EPN-V2

OASV4200 Practice in Research Course description

Course name in Norwegian
Forskningspraksis
Study programme
Master's Programme in Public Administration and Management
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om hvordan et avgrenset felt innen offentlig administrasjon og styring påvirkes av oppgavens art og av politisk og samfunnsmessig kontekst
  • avansert kunnskap i et spesialisert felt innen administrasjon og styring, primært innenfor offentlig virksomhet
  • inngående kunnskap om teorier som er relevante for temaet som behandles i masteroppgaven
  • inngående kunnskap om akademiske krav til et forskningsprosjekt

Ferdigheter

Studenten kan

  • formulere en problemstilling og anvende relevante teorier for å analyser og drøfte denne problemstillingen
  • bruke relevante forskningsmetoder for innsamling og analyse av data på en selvstendig måte

Generell kompetanse

Studenten kan

  • gjennomføre et avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i samsvar med metodiske krav og gjeldende forskningsetiske normer
  • vurdere etiske problemer som kan oppstå i forskning og ved bruk av forskningsresultater
  • lese forskningslitteratur kritisk og reflektert
  • vurdere metodebruk i, og resultater fra, undersøkelser og evalueringer
  • formidle egne forskningsresultater skriftlig og muntlig
  • anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og bruk av aktuelle kilder, litteratur og annen informasjon, kan henvisnings- og sitatteknikk, og kan definere hva som er plagiat og fusk

Required preliminary courses

Undervisningen skjer som en kombinasjon av felles veiledningsseminar og individuell veiledning.

Studentene oppfordres til å velge tema og problemstilling tidlig i studieløpet, og benytte valgmuligheter i forbindelse med emner og skriftlige arbeider underveis som forberedelse til masteroppgaven. Tema, problemstilling og metodisk opplegg for undersøkelsen skal legges fram på et presentasjonsseminar tidlig i andre semester i andre studieår.

Veiledning

Hver student får oppnevnt en veileder ved fastsatte tidspunkt med tilknytning til fagmiljøet ved masterstudiet. Studentene har rett til inntil åtte timer veiledning.

Learning outcomes

Eksamen i emnet består av innlevering av den skriftlige masteroppgaven og muntlig eksamen.;

Masteroppgaven er et selvstendig arbeid som utføres i grupper på to studenter. Studenten kan etter søknad få innvilget å skrive individuelt. Masteroppgaven skal ha et omfang på 16;000 ord +/- 10;prosent. Innholdsfortegnelse, forord, sammendrag, litteraturliste og vedlegg teller ikke med når lengden beregnes.

Muntlig eksamen Dersom masteroppgaven vurderes som bestått, gjennomføres muntlig eksamen. Der to kandidater har skrevet felles masteroppgave gjennomføres felles muntlig eksamen. På muntlig eksamen får kandidatene en grundig muntlig tilbakemelding på masteroppgaven, og ellers består muntlig eksamen av en faglig samtale rundt oppgaven. Det forventes at de to studentene bidrar på lik linje under gjennomføring av muntlig eksamen. Lengden på muntlig eksamen varierer, men varer vanligvis 30-40 minutter. Den muntlige eksamen gir anledning for justering av karakteren på masteroppgaven opp eller ned én karakter. Den endelige karakteren inngår på vitnemålet.;

Ved eventuell klage på karakter blir en ny kommisjon nedsatt for å vurdere oppgaven. Dersom karakteren blir endret, vil ny muntlig eksamen bli avholdt.;

En student kan levere ny eller revidert masteroppgave én gang dersom masteroppgaven ikke er bestått.

Masteroppgaven leveres elektronisk. For at masteroppgaven skal kunne publiseres og bli offentlig tilgjengelig må studenten godkjenne en publiseringsavtale i sammenheng med innleveringen. Dersom studenten samtykker til dette, vil alle masteroppgaver som ikke er klausulert eller vurdert til ikke bestått bli publisert i ODA, universitetets digitale vitenarkiv.

Teaching and learning methods

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Course requirements

Gradert skala A - F

Assessment

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene, inkludert muntlig eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Bestått/ikke bestått

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til alle besvarelsene.