Programplaner og emneplaner - Student
NOAN6100 Basic Language Competence Course description
- Course name in Norwegian
- Grunnleggende språkkompetanse
- Study programme
-
Norwegian as a Second Language for Teachers in Adult Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Bacheloroppgave består av et vitenskapelig arbeid som kan gjennomføres individuelt eller i gruppe med inntil 4 studenter. Når flere enn to skriver sammen skal drøfting og konklusjon skrives individulet, og hver student leverer egen besvarelse som består av en felles og en selvstendig del. Omfang: 7000 ord +/-10 % + litteraturliste og eventuelt vedlegg.
Ny og utsatt eksamen
- Ved ikke bestått (F) kan samme problemstilling omarbeides 1 gang ved ny innlevering.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Required preliminary courses
Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om norsk grammatikk og språkstruktur i et andrespråksperspektiv
- har utvidet kunnskap om oppbygging av tekstlige nivåer
- har utvidet kunnskap om ulike sjangre og teksttyper
- har kunnskap om språktypologi og global og kontrastiv grammatikk
Ferdigheter
Studenten
- kan sammenligne språklige strukturer i et globalt perspektiv
- kan gjøre rede for ulike trekk i det norske språket som kan være utfordrende for andrespråkslelever
- kan analysere lærebøker og elevtekster, og bruke det til å planlegge egen undervisning
Generell kompetanse
Studenten
- har en overordnet forståelse av hvordan språklige uttrykk og form har sammenheng med tekstformål, målgruppe og kontekst
- har innsikt i hvordan valg av ulike språkstrukturer og språklige uttrykk i tekster, muntlig og skriftlig fungerer, og hva de er egnet til å uttrykke.
Content
Sentrale temaer vil være:
- Språkstruktur og tekstkultur i et kontrastivt perspektiv
- Informasjonsstruktur på ulike tekstnivåer i muntlige og skriftlige tekster
- Setninger og setningsoppbygging
- Orddanning og ordlæring i muntlige og skriftlige tekster
- Tekststruktur, tekstforming og tekstsammenheng i muntlige og skriftlige tekster
Teaching and learning methods
Emnet inneholder vitenskapsteori og forskningsmetode rettet mot yrkesfaglige og profesjonsfaglige problemstillinger.
Temaer
- forskning og forskningsprosessen
- forskningsetikk
- vitenskapsteori
- planlegging og gjennomføring av fagdag
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og vurdert til godkjent for å kunne avlegge eksamen i emnet:
- Individuell skriftlig oppgave der studentene skal vurdere og analysere en selvvalgt læreboktekst på alle lingvisktiske nivåer. Omfang 1 000 ord +/- 10 %
- Individuell presentasjon av en konstruksjon eller språkstruktur i norsk i et kontrastivt perspektiv mo et annet selvvalgt språk. Presenteres for medstudenter på samling. Omfang 10-15 minutter
- Gruppeoppgave (3-4 studenter) der studentene jobber med og presenterer en mellomspråksanalyse av en elevtekst. Presentasjonens varighet 10-15 minutter per gruppe.
Hensikten med arbeidskravet er å øke studentenes lingvistiske forståelse, gi dem trening i egen lesing på de ulike lingvistiske nivåene samt mulighet til å anvende sin teoretiske kunnskap om språkstrukturer og tekstlige nivåer i møte med konkrete tekster som er relaterte til deres undervisningspraksis. I tillegg vil studentene kunne få øve seg på muntlig fremstilling av fagkunnskap og identifisering av ulike språklige kjennetegn i både målspråks- og mellomspråkstekster, på fonologisk, morfologisk, leksikalsk, syntaktisk og tekstuelt nivå.
Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ved vurderingen ikke godkjent, får studenten mulighet til én ny innlevering. Studenten må selv avtale dette med faglærer. Se nærmere omtale av arbeidskrav i programplanen.
Krav om obligatorisk tilstedeværelse
Det et krav om 80 % tilstedeværelse i undervisningen i emnet for å kunne avlegge eksamen. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis, etter en faglig vurdering, kompenseres med en skriftlig oppgave. Se nærmere omtale av krav om tilstedeværelse i programplanen.
Assessment
Individuell muntlig eksamen. Omfang 20-30 minutter (inklusive forberedelser) per student.
På eksamensdagen trekker studenten en tekst som danner grunnlag for muntlig eksamen
Ny og utsatt eksamen
- Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått gjennomføres det ny muntlig eksamen og det trekkes nytt tema
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - Storbyuniversitetet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Permitted exam materials and equipment
Ingen
Grading scale
Gradert skala A - F
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.