EPN-V2

MSLV4400 Strategy in the Public Sector Course description

Course name in Norwegian
Strategi i offentlig sektor
Study programme
Master Programme in Management of Library and Information Institutions
Master's Programme in Public Administration and Management
Executive Master in Public Management
Elective modules, Master Programme in Public Management
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Curriculum
SPRING 2017
Schedule
Course history

Introduction

Helhetstenkning, samordning og iverksettingsevne er viktig i offentlig virksomhet. Offentlig sektor har i flere tiår forsøkt å bli mer «strategisk» enn før, og strategibegrepet brukes i dag av mange offentlige virksomheter og i en rekke ulike sammenhenger. Dette emnet studerer hva strategi er og hvordan strategisk tenkning, styring og ledelse kan brukes i offentlig virksomhet. Emnet tar for seg ulike definisjoner av strategi, ulike faglige tradisjoner og verktøy, og studerer hvordan dette kan kaste lys over strategisk styring og ledelse i offentlig sektor. Emnet tar også for seg hvordan politikk og offentlighet påvirker strategisk styring og ledelse. Emnet gir gjennom studier av grunnlagsproblemer i strategifaget og offentlig virksomhets særpreg, så vel som praktisk ferdighetstrening i bruk av strategiverktøy som intern- og eksternanalyse, konkurranseanalyse, verdikjedeanalyse og interessentanalyse, grunnlag for å ta i bruk strategisk styring og ledelse i planlegging, samhandling, omstilling og fornying i offentlig sektor.

Learning outcomes

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap innenfor strategisk styring og ledelse og spesialisert innsikt i strategisk styring og ledelse i offentlig sektor
  • kan anvende kunnskap om strategisk styring og ledelse på nye områder innenfor offentlig virksomhet
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i strategifagets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor strategifaget og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning med relevans for offentlig virksomhet
  • analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer i strategisk styring og ledelse i offentlig virksomhet
  • gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Teaching and learning methods

Samfunnsutviklingen viser en stadig økning av antall personer med muskel- og skjelettplager, psykiske lidelser og sammensatte tilstander. Slike lidelser er i dag de vanligste årsakene til sykefravær og uførepensjonering og gir i tillegg mye smerte og problemer for den det gjelder. Dette gir en stor faglig utfordring for helsepersonell både i kommune- og spesialisthelsetjenesten.

Psykomotorisk fysioterapi består av ulike helhetlige behandlingstilnærminger. Behandlingsmetoden Norsk psykomotorisk fysioterapi (NPMF) utgjør kjernen i studiet.  I denne behandlingstradisjonen ses kroppen som en funksjonell og samspillende enhet. Dette innebærer at lokale plager og symptomer blir vurdert i sammenheng med kroppens totale balanse- og spenningsforhold. I behandlingen stimuleres pasienten til å reflektere over sammenhenger mellom kroppslige spenningsmønstre og pasientens sykehistorie og nåværende livssituasjon. I studiet kombineres praksis med aktuell teori.

Etter fullført videreutdanning innehar fysioterapeuter spesialkompetanse på utredning og behandling av sammensatte lidelser og psykisk helsearbeid både innenfor kommune- og spesialisthelsetjeneste. De vil være sentrale bidragsytere i tverrfaglig samarbeid for aktuelle pasientgrupper.

Studiet går over tre semestre, og studiebelastningen er 2/3 av et fulltidsstudium.

Etter 1. januar 2016 kreves mastergrad for å få rett til egen takst for psykomotorisk fysioterapi. Det vises forøvrig til Norsk Fysioterapeutforbunds kompetansekrav for takster.

Ved flere høgskoler/universiteter kan fullført videreutdanning i psykomotorisk fysioterapi fra HiOA godkjennes som del av et helsefaglig masterstudium. På HiOA kan studenter som er tatt opp på masterstudiet i psykisk helsearbeid eller masterstudiet i fysioterapi, søke om fritak for enkeltemner når de har tatt videreutdanningen i PMF. Studenter kan søke om fritak for inntil 60 studiepoeng på masterstudiet i psykisk helsearbeid, og de kan søke om fritak for inntil 30 studiepoeng på masterstudiet i fysioterapi. Det søkes på individuelt grunnlag.

Programplanen er hjemlet i lov om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Course requirements

Deltakerne skal i grupper på inntil tre personer levere et skriftlig arbeidskrav på 10-15 sider. Arbeidskravet må være godkjent for at man skal få avlegge eksamen. Dersom arbeidskravet ikke er tilfredsstillende, må besvarelsen forbedres innen en kort frist fastsatt av faglærer.

Vi viser til det som står om gruppearbeid i innledende del av programplanen under overskriften Arbeidskrav og obligatorisk deltagelse.

Assessment

Studentene skal avlegge en tre timers skriftlig eksamen under tilsyn. Alle besvarelser vurderes av intern sensor. Ekstern sensor benyttes ved tvil om besvarelser er bestått og til stikkprøver av ca. 25 prosent av besvarelsene. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert sammen med ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.

Kandidater som har dokumentert gyldig fravær eller som ikke har bestått ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Ny/utsatt eksamen har samme form som ordinær eksamen.

