Programplaner og emneplaner - Student
MOKV3400 Production for streaming and web-TV Course description
- Course name in Norwegian
- Produksjon for streaming og nett-tv
- Study programme
-
Bachelor Programme in Media and CommunicationBachelor Programme in Journalism
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
FALL 2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Produksjon for streaming og nett-tv er valgfritt emne i 5. semester. I emnet skal studentene arbeide med medieproduksjoner for nett-tv og utvikle en praktisk-teoretisk forståelse av multimedialitet.
Required preliminary courses
Første og andre studieår.
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten har god kunnskap om
- multimedieteori og nett-tv
- fortellerteknikk for streaming og multimedia
- programproduksjon for nett med fokus på streaming og nett-tv, samt levering av innhold til ulike plattformer
- planlegging og gjennomføring av produksjoner for streaming og nett-tv
Ferdigheter
Studenten kan
- utvikle, planlegge og gjennomføre nye konsept for streaming og nett
- en gjennomføre enkel enkamera-streaming for nett
- bruke utstyr for streaming av flerkameraproduksjoner.
Generell kompetanse
Studenten kan
- planlegge og reflektere rundt utfordringer ved streaming og flerkamera- medieproduksjon for streaming og nett-tv.
- produsere en større flerkamera medieproduksjon for nett-tv av et event, program, konsert, show eller lignende som også streames, fra idé til ferdig produkt
- produsere i grupper for en definert ekstern eller intern oppdragsgiver
Teaching and learning methods
Emnet strekker seg over ett semester. Undervisning og veiledning gis dels i klasserom, dels i mindre produksjonsgrupper. Kurset krever aktiv deltakelse.
Studentene skal i løpet av kurset gjøre en større flerkamera- medieproduksjon for nett-tv som streames for en definert ekstern eller intern oppdragsgiver. Arbeidet skal gjennomføres som et gruppearbeid på 5-10 studenter og leveres som en del av eksamensbesvarelsen (se vurdering). Studentene gis veiledning av emneansvarlig.
Course requirements
Emnet innledes med et intensivkurs i bruk av multimedia- og streamingverktøy som bl.a. Tricaster for streaming, nett-tv og flerkameraproduksjon. For å sikre at studentene får grunnlag for å oppnå den nødvendige tekniske ferdighetskompetansen, er det obligatorisk deltagelse på kurset. Fravær ut over 20 % medfører tap av eksamensrett.
I løpet av semesteret skal studentene planlegge og gjennomføre en praktisk produksjonsoppgave som arbeidskrav. Produksjonen er en enkel medieproduksjon for nett-tv, med en eller flere små audiovisuelle produksjoner, og foregår i grupper på normalt 3-5 studenter. Det gis en felles gruppevurdering av medieproduktet.
Arbeidskravet vurderes til godkjent eller ikke godkjent av faglærer og alle arbeidskrav skal være godkjent før studenten kan fremstille seg for eksamen.
Frister og nærmere detaljer for innlevering av arbeidskrav framgår av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved begynnelsen av hvert semester.
Assessment
Endelig vurderingen består av to deler:
Del 1: En større flerkamera- medieproduksjon for nett-tv produsert i grupper på 5-10 studenter. Det gis en felles gruppevurdering av medieproduktet.
Del 2: Individuelt refleksjonsnotat med teoretisk del. Det individuelle refleksjonsnotatet vil danne grunnlag for justering av karakteren gitt i del 1. Karakteren kan endres ett trinn opp eller ned.
Kandidater som ikke bestått eller har gyldig fravær fra ordinær eksamen kan levere en omarbeidet versjon til ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskap om bruk av kvantitative metoder i analytisk kjemi. I emnet inngår opplæring i relevant instrumentering og analysetekniske metoder for opptak og behandling av måledata. Feilhåndtering, usikkerhetsoverlag og kvalitetssikring innenfor kvantitativ analytisk kjemi blir også gjennomgått.
Examiners
For å ta laboratoriekurset i emnet kreves godkjent laboratoriekurs i KJM1400 Organisk kjemi og KJM1500 Fysikalsk kjemi eller tilsvarende kvalifikasjoner.
Course contact person
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan prinsippene for:
- statistisk behandling av analytiske måledata
- kvantitative metoder med bruk av interne og eksterne standarder og med standard tilsetting
- syre- og baselikevekter, tillaging av bufferløsninger
- molekylspektroskopiske teknikker som UV-VIS og fluorescensspektroskopi
- atomspektroskopiske teknikker som flammespektroskopi og ICP
- deteksjonsgrensebestemmelse, kilder til støy i spektroskopi og kromotagrafi
- kromatografisk separasjon, beskrivelse av kolonneeffektivitet og separasjonsevne
- kromatografiske teknikker som gasskromatografi og væskekromatografi
- kvalitetskontroll og kvalitetssikring i det kjemiske laboratoriet
Ferdigheter
Studenten:
- kan gjennomføre kvantitative analyser i henhold til oppsatte prosedyrer
- kan kalibrere og justere vanlige måleinstrumenter
- kan vurdere feilkilder og beregne usikkerhet i utførte analyser
- kan velge hensiktsmessig laboratorieutstyr og bruke dette på korrekt måte
- kan anvende ulike kromatografiske og spektroskopiske teknikker og bruke instrumenteringen på riktig måte for å produsere pålitelige måleresultater
- kan bruke programvare for styring og resultatbehandling for kjemisk instrumentering
- kan benytte Excel i databehandling og datatolkning
Generell kompetanse
Studenten:
- har grunnleggende innsikt i krav til kvalitet i det kjemiske laboratoriet
- kan gjennomføre kvantitative analyser der ulike kvantifiseringsteknikker og separasjons- og målemetoder benyttes
- har innsikt i statistiske metoder for behandling av kjemiske måledata
- har kunnskap om hvordan nøyaktighet og presisjon i måleresultatene påvirkes av feilkilder og usikkerhet i instrumentering, prosedyrer og arbeidsteknikker
- har innsikt i spektroskopiske og kromatografiske metoders anvendelse, begrensinger og virkemåte.