EPN-V2

MSL4000 Governance - Forms and Reforms Course description

Course name in Norwegian
Styring - former og reformer
Study programme
Executive Master in Public Management
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

After completing the course, the candidates are expected to have the following knowledge, skills and general competence:

Knowledge

Candidates

  • are capable of making assessing in an appropriate way the application of the diverse experience that the subject area of social work and social policy has gained as regards research ethics issues
  • can contribute to the development of new understanding in the research ethics field

Skills

Candidates are capable of

  • formulating the problems associated with different theories of ethics and reflecting on possible dilemmas, solutions and consequences
  • dealing with complex research ethics issues and ethically problematising the consequences of different choices with respect to theory, method, analysis and dissemination
  • challenging the field of knowledge by assessing and problematising rules and regulations in relation to issues such as consent, duty of confidentiality etc.

General competence

Candidates are capable of

  • identifying new relevant ethical problems and carrying out their research with academic integrity
  • participating in debates and communicating research ethics dilemmas in national and international forums

Required preliminary courses

Praksisperioden er obligatorisk. Ved fravær i løpet av praksisperioden som skyldes sykdom eller annen tvingende grunn aksepteres inntil 20 prosent fravær. Ved fravær utover dette kan utdanningen i samarbeid med praksisstedet gjøre en vurdering og avklare om studenten skal få fullført sin praksis.

Studenten skal levere en rapport midtveis i perioden. Rapporten skal inneholde eksempler på arbeid fra ulike sjangre og stoffområder etter nærmere anvisning fra faglærer. Omfang: 2-3 sider tekst, og eksempler i tillegg.

Etter at praksisperioden er avsluttet, skal alle studenter delta i en obligatorisk praksisoppsummering over tre dager med en individuell presentasjon for hele kullet. 

Godkjente arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter er en forutsetning for å kunne levere praksisrapport til eksamensvurdering. Studenten har inntil to forsøk på å få arbeidskrav godkjent. 

Frister oppgis i undervisningsplanen ved studiestart.

Learning outcomes

Arbeids- og undervisningsformer i emnet er erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid, praktisk utviklingsarbeid.

Praksis

  • 5 dager yrkesfaglig praksis (jfr. praksisguiden).

Teaching and learning methods

Ikke relevant her.

Course requirements

Et arbeidskrav er et obligatorisk arbeid/en obligatorisk aktivitet som må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav kan være skriftlige arbeider, prosjektarbeid, muntlige fremføringer, lab-kurs, obligatorisk tilstedeværelse ved undervisning eller i grupper m.m. Arbeidskravene innenfor et emne står beskrevet i emneplanen.

Arbeidskrav gis for å fremme studentenes progresjon og utvikling og for å sikre deltakelse der dette er nødvendig. Arbeidskrav kan også gis for å prøve studenten i et læringsutbytte som ikke kan prøves ved eksamen.

Tidligere godkjente arbeidskrav kan være gyldig tre år tilbake i tid. Dette forutsetter at emnet ikke er endret.

Tilbakemelding på arbeidskrav er godkjent/ikke godkjent.

Ikke godkjente arbeidskrav

Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel legeerklæring, fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som har gyldig fravær, eller har gjennomført arbeidskrav som ikke er godkjent, bør så langt det er mulig, kunne få et nytt forsøk før eksamen. Dette må avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle faglærer. Hvis det ikke er mulig å gjennomføre et nytt forsøk på grunn av fagets/emnets egenart, må studenten påregne å ta arbeidskravet ved neste mulige tidspunkt. Dette kan medføre forsinkelser i studieprogresjon.

Assessment

Gradert skala A-F.

Permitted exam materials and equipment

Kvalitetssikring

Hensikten med kvalitetssikringssystemet for OsloMet er å styrke studentenes læringsutbytte og utvikling ved å heve kvaliteten i alle ledd.

OsloMet ønsker å samarbeide med studentene, og deres deltakelse i kvalitetssikringsarbeidet er avgjørende. Noen overordnede mål for kvalitetssikringssystemet er:

  • å sikre at utdanningsvirksomheten inkludert praksis, lærings- og studiemiljøet holder høy kvalitet
  • å sikre utdanningenes relevans til yrkesfeltet
  • å sikre en stadig bedre kvalitetsutvikling

For studenter innebærer dette blant annet studentevalueringer:

  • emneevalueringer
  • årlige studentundersøkelser felles for OsloMet

Mer informasjon om kvalitetssikringssystemet, se her: https://student.oslomet.no/regelverk#etablering-studium-evaluering-kvalitetssystem

Grading scale

Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Se OsloMets nettsider: www.oslomet.no

Muntlig og praktiske eksamener skal ha to sensorer da disse eksamensformene ikke kan påklages. Formelle feil kan likevel påklages.

Vurderingsuttrykk

Vurderingsuttrykk ved eksamen skal være bestått/ikke bestått (B/IB) eller en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Ekstern sensur

Eksamener som kun sensureres internt, skal jevnlig trekkes ut til ekstern sensurering.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen har samme utforming som ordinær.

Examiners

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Course contact person

Åge Johnsen