Programplaner og emneplaner - Student
NTSG6100 Norwegian Sign Language 1 for Primary and Lower Secondary School Teach, Subject 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Norsk tegnspråk 1, trinn 1-10, emne 1
- Study programme
-
Norwegian Sign Language 1 for Primary and Lower Secondary School Teachers
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emne 1 har fokus på helt grunnleggende kunnskap, ferdigheter og kompetanse i norsk tegnspråk. Hovedtemaene i emne 1 er beskrevet i avsnittet «Innhold» nedenfor.
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;
Kunnskap
Studenten
- kjenner til de mest basale tegnene
- kjenner til håndalfabetene
- har grunnleggende kunnskap om norsk tegnspråk og døve mennesker
Ferdigheter
Studenten
- kan føre enkle samtaler om konkrete forhold
- kan enkle strategier for å sikre god kommunikasjon og unngå misforståelser
Generell kompetanse
Studenten
- har kjennskap til myter og andre misoppfatninger av norsk tegnspråk og døve mennesker
Content
Det gis gradert karakter (A-F).
A: Fremragende prestasjon. Kandidaten viser svært god faglig og didaktisk kunnskap, og svært god evne til selvstendig bruk av kunnskapen, kritisk og kreativt. Viser særdeles god oversikt over emnets faglige og didaktiske innhold, høyt refleksjonsnivå med hensyn til læringsmål, matematikkens egenart og lærerens rolle for hvordan barns matematiske kompetanse utvikler seg. Svært gode evner til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist.
B: Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god faglig og didaktisk kunnskap, og meget god evne til selvstendig bruk av kunnskapen, kritisk og kreativt. Viser meget god oversikt over emnets faglige og didaktiske innhold, og meget god evne til refleksjon over læringsmål, matematikkens egenart og lærerens rolle for hvordan barns matematiske kompetanse utvikler seg. Meget gode evner til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist.
C: Jevnt god prestasjon. Kandidaten viser god innsikt i faglig og fagdidaktisk innhold med god evne til refleksjon og selvstendig bruk av kunnskapen. Viser god evne til refleksjon over læringsmål, matematikkens egenart og lærerens rolle for hvordan barns matematiske kompetanse utvikler seg. Kandidaten viser gode evner til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist.
D: En prestasjon med enkelte vesentlige mangler. Kandidaten viser en del innsikt i de viktigste elementene av faglig og fagdidaktisk innhold, med en viss grad av evne til refleksjon og selvstendig bruk av kunnskapen. Kandidaten viser noe evne til refleksjon over læringsmål, matematikkens egenart og lærerens rolle for hvordan barns matematiske kompetanse utvikler seg. Kandidaten viser noe evne til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist.
E: Prestasjon som tilfredsstiller de faglige minimumskravene til kunnskap, men hvor kunnskapen anvendes på en mindre selvstendig måte. Kandidaten har noe innsikt i viktige elementer av faglig og fagdidaktisk innhold, men kandidatens innsikt er ufullstendig og preget av begrenset forståelse for sammenhengene i emnet. Kandidaten bruker kunnskapen på en lite selvstendig måte og viser lavt refleksjonsnivå om læringsmål, fagets egenart og lærerens rolle for hvordan barns matematiske kompetanse utvikler seg. Kandidaten viser noe evne til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar.
F (Ikke bestått): Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Utilstrekkelig kunnskap om fag og fagdidaktikk og om lærerens rolle for hvordan barns matematiske kompetanse utvikler seg. Viser lite innsikt i sammenhengen i det faglige innholdet og liten eller ingen evne til å bruke kunnskapen på en selvstendig måte.
Teaching and learning methods
Den praktiske undervisningen på samlingene foregår gruppevis med faglærer.
Det forutsettes aktiv bruk av video mellom samlingene. Det blir gitt tilbakemeldinger fra faglærer på deltakernes tegnspråklige produksjon. Den praktiske undervisningen gis i hovedsak på norsk tegnspråk, den teoretiske undervisningen også på norsk.
Undervisningen gis i form av forelesninger, veiledning og praktiske oppgaver.
Gjennomføring av praktiske oppgaver skjer på norsk tegnspråk. Tavle, bilder, skrift, video og håndalfabet vil også bli benyttet.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
- Studentene skal levere til faglærer og få godkjent to gruppeoppgaver på norsk tegnspråk på video, inntil 2,5 minutter per gruppemedlem per oppgave over valgfritt tema. Av praktiske hensyn bør gruppen bestå av to deltakere. Ved behov og etter avtale med faglærer kan gruppen bestå av tre deltakere.
- Studentene skal levere til faglærer og få godkjent seks individuelle oppgaver på norsk tegnspråk på video, inntil 2,5 minutter per oppgave over valgfritt tema.
