EPN-V2

NATB6210 Natural Sciences 2 for Lower Secondary School, Subject 1 Course description

Course name in Norwegian
Naturfag 2, trinn 5-10, emne 1
Study programme
Natural Sciences 2 for Lower Secondary School
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
FALL 2018
Schedule
Course history

Introduction

Det første emnet i naturfag 2 inneholder tre hovedtemaer: Kjemi II, Kropp og helse II og Naturfagdidaktikk IIa. Det arbeides videre med disse emnene som også inngikk i naturfag 1. Innholdet i læringsutbytteformuleringene er konkretisert i punkter i hvert hovedtema. Det er skriftlig eksamen etter emnet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om kjemiske stoffer og deres reaksjoner på et kvantitativt nivå
  • har kjennskap til sentrale laboratorieteknikker og tester med relevans til kjemi i hverdagen og miljøet
  • har kjennskap til oppbygning av viktige organiske stoffgrupper og egenskaper, samt deres betydning for levende organismer og miljøet
  • har kunnskap om kroppens organsystemer, fosterutvikling og fødsel
  • har kjennskap til næringsstoffer og kan sette disse i sammenheng med kosthold og livsstilsykdommer
  • har oversikt over cellens oppbygging og viktige livsprosesser, kjenner til forskjeller mellom celletyper og kan beskrive hvordan celler deler seg
  • har forståelse av DNA-molekylets funksjon både som arvestoff og i styring og regulering i cellen, og kjenner mekanismer for hvordan egenskaper hos levende organismer påvirkes av arv og miljø
  • har en helhetlig forståelse av prinsippene og mekanismene bak biologisk evolusjon, og evolusjon som grunnlaget for moderne biologi
  • har oversikt over virkninger av rusmidler og rusmiddelrelaterte helseskader
  • har kjennskap til de mest sentrale stoffers kretsløp i naturen, og hvordan dette kan knyttes til miljøspørsmål og andre hovedområder i naturfag

Ferdigheter

Studenten

  • kan håndtere kjemikalier og lage kjemiske blandinger og løsninger
  • kan utvikle undervisningsopplegg som fremmer elevers undring og læring i naturfag
  • kan anvende relevant naturfagsutstyr, flere modeller og praktiske aktiviteter
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene
  • kan bruke resultater fra naturfagdidaktisk forskning i planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning
  • kan finne, vurdere og henvise til naturfaglig informasjon og fagstoff, og anvende det i undervisning og drøftinger med kolleger
  • kan bruke faget som regifag i tverrfaglige og flerfaglige sammenhenger

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse av rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
  • har god innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger

Content

Emnet er delt inn i tre hovedtemaer:

  • Kjemi 2
  • Kropp og helse 2
  • Naturfagdidaktikk 2

Naturfagdidaktikk 2a

Emnet ivaretar kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendig for å være naturfaglærer på 5.-10. trinn i grunnskolen. Emnet undervises både som eget tema, som del av de andre hovedtemaene og i flerfaglige sammenhenger.

  • Naturfag i skolen
    • Naturfagdidaktisk forskning
    • TIMSS og PISA

Kjemi 2

Emnet omfatter grunnleggende kjemiske begreper og reaksjoner i vår hverdag og belyser didaktiske utfordringer knyttet til kjemiundervisning i 5. - 10. klasse.

  • Organiske stoffer i hverdagen
  • Næringsstoffer
  • Beregninger og tillaging av løsninger
  • Mer om syrer og baser
  • Mer om redoksreaksjoner

Kropp og helse 2

Emnet gir kunnskap om kroppens organsystemer, en innføring i cellenes biologi, hvordan egenskaper påvirkes av arvestoffet og miljøet og kunnskaper om aktuelle emner innenfor helse og livsstil. Emnet belyser

  • Utvalgte organsystemer (for eksempel urinveissystemet, hormoner, nervesystemet og sansene)
  • Immunforsvaret
  • Cellebiologi (eukaryote celler)
  • DNA-molekylet, genetikk og bioteknologi
  • Rusmidler og skader fra rusmidler

Teaching and learning methods

x

Course requirements

Generelle regler om innlevering og godkjenning av arbeidskrav, er gitt i fagplanens hoveddel (over).

Kriterier for hvert arbeidskrav, med tidsfrister, blir publisert på høgskolens læringsplattform.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 1 kan avlegges:

I hovedemnet "Kjemi 2":

  • Kartlegge og vurdere sikkerhet i naturfagrom og/eller -undervisningen på egen skole. Funnene skal deles med kolleger og ledelse på egen skole. Omfang inntil 1000 ord.

I hovedemnet «Kropp og helse 2»:

  • Studentgruppen utvikler en wiki om emnet. Omfang pr. tema 1500 ord +/- 10%

Assessment

Høst. NATB6210 emne 1: Individuelle skriftlig eksamen. A-F.

Avsluttende vurdering gjennomføres i høstsemesteret og består av en individuell skriftlig eksamen under tilsyn (fire timer). Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor. Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen.

Grading scale

Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen.

Examiners

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.