EPN

MSL4101 Organization, Management and Change in the Public Sector Course description

Course name in Norwegian
Organisasjon, lederskap og endring i offentlig virksomhet
Study programme
Masterstudium i styring og ledelse
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Emnet omfatter teorier og modeller for analyse av ledelse, organisasjoner og organisasjonsendring med vekt på offentlige virksomheter. Det fokuserer på nasjonale og internasjonale drivkrefter og forutsetninger for endring, effektivisering og omstilling, samt på endringsprosesser og -strategier. Emnet har en virkemiddelorientert tilnærming til organisasjon og ledelse.

Required preliminary courses

Det er ingen spesielle forkunnskaper til emnet.

Learning outcomes

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om organisasjon- og ledelse med relevans for forvaltning, tjenesteyting, styring og omstilling i offentlig virksomhet

  • inngående kunnskap om endringsbehov og endringsatferd i organisasjoner

  • kjennskap til nasjonale og internasjonale drivkrefter og forutsetninger for stabilitet og endring i offentlige virksomheter

Ferdigheter

Studenten kan

  • reflektere over organisasjon og ledelse som virkemiddel i offentlig sektor

  • analysere organisasjonsforhold og identifisere utviklingsbehov i offentlige organisasjoner

  • anvende  kunnskap om organisasjon og ledelse for å vurdere endringsstrategier og aktuelle organisatoriske løsninger

Generell kompetanse

  Studenten kan:

  • anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter innen administrasjon, styring og ledelse

  • ha en aktiv rolle i fornyings- og omstillingsarbeid og bidra med kritiske perspektiver i slike prosesser

  • anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og bruk av aktuelle kilder, litteratur og annen informasjon, kan henvisnings- og sitatteknikk, og kan definere hva som er plagiat og fusk

Teaching and learning methods

Undervisningen gjennomføres som forelesninger, studentpresentasjoner, diskusjoner, gruppearbeid og oppgaveskriving. Stor grad av egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen av emnet.

Course requirements

Studentene skal levere et presentasjonsnotat (maks to sider) med tema og problemstilling for den individuelle semesteroppgaven (jf. vurdering), som skal godkjennes av faglærer.

Assessment

Studentene skal levere en individuell semesteroppgave på 5000 ord (+/- 10%) (eksklusiv forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg). Studentene velger selv tema og problemstilling innenfor rammen av tematikken i emnet. Tema og problemstilling skal godkjennes av faglærer (jf. arbeidskravet).

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt, så lenge regler for kildehenvisning blir fulgt.

Grading scale

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått.

Examiners

Alle besvarelser vurderes av intern sensor.  Ekstern sensor benyttes ved tvil om besvarelser er bestått og til stikkprøver av ca. 25 prosent av besvarelsene. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert sammen med ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.

Course contact person

Agnete Vabø