Programplaner og emneplaner - Student
MSL5900 Master's Thesis in Public Management Course description
- Course name in Norwegian
- Masteroppgave i styring og ledelse
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2021
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
The master's thesis is worth 30 credits, which constitutes a part-time workload over two semesters or full-time workload of about five months. The master's thesis is an independent scientific work. Students will choose and elucidate a topic from the subject areas covered by the programme through systematic use of social science methods. The research question may be linked to the student's own experiences.
-
Recommended preliminary courses
Etter fullført barnehagelærerutdanning skal kandidaten ha oppnådd læringsutbytter i tråd med læringsutbyttebeskrivelsene i Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning. Læringsutbyttene danner fundamentet for pedagogisk arbeid i barnehagen. Se for øvrig emneplanene for læringsutbyttebeskrivelser i det enkelte kunnskapsområde.
Kunnskaper
Kandidaten
- har kunnskap om barnehager i Norge, herunder barnehagens egenart, historie, samfunnsmandat, lovgrunnlag og styringsdokumenter.
- har bred kunnskap i pedagogikk og i barnehagens fagområder, om ledelse og tilrettelegging av pedagogisk arbeid og om barns lek og læringsprosesser.
- har bred kunnskap om hvordan barns danning foregår, om moderne barndom, barnekultur, barns ulike oppvekstsvilkår, bakgrunn og utvikling i et samfunn preget av språklig, sosialt, religiøst, livssynsmessig og kulturelt mangfold.
- har bred kunnskap om barns språkutvikling, om flerspråklighet og om barns sosiale, fysiske og skapende utvikling.
- har bred kunnskap om barns gryende digitale, lese-, skrive- og matematikkferdigheter.
- kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for barnehagelærerprofesjonen og kan oppdatere sin kunnskap innen fagområdet.
- har bred kunnskap om barns rettigheter og om hva som kjennetegner et inkluderende, likestilt, helsefremmende og lærende barnehagemiljø.
- skal ha kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn og hvordan sette i gang nødvendige tiltak etter gjeldende lovverk
Ferdigheter
Kandidaten
- kan bruke sin faglighet og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid til å lede og tilrettelegge for barns lek, undring, læring, og utvikling og til å begrunne sine valg.
- kan vurdere, stimulere og støtte ulike barns allsidige utvikling i samarbeid med hjemmet og andre relevante instanser.
- kan bruke sin faglighet til improvisasjon i lek, læring og formidling.
- kan vurdere, stimulere og støtte barns ulike evner, og ta hensyn til barns ulike bakgrunn og forutsetninger.
- kan fremme kreative prosesser og kultur- og naturopplevelser, med fokus på barns skapende aktivitet, helhetlige læring og opplevelse av mestring.
- kan anvende relevante faglige verktøy, strategier og uttrykksformer i egne læringsprosesser, i pedagogisk arbeid, i samhandling med hjemmet og relevante eksterne instanser.
- kan identifisere særskilte behov hos enkeltbarn, og på bakgrunn av faglige vurderinger raskt iverksette tiltak.
- kan lede og veilede medarbeidere, reflektere kritisk over egen praksis og justere denne under veiledning.
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling.
- kan identifisere særskilte behov hos enkeltbarn, herunder identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglige samarbeidspartnere til barnets beste
Generell kompetanse
Kandidaten:
- har innsikt i profesjonsetiske problemstillinger, særlig knyttet til ansvar, respekt og maktperspektiver.
- kan planlegge, lede, gjennomføre, dokumentere og reflektere over pedagogisk arbeid knyttet til barnehagens innhold og oppgaver i tråd med etiske krav og retningslinjer, og med utgangspunkt i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap.
- mestrer norsk språk, både bokmål og nynorsk, på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng.
- kan trekke globale, nasjonale, regionale, lokale og flerkulturelle perspektiver, preget av respekt og toleranse, inn i barnehagens arbeid.
- har endrings- og utviklingskompetanse, kan lede pedagogisk utviklingsarbeid og bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser for fremtidens barnehage.
- kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig, kan delta i faglige diskusjoner innenfor utdanningens ulike fagområder og dele sine kunnskaper og erfaringer med andre.
-
Required preliminary courses
None
-
Learning outcomes
Knowledge
The student has
- advanced knowledge of a specialised field of public management, primarily in the public sector
- in-depth knowledge of theories relevant to the topic of the master's thesis
- in-depth insight into a topic or phenomenon from several different perspectives
- insight into academic requirements for analysis and written work
Skills
The student is capable of
- carrying out a limited research project under supervision and in accordance with applicable standards of research ethics
- using relevant methods in report work and evaluations
- writing a text with the strucure and content required of a master¿s thesis
Competence
The student is capable of
- reading research literature in a critical and reflective manner
- evaluating the use of methods in and results of studies and evaluations
- communicating knowledge and own research results orally and in writing
- applying knowledge and skills in obtaining and using relevant sources, literature and other information, masters reference and quotation techniques, and is capable of defining what constitutes plagiarism and cheating
-
Teaching and learning methods
The students are encouraged to select a topic and research question early in the course of the programme and to use the options available in connection with courses and written works to prepare for the master's thesis. The topic, research question and methodological approach to the study must be presented at a seminar dedicated to work on the master's thesis early in the first semester.
The master's thesis can be submitted individually or students can work and submit the thesis in pairs. The scope of the master's thesis is 16,000 words +/- 10%. The table of contents and reference list come in addition to this. When students work in pairs, the students must submit a written declaration on submission describing the division of work between them.
Supervision
Each student will be appointed a supervisor affiliated to the academic environment for the master's programme. The students have a right to up to eight hours of individual supervision (if relevant two students together), and must attend at least four supervision sessions and joint supervision seminars. Supervision is not normally given for more than one year after normal study progress.
-
Course requirements
Fire av de individuelle veiledningstimene er obligatoriske, i tillegg kommer felles veiledningsseminarer for masteroppgaven, herav prøvemuntlig. Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å få adgang til eksamen.
-
Assessment
The master's thesis will be assessed together with an oral presentation of the main aspects of the thesis, followed by an oral exam. The oral presentation will last 15 minutes for an individual thesis and 20 minutes for a group thesis. A grade will be awarded for the master's thesis with the possibility of adjustment on the basis of the oral presentation and oral exam.
When students work on the thesis in pairs, the written thesis will be awarded the same grade. Each student will present their part of the thesis in lecture form and then take an individual oral exam. However, the lectures and the oral exam will be considered the individual student's contribution and are used to adjust the final grade for each student as necessary.
If the student appeals against the grade, a new committee will be appointed and the master's thesis will be re-assessed. If the grade is changed, a new oral exam will be held.
Students are allowed to submit a new or revised master's thesis once if they are awarded a fail grade. A reworked version of the thesis must be submitted within the given deadline. The student has a right to one additional supervision session before the new submission. A student will not be allowed to submit a new master's thesis in the same programme if a pass grade has already been awarded.
The master's thesis must be submitted electronically. The student must sign a publication agreement in connection with submission to allow the thesis to be published and made publicly available. If the student consents to this, all non-restricted master's theses awarded a pass grade will be published in ODA, the university's digital knowledge archive.
-
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
-
Grading scale
A grade scale with grades from A to E for pass and F for fail is used.
-
Examiners
Alle kvalifiserte søkere som ønsker å arbeide som barnehagelærer eller pedagogisk leder i en barnehage.
-
Course contact person
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.