EPN-V2

OASV4300 Practice in Project Work Course description

Course name in Norwegian
Prosjektpraksis
Study programme
Master's Programme in Public Administration and Management
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

Ingen forkunnskapskrav.

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om den historiske framveksten av ulike typer arbeidsorganisasjoner
  • kjennskap til hovedtrekkene i det norske arbeidslivet
  • kunnskap om internasjonalisering og globalisering av arbeidslivet
  • kunnskap om ulike perspektiver på organisert arbeid
  • kunnskap om hva som menes med organisasjonsstrukturer og organisasjonsformer og ulike perspektiver på organisasjonskulturer
  • kunnskap om hva som menes med lærende organisasjoner, kunnskapsorganisasjoner og organisasjonsendring
  • kjennskap til gruppeprosesser, konflikter, makt og kommunikasjon i organisasjoner
  • kunnskap om verdier og etisk atferd i organisasjoner

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere, drøfte og presentere sentral kunnskap i emnet
  • reflektere over resultater fra gruppearbeid som arbeidsform

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over hvordan kunnskapsarbeid og læring foregår i organisasjoner og arbeidsliv
  • gjøre egne vurderinger og utvikle argumentasjon rundt disse

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om forskjellen på rasjonalitet og empirisisme
  • kunnskap om strukturalisme og funksjonalisme
  • kunnskap om viktige bidragsytere til psykologi som fag
  • kjennskap til ulike eksperimenter i læring og hukommelse
  • kjennskap til ulike fenomener og eksperimenter i gestaltpsykologi (eks "pi")

Ferdigheter

Studenten kan

  • beskrive og reflektere over forskjellen på essensialisme og operasjonalisme
  • beskrive og reflektere over vitenskap og avvisning av case-studier, viktighet av spesifikke prediksjoner og kjennetegn på et eksperiment

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over psykologifagets historie og psykologi som vitenskap i dag

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, selvstudium og studentinitiert gruppearbeid. I tillegg vil det bli holdt seminarer, hvor studentene skal presentere fagstoff. Deltakelse på disse seminarene er obligatorisk. Studentene skal selv presentere tekster fra pensum, legge opp til drøftinger og få veiledning for videre lesning. I løpet av emnet kan studentene innlevere 4 øvingsoppgaver knyttet til sentrale temaer i pensum. Temaene vil bli gitt av faglærer. Gjennom presentasjoner og eksamen vil studentenes læringsutbytte dokumenteres.

Course requirements

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Assessment

Eksamen består av to deler:

Prosjektoppgave på mellom 3000 og 5000 ord som redegjør for resultatene som er nådd og begrunnelser for valg av faglige og metodiske angrepsvinkler, samt en refleksjon over gruppemedlemmenes egen læring. Dersom oppdragsgiver ønsker det, kan det etter avtale med instituttet gjøres endringer i krav til prosjektoppgaven.

En muntlig gruppeeksamen i form av en diskusjon av oppgaven med kommisjonen.

Permitted exam materials and equipment

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:;

  • Individuelt levere og få godkjent tre tegnspråklige sammendrag av artikler eller et kapitler, dvs ett sammendrag tilhørende tre av emnets undervisningsøkter. Sammendragene skal leveres på tegnspråk (video), hver på et omfang på ca. 2 minutter. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal trenes i å lese og trekke ut og formulere essens av forsknings- og faglitteratur.;;
  • Sammendragene skal hverandre-vurderes av medstudenter.;;
  • Individuelt produsere en videopodkast/sammensatt videotekst på tegnspråk om et selvvalgt tema fra emnet. Tekstens omfang skal være på 10 minutter +/- 10 %. Formålet med arbeidskravet er å gi studentene øvelse i å planlegge og skape tegnspråktekster, samt formidle fagstoff.;;

Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav.;

Krav om deltakelse;

Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.

Grading scale

Individuell muntlig eksamen i form av et faginnlegg (prøveforelesning) på norsk tegnspråk hvor studenten skal presentere et selvvalgt tema innenfor emnet. Presentasjonen skal ha et omfang på 15-20 minutter og presenteres i et seminar for medstudenter og faglærere på emnet. Studenten skal selv velge et tema som må være godkjent av faglærer to uker i forkant av seminardato.;;

Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.;

Examiners

Gradert skala A - F

Course contact person

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene. Et uttrekk på 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.