Programplaner og emneplaner - Student
Norwegian Sign Language 1 for Primary and Lower Secondary School Teachers Programme description
- Programme name, Norwegian
- Norsk tegnspråk 1, trinn 1-10
- Valid from
- 2022 FALL
- ECTS credits
- 30 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Ingen.
Target group
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte inndelt i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kjennskap til hva som kjennetegner vitenskapelig kunnskap og hvilke kunnskapsformer som er sentrale innen helsefagene
- kjenner til aktuelle vitenskapelige metoder innen helsefagene
- kan beskrive etiske teorier og begreper som er relevante for helsefaglig praksis
- har innsikt i problemstillinger knyttet til tannteknisk produksjon med utgangspunkt i yrkesetiske retningslinjer
- kan beskrive tannteknisk profesjonsutøvelse og yrkesfeltets samarbeidspartnere
- har kunnskap om tannteknikerens yrkesrolle i et historisk og fremtidsrettet perspektiv
- har kunnskap om lovverk som gjelder for tannteknisk praksis
- kan beskrive ulike syn på helse og sykdom
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre en strukturert observasjon
- kan diskutere forholdet mellom teori og praksis i relasjon til tannteknikkens tilknytning til natur- og/eller samfunnsvitenskap
- kan søke opp relevant informasjon, fagstoff og vitenskapelig kunnskap
- kan følge retningslinjer for kildehenvisning og utforme litteraturlister
- kan diskutere forholdet mellom etikk og moral og relatere dette til etiske dilemmaer i tannteknisk yrkesutøvelse
- kjenner til kulturbegrepet og kan beskrive utfordringer i tverrkulturell kommunikasjon med vekt på kunnskap om og respekt for mangfold, identitet, kjønnsroller og generasjonsforskjeller
- viser ferdigheter i kommunikasjon og samhandling
Generell kompetanse
Studenten
- er bevisst betydningen av kritisk kildevurdering
- kan reflektere over betydningen av yrkesetiske retningslinjer
- har innsikt i strategier og prinsipper for god kommunikasjon med tanke på planlegging, problemløsning og samarbeid i grupper
- har innsikt i egne læringsstrategier
Admission requirements
Undervisningen foregår dels felles med de andre helsefagene og dels på egen utdanning. All fellesundervisning skjer i form av forelesninger. På utdanningen veksler arbeids- og undervisningsformene mellom forelesninger, demonstrasjonsforelesninger, praktiske øvelser på laboratorier, seminarer, studentsamarbeid i grupper og selvstudier.
Learning outcomes
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- minimum 90 % tilstedeværelse på demonstrasjoner
- minimum 80 % på seminarer, praktiske øvelser på laboratorier og studentsamarbeid i grupper.
Content and structure
- Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene
- Eksamensform: Individuell muntlig eksamen inntil 20 min.
1st year of study
Teaching and learning methods
Norsk tegnspråk 1 er et nett- og samlingsbasert studium. Programplanen legger til rette for studiearbeid og kommunikasjon deltakerne imellom ved hjelp av digitale verktøy mellom samlingene. Her har digitale læringsplattformer en sentral plass. Integrert i studiet er også opplæring i nyttige digitale verktøy til bruk både i egen språklæring og i elevenes språklæring.
Undervisningen gis i all hovedsak på norsk tegnspråk, av og til på norsk. Gjennom hele studiet får studentene anledning til å bruke norsk tegnspråk på samlingene. På samlingene blir undervisningen gitt i form av forelesninger, veiledning og praktiske oppgaver. Gjennomføring av praktiske oppgaver skjer på tegnspråk. Tavle, bilder, skrift, video og håndalfabet vil også bli benyttet.
Mellom samlingene arbeider deltakerne med selvstudium av pensumtekster, praktisering av egne ferdigheter ved bruk av video og i eventuelt lokalt tegnspråkmiljø, erfaringsdeling med kolleger og innlevering av arbeidskrav. Det forutsettes aktiv bruk av video mellom samlingene. Da studiet også er basert på arbeidskrav mellom samlingene, vil det være nødvendig at studentene har tilgang til datamaskin med kamera og opptaksmulighet, samt internettilgang.
Studentene skal tilegne seg kunnskaper om og ferdigheter i innhenting og bruk av aktuelle kilder, litteratur og annen informasjon, herunder grunnleggende henvisnings- og sitatteknikk og hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider.;
Work requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, 10 arbeidskrav i hvert av de to emnene. Arbeidskravene er beskrevet i de enkelte emneplanene.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding fritar ikke for å innfri et arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle faglæreren.
Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser.
Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med;faglærer.
For å sikre studentenes utvikling av egen IKT-kompetanse innenfor faget norsk tegnspråk, har ett av arbeidskravene integrerte IKT-krav.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Faglig aktivitet med krav om deltakelse fremkommer i den enkelte emneplan.;
Assessment
Eksamen i emne 1 avlegges i høstsemestret. Eksamen i emne 2 gjennomføres i vårsemestret.;
Høst. NTSG6100 Norsk tegnspråk 1, trinn;1-10, emne ; 1: Individuell muntlig;eksamen på norsk tegnspråk via videokonferanse. Bestått/ikke bestått.
Vår. NTSG6200 Norsk tegnspråk 1, trinn 1-10, emne ; 2: Individuell muntlig eksamen på norsk tegnspråk med personlig oppmøte. A-F.
Det gis separat karakter for hvert emne.
Vurderingskriterier
Bestått: Har oppfylt kravene til læringsutbytte og viser nødvendige kunnskaper, ferdigheter og kompetanse i norsk tegnspråk.
Ikke bestått: Har ikke oppfylt kravene til læringsutbytte og viser ikke nødvendige;kunnskaper, ferdigheter og kompetanse i norsk tegnspråk.
A: Viser fremragende kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i norsk tegnspråk. Viser fremragende evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
B: Viser meget gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i norsk tegnspråk. Viser meget god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
C: Viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i norsk tegnspråk. Viser god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
D: Viser begrensede kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i norsk tegnspråk. Viser begrenset evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
E: Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i norsk tegnspråk. Viser noe evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
F (Ikke bestått): Har utilstrekkelige kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i norsk tegnspråk. Viser dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
Rettigheter og plikter ved eksamen
Eksamenskandidatens rettigheter og plikter framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen.
Other information
Programplan for norsk tegnspråk 1, trinn 1-10 – oppdrag
Norwegian Sign Language 1 for Primary and Lower Secondary School Teachers
30 studiepoeng
Studieprogramkode: NTSGO
Nett- og samlingsbasert videreutdanning
Deltid
Godkjent av prodekan for studier 17. desember 2015
Redaksjonelle endringer 20.11.2017
Gjeldende fra høstsemesteret 2020
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Institutt for internasjonale studier og tolkeutdanning