EPN-V2

NAM6200 Organisation and Leadership in Norwegian Enterprises Course description

Course name in Norwegian
Organisasjon og ledelse av norske virksomheter
Study programme
Management in the Norwegian Work Life
Management in the Norwegian Work Life
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Emnet gir en kunnskap i ledelsesteori og skillet mellom management og leadership som analytiske verktøy i studiet av arbeidslivet. På samme måten er skillet mellom styring og ledelse sentralt i emnet.

Studentene lærer å analysere arbeidslivsrelasjoner og ulik organisasjons- og ledelsesteori. Human Resource Management/ HR-ledelse drøftes i forhold til den norske samarbeidstradisjonen i arbeidslivet.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • ulike former og modeller for ledelse,
  • anvendelse av organisasjons- og ledelsesteoretiske perspektiver i praktisk utøvelse av ledelse, og
  • anvendelse av ulike ledelsesformer i norsk arbeidsliv.

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende teoretiske perspektiver som kan forklare relasjoner mellom individer i virksomheter,
  • anvende ledelsesteoretiske perspektiver for å forklare virksomheters oppbygging og virkemåte,
  • bruke Norsk Ledelsesbarometeret (årlig spørreundersøkelse i fagforbundet Ledernes regi) for å forklare ulike lederroller og styringsmekanismer i arbeidslivet, og
  • utvikle og etablere strategier for endring og utvikling.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • bedømme ledelsesmodeller ved hjelp av kritisk refleksjon,
  • lede prosesser ved hjelp av forskningsbasert kunnskap, og
  • vurdere og kommunisere hvordan ulike ledelsesmodeller kan hemme eller fremme medbestemmelse og partssamarbeid i praksis.

Teaching and learning methods

Undervisningen er organisert i tre to-dagers samlinger. Undervisningen veksler mellom forelesninger knyttet til pensumgjennomgang og anvendelse av ny empirisk forskning som kan belyse både teorier og metoder, plenumsdiskusjoner og gruppearbeid. Undervisningen legger vekt på å illustrere teorier og metoder med egen relevant forskning i Arbeidsforskningsinstituttet (AFI).

Course requirements

Med bakgrunn i arbeidet med barnevernets kunnskapsgrunnlag for vurderinger av barnets beste i emne 1, handler emne 2 om den konkrete beslutningspraksisen. I emnet vil en særlig tematisere ulike metoder og modeller for innhenting av kunnskap om barnets omsorgssituasjon, hvordan det legges til rette for kunnskapsinnhenting og vurderinger i samarbeid med barn og foreldre og hvilke betydninger og forutsetninger dette har for tillit. Her vil også fordeler og ulemper med ulike standardiserte og mer skjønnsbaserte modeller tematiseres med utgangspunkt i studentenes erfaringer. Barnevernets mandat innebærer omfattende makt til å gripe inn i barn og foreldres liv.

I emnet vil en i særlig grad være opptatt av makten slik den utspiller seg i konkret praksis en tar for gitt, og hvordan det har betydning for hva som forstås som relevant i vurderingen av barnets beste. Kompleksiteten i barnevernets beslutninger om barnets beste knyttes til ulike nivåer både gjennom et sammensatt kunnskapsgrunnlag, og usikkerhet knyttet til beslutningene og begrensninger i menneskets resonnering. Forenklede beslutningsreglers betydning for resonneringen og nødvendigheten av en kritisk reflektert praksis drøftes. Beslutningsteoretisk forståelse vil knyttes til ulike beslutningssituasjoner i barnevernets arbeid og ulike beslutningsarenaer som fagmøter i barneverntjenestene, familieråd og nettverksmøter og fylkesnemnda. Hvilke beslutningssituasjoner det blir lagt mest vekt på i utdanningen, vil avgjøres i samarbeid med studentene ut i fra deres behov og tidligere kompetanse. Hvordan vurderingene om barnets beste begrunnes og dokumentasjonsarbeid inngår også som viktige tema i emnet.

Sentrale tema

  • Beslutninger, beslutningsteori og medvirkning
  • Standardiserte modeller og skjønn - beslutninger i samarbeid
  • Ulike beslutningsarenaer og særlig krevende beslutningstema

Undervisningsspråk er norsk.

Assessment

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om innhenting av informasjon om barnet og familiens situasjon som grunnlag for gode vurderinger og beslutninger til barnets beste
  • har inngående kunnskap om forutsetninger for tillit og bygging av tillit
  • har en utdypet forståelse av hva barns perspektiv og et barneperspektiv innebærer
  • har avansert kunnskap om muligheter og begrensninger ved ulike modeller og metoder for informasjonsinnhenting
  • har avansert kunnskap om ulike former for makt og hvordan disse viser seg i praksis
  • har inngående kunnskap om ulike beslutningsteoretiske modeller
  • har inngående kunnskap om resonneringsprosesser og bruk av forenklede beslutningsregler
  • har inngående kunnskap om ulike beslutningsarenaer som fylkesnemnd, familieråd og nettverksmøter

Ferdigheter

Studenten

  • kan involvere barn og foreldre på en hensiktsmessig måte ved innhenting av kunnskap om deres situasjon og i vurdering av barnets beste i ulike faser av en barnevernssak
  • tar høyde for barnevernets maktposisjon i samarbeid med barn, unge og foreldre
  • kan analysere barn og unges omsorgssituasjon i lys av kunnskap om familiens erfaringer, ulike teoretiske perspektiver og forskning

Generell kompetanse

Studenten

  • formidler respekt for enkeltmennesker i situasjoner der barn og unge utsettes for omsorgssvikt eller overgrep
  • kan vurdere kritisk ulike modeller og metoder for kartlegging og informasjonsinnhenting
  • kan stille kritiske spørsmål til egne og andres vurderinger
  • kan begrunne og argumentere for sine vurderinger på en nyansert måte

Permitted exam materials and equipment

Undervisningen vil ta utgangspunkt i studentenes praksiserfaringer med konkrete kasus for å belyse og drøfte dilemmaer i vurderinger av barnets beste. Emnet har tre samlinger á tre dager.

Innholdet veksler mellom forelesninger og arbeid i både student - og lærerstyrte seminargrupper. I seminargruppene vil studentene arbeide med ulike former for ferdighetstrening, analyse og kritisk refleksjon over egne kasus. I tillegg må det påregnes tid til selvstudium og arbeidskrav. Arbeidsformene skal bidra til studentenes faglige- og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå.

Denne kombinasjonen av arbeidsformer vil gi muligheter til personlig læring, utveksling av erfaringer og utvikling av faglig kompetanse.

Grading scale

Eksamen i emnet er en individuell skriftlig hjemmeeksamen over en periode på 7 dager. Hjemmeeksamen skal ha et omfang på 4000 ord (+- 10 %). Forside og litteraturliste kommer i tillegg. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen som har lik utforming som ordinær. Det vil bli gitt en ny eksamensoppgave. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av høstsemesteret.

Examiners

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Course contact person

Gradert skala A-F.