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Det er ikke tillatt med hjelpemidler på skoleeksamen.

Pensumliste

Med forbehold om mindre endringer. Ca. 1000 sider.

Johnsen, Åge (red.) (2014). En strategisk offentlig sektor? Bergen: Fagbokforlaget. Ca. 300 sider.

Joyce, Paul. 2017. Strategic Leadership in the Public Services. London: Routledge. Ca. 300 sider.

Mintzberg, Henry, Bruce Ahlstrand and Joseph Lampel. 2009. Strategy Safari: Your Complete Guide Through the Wilds of Strategic Management. 2nd ed. New York: The Free Press. Ca. 430 sider.

Supplerende litteratur

Alford, J. 2001. The implications of "publicness" for strategic management theory. In G. Johnson and K. Scholes (eds.), Exploring Public Sector Strategy : 1-16. Harlow: Prentice-Hall.

Boyne, George. 2010. Strategic planning . In: Ashworth, Rachel, George Boyne and Tom Entwistle (eds.), Public Service Improvement: 60;77. Oxford: Oxford University Press. 18 sider.

Boyne, George A. and Richard M. Walker. 2004. Strategy content and public service organizations. Journal of Public Administration Research & Theory , 14(2): 231-352.

Boyne, George A. and Richard M. Walker. 2010. Strategic management and public service performance: The way ahead. Public Administration Review , 70(Supplement): s. 185-192.

Bryson, John M., Frances S. Berry and Kaifeng Yang. 2010. The state of public strategic management research: A selective literature review and set of future directions. The American Review of Public Administration , 40(5): 495-521.

Bryson, John M. 2011. Strategic Management for Public and Nonprofit Organizations. 4th ed. San Francisco: Jossey-Bass.

Bryson, John M. (2004). What to do when stakeholders matter: A guide to stakeholder identification and analysis techniques. Public Management Review , 6(1): 21-25.

Ferlie, Ewan. 2002. Quasi strategy: Strategic management in the contemporary public sector. In Andrew Pettigrew, Howard Thomas and Richard Whittington (eds.), Handbook of Strategy and Management : 279-298. London: Sage.

Johanson, Jan-Erik. 2009. Strategy formation in public agencies. Public Administration , 87(4): 872-891.

Goldsmith, Arthur A. 1997. Private-sector experience with strategic management: Cautionary tales for public administration. International Review of Administrative Sciences 63(1): 25-40. 15 sider.

Hansen, Jesper Rosenberg. 2011. Application of strategic management tools after an NPM-inspired reform: Strategy as practice in Danish schools. Administration & Society , 43(7): 770-806.

Irwin, David. 2002. Strategy mapping in the public sector. Long Range Planning , 35(6): 637-647.

Jackson, Peter M. 1993. Public service performance evaluation: a strategic perspective. Public Money & Management , 13(4): 9-14. 6 sider.

Mintzberg, Henry. 1994. The Rise and Fall of Strategic Planning. New York: Prentice Hall.

Mintzberg, Henry. 1994. The fall and rise of strategic management. Harvard Business Review , 72(1): 107-114.

Moore, Mark H. 1995. Creating Public Value: Strategic Management in Government. Cambridge, MA: Harvard University Press. Ca. 310 sider.

Mulgan, Geoff. 2009. The Art of Public Strategy: Mobilizing Power and Knowledge for the Common Good. Oxford: Oxford University Press. Ca. 260 sider.

Poister, Theodore H. and Gregory Streib. 2005. Elements of strategic planning and management in municipal government: Status after two decades. Public Administration Review , 65(11): 45-56.

Poister, Theodore H., David W. Pitts and Lauren Hamilton Edwards. 2010. Strategic management research in the public sector: A review, synthesis and future directions. American Review of Public Administration , 40(5): 522-545.

Porter, Michael E. 1996. What is strategy? Harvard Business Review , 74(6): 61-78. 18 sider.

Porter, Michael E. 2008. The five competitive forces that shape strategy. Harvard Business Review , 86(1): 78-93.

Porter, Michael E. and Mark R. Kramer. 2011. Creating shared value. Harvard Business Review , 89(1/2): 62-77.

Proeller, Isabella. 2007. Strategic management for the state: International approaches in comparison. Gütersloh: Bertelsmann Foundation.

Ring, Peter Smith and James L. Perry. 1985. Strategic management in public and private organizations: Implications of distinctive contexts and constraints. The Academy of Management Review , 10(2): 276-286.

Rumelt, Richard. 2011. Good Strategy/Bad Strategy: The Difference and Why it Matters. London: Profile Books.

Strønen, Fred H. 2010. Fra ledelse til styring i strategifaget. I: Gro Ladegård og Signy Irene Vabo (red.),Ledelse og styring : 239-252. Bergen: Fagbokforlaget.

Whittington, Richard. 2002. Hva er strategi? Og spiller den noen rolle? Oslo: Abstrakt Forlag.

Williams, Wil and Duncan Lewis. 2008. Strategic management tools and public sector management: The challenge of context specificity. Public Management Review , 10(5): 653-671. 18 sider.

Emnet tilbys annet hvert år, neste gang våren 2017.

(Pensumliste ajour: 22.11.2016)