EPN-V2

MOKV3500 Data visualization Course description

Course name in Norwegian
Datavisualisering
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history
Curriculum
FALL 2024
Schedule
  • Introduction

    In this course students learn how to create data driven, interactive content for web and mobile using free open source web technology. The course includes cartography, statistics, source criticism, applied mathematics, programming and visualization. The course is suited for web journalism and other kinds of web content creation.

    Language of instruction is English.

  • Recommended preliminary courses

    The course does not require previous experience with programming, but participants should have an interest for data and programming. Using your own laptop and having administrative rights to this laptop is necessary.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    The student knows:

    • cartography
    • correct use of different types of graphs
    • How to search public databases
    • data sources and source criticism
    • basic statistical methods

    Skills:

    The student can:

    • Find and refine data while maintaining the integrity of the dataset
    • Use mathematics and programming to visualize data
    • Produce user-friendly interactive maps and charts to communicate a message efficiently

    General skills:

    The student can

    • Analyze data from various sources
    • Produce digital stories for multiple platforms
    • Analyze works within the field
    • Communicate fact based and quantitative sources in a visual form.
  • Teaching and learning methods

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten

    • har innsikt i biblioteksektorens mandat og oppbygning i Norge
    • har innsikt i begreper som ytringsfrihet, sensur og demokrati
    • har kunnskap om bibliotekets rolle som demokratisk institusjon og møteplass
    • har kunnskap om bibliotekarens rolle i utviklingen av en demokratisk infrastruktur

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan reflektere kritisk over bibliotekets rolle som en offentlig demokratisk institusjon
    • kan anvende forskingsbasert kunnskap og teori i drøftingen av bibliotekets rolle som del av en demokratisk infrastruktur
    • kan bidra til å utvikle tjenester og lokalsamfunn med utgangspunkt i bibliotekets demokratiske rolle

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan organisere, administrere og gjennomføre prosjektarbeid i gruppe
    • kan bruke ulike former for informasjonskilder i egen argumentasjon og diskusjon
  • Course requirements

    The course has three required assignments consisting of one individual assignment, one group presentation and one final assignment to be done individually or in groups. The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:

    1. Group presentation: Students have to demonstrate analytical and critical skills by analyzing a data driven and visualized web product. The presentation should last about 5 minutes not including Q&A.
      1. Aim: That the student via its own and others presentations gets a broad overview over various web based data visualization.
    2. Individual assignment: Datamap. Students have to demonstrate the skills needed to make a data driven map.
      1. Aim: The student must make a map based on structured geographical data souce.
    3. Project plan for final exam assignment. The plan should be at least 5 pages in length including images, sketches etc. The written part should be 700-1000 words.
      1. Aim: The students must as a group produce a plan for the exam project to get an assesment wether the project is appropriate and feasible.

    All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam. If one or more coursework requirements have not been approved, the student will be given the opportunity to submit an improved version one time by the given deadline.

  • Assessment

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    • Arbeidskrav 1: En individuell muntlig presentasjon av en valgfri pensumtekst, gjerne relatert til egen arbeidserfaring. Presentasjonen skal være på 5 minutter.
    • Arbeidskrav 2: En skriftlig gruppebesvarelse over et oppgitt tema. Gruppene skal bestå av 3-4 studenter. Besvarelsen skal være på omtrent 5 sider.

    Emnet har arbeidskrav for at studenten skal tilegne seg evne til å bearbeide og anvende det faglige innholdet, utover kun å lese pensum og/eller ta eksamen.

    Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

  • Permitted exam materials and equipment

    Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 7 dager. Besvarelse skal ha et omfang på 5 sider (+/- 10%). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

  • Grading scale

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Examiners

    The exam assignment is assessed per group by two sensors. For at least 25 percent of assignments one sensor must be external. The grades set by an external sensor sould form the basis for asessing the level of the assignments in relation to grades. Internal sensors must take into account the external sensors assessment during sensoring.

  • Course contact person

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

    Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.