EPN-V2

MOKV2200 Documentary and News Production for web and TV Course description

Course name in Norwegian
Dokumentar- og nyhetsproduksjon for nett og TV
Study programme
Bachelor Programme in Media and Communication
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

Bestått første studieår.

Required preliminary courses

Undervisningen består av forelesninger og seminarer i tilknytning til disse. I studentarbeidet inngår praktisk laboratoriearbeid med planlegging og gjennomføring av metodesammenlikning, individuelt arbeid knyttet til oppgaveskriving og bruk av regneark og statistikkprogram.

Learning outcomes

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 90 % tilstedeværelse i laboratoriearbeid
  • minimum 80 % tilstedeværelse i timeplanfestet gruppearbeid
  • individuell oppgave i statistikk og bruk av regneark, 1000-1500 ord
  • gruppeoppgave i metodesammenlikning, gruppestørrelse 3-5 studenter, 1000-1500 ord

Teaching and learning methods

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • Har fordypet kunnskap om teorier om barns identitet og samfunnsdeltakelse.
  • Har fordypet kunnskap om mangfoldsbegreper og det kulturelle og religiøse mangfoldet i barnehagen.
  • Har spesialisert innsikt i integrerings- og religionspolitikkens betydning for inkludering i barnehagen.
  • Har fordypet kunnskap om rasisme og diskriminering.
  • Har inngående kunnskap om kjønnsteori, sammensatte identiteter (interseksjonalitet) og maktrelasjoner som er relevante i barnehagen.

Ferdigheter

Studenten

  • Kan på en selvstendig måte analysere og kritisk reflektere over teorier om identitet og mangfold i møte med ulike barn.
  • Kan planlegge, gjennomføre og presentere et empirisk arbeid i tilknytning til barnehagen.
  • Kan analysere politiske dokumenter og vurdere dem kritisk.
  • Kan anvende kunnskap om etiske problemstillinger knyttet til kjønn, religion og diskriminering i barnehagen.

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter og legge til rette for et inkluderende læringsmiljø for barn i barnehagen uansett språklig, kulturell, religiøs eller sosial bakgrunn.
  • Kan bidra til nytenking og med utviklingskompetanse knyttet til barnehagens ansvar for likestilling og barns rettigheter.
  • Kan identifisere og analysere etiske dilemmaer, utøve profesjonelt skjønn og foreta begrunnede valg knyttet til emnene mangfold og identitet i barnehagen
  • Kan reflektere kritisk over egne og andres verdier og barnehagens faglige virksomhet i møte med barn, foresatte og ansatte.
  • Kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innen fagområdet, både med spesialister og til allmennheten.

Course requirements

Arbeids- og undervisningsformene i emnet er både forelesninger og studentaktive metoder. Arbeid med autentiske tekster (yrkestekster, elevtekster, mm.) reseptivt og produktivt vil inngå som en sentral del i emnet der det også vil bli lagt vekt på å utvikle læreres veiledningsstrategier i literacy. Arbeid mellom samlingene omfatter å skaffe seg kunnskap om språklige temaer (jf. semesterplanen) og å prøve ut denne kunnskapen relatert til egen yrkespedagogisk praksis.

Assessment

Individuell muntlig eksamen med 15 minutters presentasjon over selvvalgt tema basert på pensum, og 10 minutter til spørsmål fra pensum fra sensorer.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Presentasjonen på 15 minutter må være over et annet selvvalgt tema basert på pensum.

Permitted exam materials and equipment

Innhold

Studiet består av fire hovedtemaer:

  1. Hvem er «vi» i barnehagen? Barndom og identitet
  2. Hva er et mangfoldig samfunn?
  3. Barn som samfunnsborgere
  4. Finnes rasisme i barnehagen?

1. Hvem er «vi» i barnehagen? Barndom og identitet

  • Barndom og identitet i norsk kontekst
  • Barns sammensatte identitet (interseksjonalitet)
  • Ledelse i barnehager preget av mangfold

2. Hva er et mangfoldig samfunn?

  • Mangfoldsbegreper
  • Religiøst og kulturelt mangfold i Norge
  • Religions- og integreringspolitikk

3. Barn som samfunnsborgere

  • Medborgerskap, rettigheter og forskjellighet
  • Tilhørighet og likeverdig deltagelse
  • Etiske problemstillinger knyttet til demokrati og religionsfrihet

4. Finnes rasisme i barnehagen?

  • Rasisme og diskriminering
  • Forståelser av ulikhet
  • Ulike perspektiver på makt

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Avsluttende vurdering er en individuell skriftlig fagartikkel over en teoretisk-praktisk oppgave med selvvalgt tema på mellom 2000 - 2500 ord.

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Til første nye eksamen leveres en omarbeidet versjon av fagartikkelen som ble levert til ordinær eksamen. Ved senere forsøk leveres ny oppgave.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Course contact person

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.