EPN-V2

MSLV4500 Leadership in Practice Course description

Course name in Norwegian
Ledelse i praksis
Study programme
Executive Master in Public Management
Oslo Business School, Exchange Programme
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

The course requires management experience. The students will practice approaches and skills that make them better equipped to fulfil the leadership role. Leadership in practice includes leadership characteristics, skills and conduct, communication, cooperation and conflict management, the leader role and leadership as interaction and teambuilding, as well as topics specifically relating to women and leadership.

Required preliminary courses

Aktivitetslære er læren om aktivitetene og om praktisk metodisk kunnskap og ferdigheter knyttet til kroppsøving og idrettsfag. Kjernen i aktivitetslæren er bevegelsesaktivitet og den betydning bevegelse og forskjellige bevegelseskulturer har i opplæring og oppdragelse av barn og unge.

I aktivitetslære 1B vil gjeldende læreplaner for grunnskole og videregående opplæring være utgangspunkt for valg av aktiviteter. Dette betyr at idrett, dans og alternative bevegelsesaktiviteter er grunnlag for vurdering av studentenes sluttkompetanse. Leik skal integreres i både idrett, dans, friluftsliv og alternative bevegelsesaktiviteter.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om et bredt utvalg av individuelle idretter og lagidretter, samt andre aktuelle bevegelsesformer i barne- og ungdomskultur
  • har kunnskap om ulike former for dans samt koreografi og analyse som grunnlag for å skape dans
  • har kunnskap om leik og leikens betydning som innfallsvinkel til læring og opplevelse
  • kan integrere kunnskap fra fagdidaktikk og basisfag for å begrunne egne valg i formidling av leik, idrett, dans og alternative bevegelsesaktiviteter

Ferdigheter

Studenten

  • kan legge til rette for, lede og veilede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter innen leik, idrett, dans og alternative bevegelsesaktiviteter innen barne- og ungdomskultur
  • kan bruke leik som innfallsvinkel til læring og opplevelse innen idrett, dans og alternative bevegelsesaktiviteter
  • har grunnleggende ferdigheter innen et utvalg individuelle idretter og lagidretter
  • kan danse et utvalg danser fra ulike kulturer, og skape egne danser
  • kan ivareta elevers sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere undervisning i kroppsøving og idrettsfag ut fra lovverk, gjeldende læreplaner og profesjonsetiske krav
  • kan legge til rette for fysisk aktivitet i gode læringsmiljø for barn, unge og voksne med vekt på opplevelse, mestring, samhandling og kommunikasjon
  • kan bidra til utvikling med utgangspunkt i barn og unges bevegelseskultur, og gjennom dette opparbeide seg en fleksibel kompetanse i forhold til en bevegelseskultur i stadig endring.
  • kan forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøvingslærer

Content

The course consists of three main components:

  • Developing knowledge of leadership
  • Greater awareness of the student's own conduct as a leader
  • A written assignment on leadership challenges in his/her own work situation (home exam)

The knowledge part comprises a critical review and discussion of key topics from the syllabus applied in relation to the students' own employment sector.

Teaching and learning methods

Undervisningen består av både praktisk og teoretisk undervisning.

Course requirements

Individuell, praktisk-muntlig eksamen på ca. 20 minutter per student. Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

Hjelpemidler til vurdering/eksamen

Ingen.

Karakterskala

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

Pensumliste

Enoksen, E., Brunes, A.O., Sletten, S.H. 2006: Aktivitetslære . Gyldendal, s. 1 - 469 (469 sider)

Grinaker, A. (2010). Dans . Kompendium HiOA, s. 1 - 18 (18 sider)

Hollekim, I. og Vingdal I. M. (2001). Mestring og glede. Gyldendal, s. 7-288 (282 sider)

Madsen, Ø. og Irgens, P. (2008). Slik lærer du å svømme 2.opplag, Bodoni Forlag, s. 6 - 154 (149 sider)

Norges gymnastikk- og turnforbund (2000). Salto , s. 5 - 163 (159 sider)

Ronglan, L. T. (2008). Lagspill, læring og ledelse. Om lagspillenes didaktikk . Akilles forlag, s. 6 - 186 (183 sider)

Steinsland, I. og Fjeld, J. (2002). Fra lek til friidrett . Fagbokforlaget, s. 5 - 119 (115 sider)

Vingdal, I. M. og Hollekim, I. (2001). Barn i naturen . Gyldendal, s. 104 - 279 (176 sider)

Til sammen 1440 sider.

(Pensumliste ajour: 26. mai 2016)

Assessment

Idrett

Gjennom idrett kan barn og unge få tilfredsstilt behov for mestring, utforskning og utfordringer, samt opplevelse av tilhørighet og identitet.

Sentrale temaer:

  • Bredt utvalg av lagspill og individuelle idretter.
  • Sentrale verdier i idrett og leik.
  • Praktisk anvendelse av prinsipper i treningslære og bevegelseslære.
  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i idrett og leik.
  • Allsidig bevegelsesleik.

Dans

Dans er en samlebetegnelse for et mangfold av kulturelle uttrykk. Studiet skal gi erfaring med, kunnskap om og ferdigheter i forskjellige former for dans.

Sentrale temaer:

  • Nasjonale og internasjonale danser.
  • Skape dans selv.
  • Dans som treningsform.
  • Dans med utgangspunkt i ungdomskulturen.
  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i dans og leik.

Alternative bevegelsesaktiviteter

Studiet skal ivareta tradisjonelle bevegelsesformer i samfunnet, men samtidig fremme alternative, nyskapende bevegelsesaktiviteter og stimulere til eksperimentering og kreativ utfoldelse. Studiet skal også oppfordre til å søke nye aktiviteter fra andre kulturer og prøve ut alternative varianter av allerede etablerte idretter.

Sentrale temaer:

  • Nye og tidsaktuelle leiker og ballspill som ikke er etablert i Norge.
  • Alternative bevegelsesaktiviteter som opprinnelig har utspring i ungdomskulturen i byene uten regelverk og uklar/spontan organisering som bygger på egenverdi, spontanitet, bevegelsesglede og leik.
  • Idrettsbaserte eller idrettslige aktiviteter med regler og organisering.
  • Aktiviteter fra andre kulturer som kan være store idretter, men som ikke er like etablert i Norge.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning blir fulgt...

Grading scale

The grade given is Pass/Fail.

Examiners

External examiners are used in cases of doubt about whether a pass grade should be awarded and for spot check assessments of approx. 25% of the answer papers. Both external and internal examiners can be used for all answer papers if special academic considerations so indicate.