Formål med videoinnleveringene er både å bidra til studentenes faglige utvikling, gjennom å gi relevante læringsaktiviteter der det skal leveres inn et resultat, og tjene som underveisevaluering av læringen, der studenten viser sin progresjon.
- Studentene skal gjennomføre en muntlig presentasjon på norsk eller norsk tegnspråk på egen skole, eventuelt den skolen vedkommende er knyttet til under studiet, om noen grunnleggende trekk ved norsk tegnspråk. Omfang: om lag 15 minutter. Dette arbeidskravet skal dokumenteres ved en skriftlig rapport på ca. 1 side, eventuelt på norsk tegnspråk på video i et omfang på ca. 3 minutter. En skriftlig bekreftelse fra skolen skal vedlegges rapporten, da dette arbeidskravet samtidig innebærer en kunnskapsdeling i eget kollegium.
- Studentene skal levere en individuell skriftlig hjemmeoppgave på 900-1100 ord, eventuelt på norsk tegnspråk på video i et omfang på 5-7 minutter. Temaet skal være knyttet til pensum og godkjent av faglærer på forhånd.;
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om tilstedeværelse i undervisningen i emnet. Kravet om tilstedeværelse har sammenheng med emnets praktiske karakter. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. Ved helt spesielle omstendigheter kan det etter avtale med faglærer gis kompensatoriske oppgaver ved for høyt fravær.
Assessment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- har inngående undervisningskunnskap i matematikken elevene arbeider med på barnetrinnet, særlig tallforståelse, aritmetikk sett med algebraisk blikk og geometri, med et spesielt fokus på begynneropplæringen
- har kunnskap om den betydningen semiotiske representasjonsformer har i matematikk, og hvilke utfordringer som er knyttet til overganger mellom representasjonsformer
- har undervisningskunnskap om betydningen av regning som grunnleggende ferdighet i alle skolefag
- har kunnskap om å uttrykke seg muntlig, lese, uttrykke seg skriftlig og kunne bruke digitale verktøy i matematikkfaget
- har kunnskap om matematikkfagets innhold i barnehagen og om overgangen barnehage/skole
- har kunnskap om et bredt metoderepertoar for undervisning i matematikk
- har kunnskap om matematikkens historiske utvikling
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever i trinn 1-7 med fokus på variasjon og elevaktivitet, forankret i forskning, teori og praksis
- har gode praktiske ferdigheter i muntlig og skriftlig kommunikasjon i matematikkfaget, og kompetanse til å fremme slike ferdigheter hos elevene
- kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, begrunnelser, argumenter og bevis
- kan kommunisere med elever, enkeltvis og i ulike gruppesammensetninger, lytte til, vurdere og gjøre bruk av elevers innspill, og institusjonalisere kunnskap
- kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder knyttet til tall, tallregning og geometri fra ulike perspektiver på kunnskap og læring
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
- har innsikt i matematikkfagets rolle innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig
Permitted exam materials and equipment
Emnet er organisert i tre samlinger i høstsemesteret. Første samling går over tre dager, de to neste over to dager hver. Universitetets digitale læringsplattform vil bli brukt aktivt. Studentene arbeider i faste grupper gjennom hele studieåret. Studentene forventes å delta aktivt i samlingene og å ta ansvar for egen læring.
Praksis
Studiet legger opp til praksisnærhet. Det er derfor nødvendig at studentene har tilknytning til grunnskolen i studietiden. Studentene skal gjennomføre observasjon og utprøving av undervisningsopplegg mellom samlingene, slik at opplegg og teorier som blir belyst i studiet, kan bli prøvd ut med elever og drøftet ut fra teori i etterkant.
Grading scale
Arbeidskrav
Arbeidskrav består av tre oppgavebesvarelser i gruppe. Omfang: 600-5400 ord per besvarelse. Oppgavebesvarelsene er knyttet til faglige og didaktiske tema, og inkluderer også drøfting av erfaringer i etterkant av arbeid med elever opp mot teorien i kurset (for eksempel observasjon, samtale, undervisning. Studenter som grunnet dokumentert sykdom blir forhindret fra å delta i gruppearbeid kan gjennomføre arbeidskravet individuelt.
Arbeidskravene i emnet danner grunnlag for muntlig eksamen.
For mer utfyllende informasjon, se programplanen.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
En vesentlig del av læringen i emnet er knyttet til erfaringsdeling og relasjonskompetanse. Slike ferdigheter og kompetanse kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med blant annet medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Alle samlinger er derfor obligatoriske.
For mer utfyllende informasjon, se programplanen.
Examiners
Avsluttende eksamen gjennomføres i høstsemesteret.
Avsluttende vurderinger er en individuell muntlig eksamen. Omfang: om lag 30 minutter. Karakteren i emnet fastsettes på grunnlag av individuell muntlig eksamen med utgangspunkt i arbeidskravene.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt.
Admission requirements
Se programplanen.