Programplaner og emneplaner - Student
MSLV4100 Communication for leaders Course description
- Course name in Norwegian
- Kommunikasjon for ledere
- Study programme
-
Executive Master in Public Management
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet introduserer studentene til ulike teoretiske perspektiver innen kommunikasjon og forhandlinger. Studentene vil også gjennomføre praktiske øvelser som skal øke forståelsen av betydningen av god kommunikasjon og hva som kreves for å gjennomføre forhandlinger på en god måte. Studentene vil bli gjort kjent med prinsipper for god og effektfull kommunikasjon samt krisekommunikasjon og konflikthåndtering. Videre vil studentene gjøres kjent med utfordringer som gjerne dukker opp i en forhandlingssituasjon, og hvordan disse kan håndteres.
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten har
- inngående kunnskap om kommunikasjonsteori og ulike aspekter ved kommunikasjon mellom mennesker
- innsikt i dynamikken i mellommenneskelige samspill
- inngående kunnskap om teori, teknikker og prosedyrer for å håndtere konflikter
- inngående kunnskap om teori, teknikker og prosedyrer for å planlegge, lede og gjennomføre forhandlinger
- innsikt i forutsetninger for å oppnå samhandling gjennom dialog og forhandlinger
Ferdigheter
Studenten kan
- redegjøre for grunnleggende teorier om kommunikasjon og forhandlinger
- analysere samhandlingsprosesser, gjenkjenne kommunikasjonsforskjeller og anvende relevante strategier, metoder og teknikker for å oppnå effektfull kommunikasjon og løse konflikter
- analysere forhandlingsprosesser og fremme forslag om løsningsorienterte strategier i slike prosesser
- planlegge, lede og gjennomføre forhandlinger
Teaching and learning methods
Det blir tatt i bruk ulike undervisningsformer. Undervisningen vil derfor variere mellom forelesninger, og øvelser og refleksjon i smågrupper.
Course requirements
I emnet inngår det ett arbeidskrav som må være godkjent før skriftlig eksamen kan avlegges.
Arbeidskravet er deltakelse i obligatorisk ferdighetstrening. Det kreves 80 prosent tilstedeværelse i ferdighetstreningen. Ved fravær utover 20 prosent må det leveres et alternativt arbeidskrav i form av et skriftlig notat på mellom to og fire sider. Dersom det alternative arbeidskravet ikke er tilfredsstillende, må det leveres en forbedret oppgave innen en gitt frist som er fastsatt av faglærer. Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan avlegge eksamen. Dersom fraværet er på mer enn 40 prosent får man ikke gå opp til eksamen.
Assessment
Studentene skal avlegge en skriftlig individuell hjemmeeksamen som går over to dager. Oppgaven har en ramme på ti sider. Det blir benyttet gradert karakterskala fra A til E for bestått, og F for ikke bestått eksamen. Det benyttes intern og ekstern sensor. Ekstern sensor brukes ved tvil om en besvarelse er bestått og til sensurering av et tilfeldig utvalg på 25 prosent av besvarelsene, som skal danne grunnlaget for karakterfastsetting på alle besvarelsene.
Kandidater som har dokumentert gyldig fravær eller som ikke har bestått ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Ny/utsatt eksamen har samme form som ordinær eksamen.
Pensumliste
Med forbehold om mindre endringerm
Ca. 1000 sider
Bøker
Brønn, P. S., & Arnulf, J. K. (2014). Kommunikasjon for ledere og organisasjoner. Fagbokforlaget. (372 sider).
Hargie, O. (2016). Skilled Interpersonal Communication: Research, Theory and Practice. Routledge (477 sider) Rognes, Jørn K. 2008. Forhandlinger. Universitetsforlaget. (220s)
Kompendium
Agryris, C. (1982). The executive mind and double-loop learning. Organizational Dynamics, 11(2), 522. doi:http://dx.doi.org/10.1016/0090-2616(82)90002-X (18 sider).
Bohns, V.K. & Flynn, F.J. (2013). Underestimating our influence over others at work. Research in Organizational Behavior, 33, 97-112. (15 sider) Bouskila-Yam, O. & Kluger, A.N. (2011). Strength-based performance appraisal and goal setting. Human Resource Management Review, 21, 137-147. (10 sider) Carmeli, A., Dutton, J. E., Hardin, A. E. (2015). Respect as an engine for new ideas: Linking respectful engagement, relational information processing and creativity among employees and teams. Human Relations, 68(6), 1-27. (27 sider).
Dutton, J. E. (2003). Respectful Engagement. I Dutton, J. E. Energize your workplace. (s. 21-51). Jossey-Bass (30 sider).
Elfenbein, H., Foo, M., White, J., Tan, h., & Aik, v. (2007). Reading your counterpart: The benefit of emotion recognition accuracy for effectiveness in negotiation. Journal of Nonverbal Behavior, 31 (4), 205-223. (18 sider) Fairhurst, G. T., & Connaughton S. L., (2014). Leadership: A communicative perspective. Leadership,10 (1), 7-35. (28 sider).
Gottfredson, R. K., and Aguinis, H. (2016). Leadership behaviors and follower performance: Deductive and inductive examination of theoretical rationales and underlying mechanisms. Journal of Organizational Behavior, doi: 10.1002/job.2152. (34 sider)
Olekalns, M., Putnam, L., Weingart, L. R., & Metcalf, L. (2008). Communication processes and conflict management. I Dreu, C.K.W., & Gelfand, M. (red.), The psychology of conflict and conflict management in organizations. (s. 81-114). Psychology Press.
(Pensumliste ajour: 22.11.2016)