EPN-V2

MOKV2500 Fiction Film production for web and TV Course description

Course name in Norwegian
Fiksjonsfilmproduksjon for nett og TV
Study programme
Bachelor Programme in Media and Communication
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
SPRING 2021
Schedule
Course history

Introduction

Fiksjonsfilmproduksjon for nett og TV er et valgfritt emne i 4. semester av bachelorstudiet i medier og kommunikasjon.

Emnet tar for seg fiksjonsfilmproduksjon både teoretisk og praktisk for nett og TV, med særlig vekt på fortellertekniske ferdigheter, manusutvikling og kunnskap om produksjonsprosessen, fra ideutvikling til ferdig film.

Required preliminary courses

Bestått karakter i emnet MOKV2200 Dokumentar- og nyhetsproduksjon for nett og TV eller tilsvarende, er et forkunnskapskrav for å kunne ta emnet.

Bachelorstudiet i medier og kommunikasjon har generelle progresjonsbestemmelser.

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten har god kunnskap om

  • teorier og prinsipper for manusskriving, samt manusutvikling
  • opptaksteknikk - kamera, lydopptak, lyssetting og redigering
  • lyd og bilde som fortellerelement i en audiovisuell fortelling
  • prosjektarbeid med et større prosjekt for nett og TV.

Ferdigheter

Studenten kan

  • skrive og utvikle manus til korte fiksjonsfilmer
  • visualisere og fortelle effektiv med lyd og levende bilder
  • klipping av fiksjonsfilm for nett og TV
  • planlegge og produsere en kort fiksjonsfilm fra ide til ferdig film

Generell kompetanse

Studenten kan

  • være produsent, foto, regi, lyd, klipp eller manusforfatter på en kort fiksjonsfilm eller en web-serie
  • regiarbeid, både visuelt og i arbeid med skuespillere
  • kan lage korte fiksjonsfilmer og en webserie for nett og TV, levert som et prosjektorganisert arbeid.

Teaching and learning methods

Studieløpet i emnet vil være lagt opp som forelesninger, seminarer, kollokvie- og gruppearbeid, filmkjøringer med gjennomgang av filmeksempler og praktisk produksjon. Studentene vil få en grundig teoretisk innføring i opptaksteknikk for så å prøve ut teoriene i praksis.

I produksjonsgrupper skal det skrives manus for en fiksjonsfilmproduksjon. I tillegg skal det utarbeides en produksjonsplan. Etter gjennomgang og veiledning av manus og produksjonsplan skal programmet produseres i grupper på normalt 3-5 studenter. Alle grupper skal ha en veiledningstime før produksjonsstart for å kvalitetssikre arbeidet.

Course requirements

Dette emnet legger vekt på utvikling av den entreprenørielle lærerkompetansen, som innebærer å arbeide med kreative, innovative og induktive læringsformer i skapende og utforskende prosesser. Det legges vekt på bruk av digitale verktøy i multimediepresentasjoner.

Emnet går over to semestere, undervisningen starter i høstsemesteret og eksamen avlegges i vårsemesteret.

Assessment

Ingen

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen

Examiners

Følgende to arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

1. Studentene skal, i grupper på 2-4 studenter, utforme utviklingsmål knyttet til innovasjonspedagogikk og læringsledelse på egen arbeidsplass/skole og lage en plan for hvordan de skal arbeide med dette gjennom studieperioden. Arbeidskravet dokumenteres med en digital presentasjon på minimum 250 ord, film og bilder. Omfang på presentasjonen avtales med faglærer.

Hensikten med arbeidskravet er å få erfaring med å jobbe strukturert med innovasjon og endring på egen arbeidsplass/skole.

2. Studentene skal, i grupper på 2-4 studenter, dele erfaringer fra arbeidet med entreprenørielle metoder og læringsledelse, og drøfte ny innsikt og oppdagelser som kan være nyttige å dele med andre kollegaer på egen arbeidsplass/skole. Deretter skal de presentere relevante erfaringer, ny innsikt og oppdagelser for kollegaer på egen arbeidsplass/skole. Arbeidskravet dokumenteres med en digital presentasjon. Omfang 10 minutter, tekst, bilder og film.

Hensikten med arbeidskravet er å få erfaring med ulike endringsmetoder og kollektiv læring.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang. Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % kan, etter vurdering fra og avtale med faglærer, kompenseres med en ekstra oppgave. Nærmere omtale av arbeidskrav og krav om tilstedeværelse er omtalt i programplandelen.

Course contact person

Eksamen består av en multimodal presentasjon i gruppe på 2-4 studenter*. Studentene skal drøfte erfaringer rundt arbeid med utviklingsmålene i lys av teori og studiets læringsutbytte. Omfanget på presentasjonen er 15 minutter og består av tekst, bilder og eventuelt film.

*Det kan skriftlig søkes om å levere eksamen individuelt dersom det ikke kan dannes grupper på studentens arbeidsplass/skole.

Ny/utsatt eksamen

  • ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes grupper ved ny og utsatt eksamen, kan eksamen gjennomføres individuelt
  • studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen. Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.