERACT.

    INTER1200, «Kommunikasjon med barn og unge», gir studentene økt kunnskap om kommunikasjon og samhandling med barn og unge og deres foresatte. Som i INTER 1100 får studentene trening i å samhandle med studenter fra andre profesjonsutdanninger om temaer knyttet til barn og unges hverdag.

    Det enkelte studieprogrammet innarbeider modulen på hensiktsmessig måte i sine program/emneplaner. Alle skal markere tydelig hvor i studiet INTER1200 inngår, slik at det er identifiserbart for berørte parter. Studentenes arbeidsbelastning for INTER1200 inklusive selvstudier er ca. 40 timer (1,5 stp.).

    Læringsaktivitetene gjennomføres i tverrprofesjonelle studentgrupper.

  • Grading scale

    Etter gjennomført INTER1200 har studentene følgende læringsutbytter definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    · har kunnskap om betydningen av anerkjennende kommunikasjon med barn og unge og deres foresatte

    · kan gjøre rede for barn og unges rett til deltakelse i beslutninger som gjelder dem

    · kan gjøre rede for betydningen avutforskende tilnærminger i samarbeid med barn og unge

    Ferdigheter

    Studenten

    · kan gjennomføre en hverdagslivsforankret samtale med barn og unge

    · kan kommunisere anerkjennende med foresatte

    Generell kompetanse

    Studenten

    · kan reflektere over egen rolle i utforskende samtale med barn, unge og deres foresatte

    · har en forståelse for betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte

  • Examiners

    Digital samhandling er sentralt i undervisningen. Studentene jobber i tverprofesjonelle grupper over to seminardager. Studentgruppene skal samtale, reflektere, diskutere utvalgte case og gi hverandre tilbakemeldinger på arbeider.

    Universitetets læringsplattform brukes for kommunikasjon, informasjon, kunnskapsinnhenting og kunnskapsutvikling. Studentene får tilgang til faglige tekster og/eller interaktive oppgaver, informasjon, pensum og caser på læringsplattformen.

    Studentene forventes å sette seg inn i ressursportalen for INTER1200 i forkant av de to seminardagene.

    Gruppene blir tildelt en veileder som enten er vitenskapelig ansatte, masterstudenter fra aktuelle fagmiljøer ved universitetet, eller profesjonsutøvere fra praksisfeltet.

  • Course contact person

    Følgende arbeidskrav må være godkjent:

    • Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. Loggen forutsetter deltakelse på seminar over to dager.