Programplaner og emneplaner - Student
MOKV3300 Freely chosen course Course description
- Course name in Norwegian
- Særemne
- Study programme
-
Bachelor Programme in Media and Communication
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Særemne er valgfritt emne i 6. semester.
Mulige varianter for særemne er:
- A Et relevant emnestudium ved et universitet eller en høgskole i inn- eller utland (dette vil ikke regnes som utveksling, og evt. opphold i utlandet blir sannsynligvis ikke dekket av lånekassen)
- B Et valgfritt emne i studieløpet som studenten ikke har fulgt tidligere
- C Et relevant emne som studentene komponerer selv
- D Et forskningsbasert studieløp
- E En medieproduksjon
Under følger emnebeskrivelse for den enkelte variant. Variant må forhåndsgodkjennes av emneansvarlig. For godkjenning leveres det et skjema i CANVAS. Innleveringsfrist meddeles på CANVAS og vil normalt være medio desember i 5. semester. Krav til innhold av informasjon i skjemaet er oppført under den enkelte varianten
Required preliminary courses
Studiet har progresjonsbestemmelser, jamfør programplanens generelle del:
...Hele første studieår og emner tilsvarende minst 45 studiepoeng av andre studieår må normalt være bestått før studenten kan fortsette på tredje studieår.
Studenter som mangler flere studiepoeng enn beskrevet ovenfor, får ikke fortsette på neste studieår før kravet er oppfylt.
Learning outcomes
Variant A - et relevant emnestudium ved et universitet eller en høgskole i inn- eller utland
Studenten kan som sitt særemne avlegge eksamen i et emne ved en annen institusjon. Emnet må være relevant til bachelorstudiet i medier og kommunikasjon. Emnet må være på 15 studiepoeng eller mer. I særlige tilfeller hvor det er sterk faglig sammenheng mellom to eller flere mindre emner, kan disse godkjennes samlet som Særemne.
Kunnskaper og ferdigheter
Studenten har kunnskaper og ferdigheter i henhold til gjeldende emneplan.
Variant B - et valgfritt emne i studieløpet som studenten ikke har fulgt tidligere
Studenten kan avlegge et av valgemnene på andre eller tredje studieår som sitt særemne. Plass på emnet tilbys hvis det er ledig kapasitet. Det anbefales at studenten også fører opp en alternativ variant/annet emne i tilfelle studenten ikke får plass på ønsket emne.
Kunnskaper og ferdigheter
Studenten har kunnskaper og ferdigheter i henhold til gjeldende emneplan.
Variant C - et relevant emne som studenten(e) komponerer selv
Studenten(e) kan lage et egenkomponert emne som er relevant til bachelorstudiet i medier og kommunikasjon. Normalt kan 1-3 studenter jobbe sammen om ett emne.
Kunnskaper og ferdigheter
Studenten har kunnskaper og ferdigheter i henhold til egenkomponert emneplan (se Organisering og arbeidsmetoder).
Skjema for godkjenning av variant
Skjemaet skal inneholde foreslått navn på emnet, og problemstilling og tema for semesteroppgaven (se Vurdering). Emnets innhold må være relevant til medier og kommunikasjon.
Sammen med skjemaet skal det vedlegges et utkast til en egen emneplan, som skal inneholde forslag til kunnskaps- og ferdighetsmål. Studenten(e) får oppnevnt en veileder i henhold til emnets innhold. Endelig utforming av kunnskaps- og ferdighetsbeskrivelser, og endelig problemstilling for semesteroppgave gjøres i samråd med veileder.
Variant D - et forskningsbasert studieløp
Studenten kan som sitt særemne delta i et forskningsnettverk eller gjøre forskningsrettet arbeid for et forskningsprosjekt. Normalt kan 1-3 studenter være tilknyttet samme forskningsprosjekt/-nettverk.
Kunnskaper og ferdigheter
Studenten har kunnskaper og ferdigheter i henhold til emneplan (se Organisering og arbeidsmetoder).
Variant E - en medieproduksjon
Studentene kan som sitt særemne lage en medieproduksjon. Medieproduksjoner gjennomføres normalt i grupper på 3-5 personer.
Kunnskaper og ferdigheter
Studenten har kunnskaper i henhold til emneplan (se Organisering og arbeidsmetoder).
Teaching and learning methods
Emnet er et grunnkurs med statsvitenskapelige emner, som gir en innføring i hovedprinsippene for organisering og styring i offentlig sektor. Det fokuseres på virkemåten til sentrale politiske og administrative organer på nasjonalt, regionalt og lokalt nivå, samt hvilken rolle interesseorganisasjonene spiller i vårt politiske system. Grunnleggende trekk ved det norske demokratiet og valgsystemet i et komparativ perspektiv gjennomgås. Kurset har også en internasjonal komponent ved at EUs grunnstruktur og EØS-avtalens betydning for norsk politikk blir belyst.
Course requirements
Ingen forkunnskapskrav.
Assessment
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om det representative demokratiet, alternative demokratitilnærminger og den parlamentariske styringskjeden - Storting, regjering, forvaltning, borgere og valg
- kunnskap om forholdet mellom politikk, administrasjon og fag
- kunnskap om forholdet mellom det offentlige og innbyggerne, som borgere og brukere
- kunnskap om lokaldemokrati, kommunal organisering og forholdet mellom stat og kommunesektor
- kunnskap om de viktigste organene i EU og EØS-avtalens betydning for Norge.
- kunnskap om forholdet mellom interesseorganisasjoner og myndighetene
- kunnskap om hvordan politikk utvikles, fra dagsordensetting til iverksetting
- kunnskap om forvaltningspolitikk og forvaltningsreformer
- kunnskap om etiske aspekter ved offentlig politikk og administrasjon
Ferdigheter
Studenten kan
- redegjøre for grunntrekkene i organiseringen av sentrale politiske og administrative organer og disses virkemåte
- gjøre faglige vurderinger av styringsformer og styringsutfordringer i offentlig sektor
Generell kompetanse
- Studenten har innsikt i etiske spørsmål knyttet til offentlig sektor
- Studenten kan finne og bruke relevante og kvalitetssikrede faglige informasjonskilder
- Studenten kan arbeide selvstendig og sammen med andre om skriftlige oppgaver og muntlige presentasjoner av sentrale problemstillinger
Permitted exam materials and equipment
Undervisningen gis i form av forelesninger og seminarer. Det forutsettes aktiv deltakelse fra studentene i undervisningen, og det legges vekt på dialog.
Grading scale
Variant A
Se aktuell emneplan.
Variant B
Se aktuell emneplan.
Variant C
Gradert skala A - F.
Variant D
Gradert skala A - F.
Variant E
Gradert skala A - F.
Examiners
Ingen hjelpemidler tillatt.