EPN-V2

NOAN6100 Basic Language Competence Course description

Course name in Norwegian
Grunnleggende språkkompetanse
Study programme
Norwegian as a Second Language for Teachers in Adult Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

Bacheloroppgave består av et vitenskapelig arbeid som kan gjennomføres individuelt eller i gruppe med inntil 4 studenter. Når flere enn to skriver sammen skal drøfting og konklusjon skrives individulet, og hver student leverer egen besvarelse som består av en felles og en selvstendig del. Omfang: 7000 ord +/-10 % + litteraturliste og eventuelt vedlegg.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved ikke bestått (F) kan samme problemstilling omarbeides 1 gang ved ny innlevering.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Required preliminary courses

Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om norsk grammatikk og språkstruktur i et andrespråksperspektiv
  • har utvidet kunnskap om oppbygging av tekstlige nivåer
  • har utvidet kunnskap om ulike sjangre og teksttyper
  • har kunnskap om språktypologi og global og kontrastiv grammatikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan sammenligne språklige strukturer i et globalt perspektiv
  • kan gjøre rede for ulike trekk i det norske språket som kan være utfordrende for andrespråkslelever
  • kan analysere lærebøker og elevtekster, og bruke det til å planlegge egen undervisning

Generell kompetanse

Studenten

  • har en overordnet forståelse av hvordan språklige uttrykk og form har sammenheng med tekstformål, målgruppe og kontekst
  • har innsikt i hvordan valg av ulike språkstrukturer og språklige uttrykk i tekster, muntlig og skriftlig fungerer, og hva de er egnet til å uttrykke.

Content

Sentrale temaer vil være:

  • Språkstruktur og tekstkultur i et kontrastivt perspektiv
  • Informasjonsstruktur på ulike tekstnivåer i muntlige og skriftlige tekster
  • Setninger og setningsoppbygging
  • Orddanning og ordlæring i muntlige og skriftlige tekster
  • Tekststruktur, tekstforming og tekstsammenheng i muntlige og skriftlige tekster

Teaching and learning methods

Emnet inneholder vitenskapsteori og forskningsmetode rettet mot yrkesfaglige og profesjonsfaglige problemstillinger.

Temaer

  • forskning og forskningsprosessen
  • forskningsetikk
  • vitenskapsteori
  • planlegging og gjennomføring av fagdag

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og vurdert til godkjent for å kunne avlegge eksamen i emnet:

  • Individuell skriftlig oppgave der studentene skal vurdere og analysere en selvvalgt læreboktekst på alle lingvisktiske nivåer. Omfang 1 000 ord +/- 10 %
  • Individuell presentasjon av en konstruksjon eller språkstruktur i norsk i et kontrastivt perspektiv mo et annet selvvalgt språk. Presenteres for medstudenter på samling. Omfang 10-15 minutter
  • Gruppeoppgave (3-4 studenter) der studentene jobber med og presenterer en mellomspråksanalyse av en elevtekst. Presentasjonens varighet 10-15 minutter per gruppe.

Hensikten med arbeidskravet er å øke studentenes lingvistiske forståelse, gi dem trening i egen lesing på de ulike lingvistiske nivåene samt mulighet til å anvende sin teoretiske kunnskap om språkstrukturer og tekstlige nivåer i møte med konkrete tekster som er relaterte til deres undervisningspraksis. I tillegg vil studentene kunne få øve seg på muntlig fremstilling av fagkunnskap og identifisering av ulike språklige kjennetegn i både målspråks- og mellomspråkstekster, på fonologisk, morfologisk, leksikalsk, syntaktisk og tekstuelt nivå.

Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ved vurderingen ikke godkjent, får studenten mulighet til én ny innlevering. Studenten må selv avtale dette med faglærer. Se nærmere omtale av arbeidskrav i programplanen.

Krav om obligatorisk tilstedeværelse

Det et krav om 80 % tilstedeværelse i undervisningen i emnet for å kunne avlegge eksamen. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis, etter en faglig vurdering, kompenseres med en skriftlig oppgave. Se nærmere omtale av krav om tilstedeværelse i programplanen.

Assessment

Individuell muntlig eksamen. Omfang 20-30 minutter (inklusive forberedelser) per student.

På eksamensdagen trekker studenten en tekst som danner grunnlag for muntlig eksamen

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått gjennomføres det ny muntlig eksamen og det trekkes nytt tema
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - Storbyuniversitetet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Permitted exam materials and equipment

Ingen

Grading scale

Gradert skala A - F

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.