EPN-V2

OASV4100 Urban Governance Course description

Course name in Norwegian
Urban Governance
Study programme
Master's Programme in Public Administration and Management
Elective modules, Master's Programme in Public Administration and Management
Executive Master in Public Management
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

Modern urban governments face challenges due to rapid changes in social, economic and environmental conditions. This course focuses on ideas, models and trends in the governance of urban areas, and students are provided with a set of analytical tools to study contemporary changes and transformations in governance practices and arrangements. These changes include, for example, new types of citizens participation, new types of delivery, emphasis on urban entrepreneurship, aims for sustainable development and smart city initiatives.

The course provides a cross- disciplinary perspective, including political science and sociology. In addition, we follow a comparative approach to urban governance, where urban areas both within and across national contexts are compared. The course will focus explicitly on national and international experiences from three policy areas where the governance challenges are particularly prominent: public spaces, housing, and infrastructure. The main focus are the processes and mechanisms that shape an urban area, as well as strategies and instruments in the governance of these areas.

The course will be taught in English if attended by international students. The course will be taught in Norwegian if attended by only Norwegian speaking students.

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kjennskap til vanlige begrunnelser for naturfagets plass i skolen
  • har kunnskap om naturvitenskapens metoder og tenkemåter
  • har kunnskap om begynneropplæring og grunnleggende ferdigheter i naturfag
  • har kunnskap om hverdagsforestillinger knyttet til relevant fagstoff
  • har kjennskap til sentrale stoffers kretsløp i naturen
  • har kjennskap til begrepet bærekraftig utvikling og miljøutfordringer knyttet til biologisk mangfold
  • har kjennskap til navn, egenskaper og karakteristiske trekk ved noen vanlige mineraler og bergarter
  • har kjennskap til hovedtrekk i den geologiske, klimatiske og biologiske utviklingen på jorda
  • har oversikt over kroppens organsystemer og hovedfunksjoner med spesielt fokus på menneskets sanser
  • har kjennskap til sammenhenger mellom helse og livsstil
  • har kunnskap om menneskets utvikling fra befruktning til voksen

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i naturfag
  • kan anvende naturfaglig kunnskap i samtaler med elever om naturen og naturfaglige fenomener
  • kan anvende relevant naturfagsutstyr, flere modeller og praktiske aktiviteter som støtte for elevers læring
  • kan anvende varierte undervisningsmetoder inne og ute, som fremmer elevers undring og læring i naturfag
  • kan tilrettelegge naturfagundervisning som fremmer alle grunnleggende ferdigheter
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse og gi læringsrettede tilbakemeldinger
  • har strategier for å avdekke og eventuelt endre elevenes hverdagsforestillinger
  • kan drøfte problemstillinger i naturfagundervisningen knyttet til tilpasset opplæring og undervisning i et flerkulturelt miljø
  • kan bruke resultater fra naturfagdidaktisk forskning i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
  • kan designe og lage teknologiske produkter, og vurdere produkter og prosesser
  • kan bruke naturfag som støttefag i tverrfaglige og flerfaglige sammenhenger

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i hvordan gjeldende læreplan for grunnskolen kan brukes som utgangspunkt for naturfagundervisning
  • har god forståelse av sin egen rolle og praksis som naturfaglærer
  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
  • kjenner til krav til sikkerhet i naturfagundervisningen, og kan anvende disse i undervisningen

Learning outcomes

Se fagplanen

Teaching and learning methods

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i Naturfag 1, emne 2, avlegges:

I hovedtemaet Teknologi i skolen:

  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av teknologi- og designprosjekter som gjelder utnyttelse og overføring av energi. Prosjektene skal diskuteres i et flerfaglig perspektiv. 30 minutters presentasjon og prosjektrapport i gruppe (ca. 1000 ord)

I hovedtemaet Kropp og helse:

  • Designe og lage en modell som viser utseende og funksjon til et av kroppens organer/organsystemer - framlegg i gruppe og digital poster

I hovedtemaet Naturfagdidaktikk 2:

  • Et individuelt "over-tid"-prosjekt med framlegg (5 minutter). Det knyttes IKT-krav til prosjektet
  • Naturfag-i-praksis-rapport (1500 ord +/- 10 %)

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Fordi det er vanskelig å tilegne seg kunnskaper om feltarbeid på egen hånd, og fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om deltakelse på de aktivitetene som er nevnt nedenfor.

I hovedtemaet Teknolog i skolen:

  • Deltakelse på presentasjonsdag

I hovedtemaet Kropp og helse:

  • Deltakelse på presentasjonsdag

I hovedtemaet Naturfagdidaktikk 2:

  • Deltakelse på presentasjonsdag i «over-tid»-prosjektet
  • Deltakelse på presentasjonsdag for «naturfagnyhet

Course requirements

Individuell muntlig eksamen med praktisk innslag. Omfang er 50 minutter forberedelsestid og 50 minutter eksaminering. Temaene gjøres kjent tre uker før eksamensdagen. Eksamen omfatter faglig teori, fagdidaktikk og praktisk arbeid knyttet til ett tema.

Assessment

Alle trykte og skrevne hjelpemidler kan brukes i forberedelsestiden. Fagseksjonens samlinger er tilgjengelig.

Permitted exam materials and equipment

A - F

Grading scale

Muntlig eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.