Programplaner og emneplaner - Student
NAM6100 Governance, Management and Codetermination Course description
- Course name in Norwegian
- Makt og opposisjon
- Study programme
-
Management in the Norwegian Work LifeManagement in the Norwegian Work Life
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir en innføring i grunnleggende teorier om makt og grunnleggende teori om organisasjon og ledelse som analytiske verktøy i studiet av arbeidslivet.
Studentene lærer å analysere arbeidslivsrelasjoner med makt-, organisasjons- og ledelsesteori. Hvordan lederroller og styringsinstrumenter henger sammen og virker inn på drift og utvikling av virksomheter er et hovedfokus.
Required preliminary courses
Knowledge
The students will gain advanced understanding of:
- Central theoretical models of leadership and how these theories have evolved throughout history
- Contemporary research based knowledge in leadership
- The relationship between leadership and important outcomes for individuals and organizations, the factors that explain these relationships, and of relevant contingencies
Skills
The student is able to:
- Critically examine and discuss leadership theories; research; and practice
- Read scientific contributions and apply them to issues of practical interest to the general public
- Identify interesting avenues of leadership research and apply appropriate methodology to undertake research on leadership
General competence
The student will be able to:
- Communicate and discuss scientific contributions within leadership research to both scientists and practitioners
- Communicate results from individual projects both in written and orally
- Gather and make use of scientific sources and leadership literature
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- maktrelasjoner og former for makt,
- organisasjons- og ledelsesteoretiske perspektiver, og
- organisasjons- og ledelsesformer i norsk arbeidsliv.
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende teoretiske perspektiver som kan belyse og forklare relasjoner mellom individer i virksomheter,
- anvende teoretiske perspektiver for å forklare hvordan relasjoner mellom grupper oppstår og utvikles, og
- planlegge og iverksette endringsprosesser.
Generell kompetanse
Studenten kan
- formidle, forklare og anvende ulike perspektiver på makt i virksomheten,
- bruke perspektiver på makt og opposisjoner i kritisk refleksjon av egen virksomhet,
- bruke de bedriftsdemokratiske ordningene i samhandling i drift og utviklingsøyemed, og
- anvende forhold mellom makt og opposisjon som grunnlag for innovasjon.
Teaching and learning methods
Undervisningen er organisert i tre to-dagers samlinger. Undervisningen veksler mellom forelesninger knyttet til pensumgjennomgang og anvendelse av ny empirisk forskning som kan belyse både teorier og metoder, plenumsdiskusjoner og gruppearbeid. Undervisningen legger vekt på å illustrere teorier og metoder med egen relevant forskning i Arbeidsforskningsinstituttet (AFI).
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Arbeidskrav: Et skriftlig notat hvor studenten skisserer tema og problemstilling til en fordypningsoppgave. Nærmere krav til utforming av notatet og innleveringsfrist vil bli beskrevet på første samling.
Arbeidskravet;må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom;arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Assessment
All printed or hand-written material is allowed with proper use of references
Permitted exam materials and equipment
The final paper will be assessed using the normal grading scale from A to F, with A as the best grade and F for fail.
Grading scale
The external examiner grades a random sample consisting of approx. 25 per cent of the written exams. The grades given for this sample provide a basis for the internal examiners assessment. The external examiner will also grade papers where there is doubt about giving a grade of pass. Students who have failed a regular examination are entitled to sit a new examination.
Examiners
Karoline Kopperud