EPN-V2

NAM6100 Governance, Management and Codetermination Course description

Course name in Norwegian
Makt og opposisjon
Study programme
Management in the Norwegian Work Life
Management in the Norwegian Work Life
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

Emnet gir en innføring i grunnleggende teorier om makt og grunnleggende teori om organisasjon og ledelse som analytiske verktøy i studiet av arbeidslivet.

Studentene lærer å analysere arbeidslivsrelasjoner med makt-, organisasjons- og ledelsesteori. Hvordan lederroller og styringsinstrumenter henger sammen og virker inn på drift og utvikling av virksomheter er et hovedfokus.

Required preliminary courses

Knowledge

The students will gain advanced understanding of:

  • Central theoretical models of leadership and how these theories have evolved throughout history
  • Contemporary research based knowledge in leadership
  • The relationship between leadership and important outcomes for individuals and organizations, the factors that explain these relationships, and of relevant contingencies

Skills

The student is able to:

  • Critically examine and discuss leadership theories; research; and practice
  • Read scientific contributions and apply them to issues of practical interest to the general public
  • Identify interesting avenues of leadership research and apply appropriate methodology to undertake research on leadership

General competence

The student will be able to:

  • Communicate and discuss scientific contributions within leadership research to both scientists and practitioners
  • Communicate results from individual projects both in written and orally
  • Gather and make use of scientific sources and leadership literature

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • maktrelasjoner og former for makt,
  • organisasjons- og ledelsesteoretiske perspektiver, og
  • organisasjons- og ledelsesformer i norsk arbeidsliv.

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende teoretiske perspektiver som kan belyse og forklare relasjoner mellom individer i virksomheter,
  • anvende teoretiske perspektiver for å forklare hvordan relasjoner mellom grupper oppstår og utvikles, og
  • planlegge og iverksette endringsprosesser.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • formidle, forklare og anvende ulike perspektiver på makt i virksomheten,
  • bruke perspektiver på makt og opposisjoner i kritisk refleksjon av egen virksomhet,
  • bruke de bedriftsdemokratiske ordningene i samhandling i drift og utviklingsøyemed, og
  • anvende forhold mellom makt og opposisjon som grunnlag for innovasjon.

Teaching and learning methods

Undervisningen er organisert i tre to-dagers samlinger. Undervisningen veksler mellom forelesninger knyttet til pensumgjennomgang og anvendelse av ny empirisk forskning som kan belyse både teorier og metoder, plenumsdiskusjoner og gruppearbeid. Undervisningen legger vekt på å illustrere teorier og metoder med egen relevant forskning i Arbeidsforskningsinstituttet (AFI).

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Arbeidskrav: Et skriftlig notat hvor studenten skisserer tema og problemstilling til en fordypningsoppgave. Nærmere krav til utforming av notatet og innleveringsfrist vil bli beskrevet på første samling.

Arbeidskravet;må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom;arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Assessment

All printed or hand-written material is allowed with proper use of references

Permitted exam materials and equipment

The final paper will be assessed using the normal grading scale from A to F, with A as the best grade and F for fail.

Grading scale

The external examiner grades a random sample consisting of approx. 25 per cent of the written exams. The grades given for this sample provide a basis for the internal examiners assessment. The external examiner will also grade papers where there is doubt about giving a grade of pass. Students who have failed a regular examination are entitled to sit a new examination.

Examiners

Karoline Kopperud