Programplaner og emneplaner - Student
MOKV2100 Visual Communication and Media Design Course description
- Course name in Norwegian
- Visuell kommunikasjon og mediedesign
- Study programme
-
Bachelor Programme in Media and Communication
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
FALL 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Visuell kommunikasjon og mediedesign er et valgfritt emne i 3. semester.
Emnet er en teoretisk og praktisk introduksjon til kreativt arbeid med visuelle kommunikasjonsuttrykk og medie design.
Kurset inneholder tre hoveddeler:
1. Visuell kommunikasjon; tegn & betydning, bilde & kommunikasjon, visuell kultur og design teori
2. Medie design; budskap & målgruppe, komposisjon & design, bildebruk, skrift og typografi
3. Design thinking og kreative design metoder
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Bachelorstudiet i medier og kommunikasjon har generelle progresjonsbestemmelser.
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten
- har grunnleggende teoretiske kunnskaper om og reflektert forståelse av sosiale og kulturelle betingelser for mediedesign og visuell kommunikasjon
- har grunnleggende forståelse av betydningen av tekst, tegn, komposisjon og bildebruk for tolkning og meningsdannelse
- har grunnleggende kunnskap om design thinking og kreative metoder
- er fortrolig med etiske og juridiske rammer for offentlig og kommersiell bruk av visuelt materiale
Ferdigheter
Studenten
- kan arbeide med kreative designmetoder for å utforme visuell kommunikasjon
- kan arbeide kreativt og praktisk med relevant programvare for publisering i ulike medier fra ide til ferdig produkt
- har grunnleggende ferdigheter i bildebehandling, illustrasjonsverktøy og grafisk design
- kan benytte bildedelingsbaser
Generell kompetanse
Studenten
- kan arbeide kreativt og praktisk med visuell formidling
Teaching and learning methods
Ingen
Course requirements
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
- har kunnskap om ulike læringsteorier, klasseledelse og utvikling av gode læringsmiljø
- har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet i håndverk, design og produktutvikling
- har kunnskap om lovverket i forhold til tilpasset opplæring, spesialundervisning/ IOP planer/ handlingsplikten / saksbehandlingsprosedyrer
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper som grunnlag for yrkesrelevant opplæring
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingens behov
- kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter, herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy
- kan dokumentere produktutvikling fra ide til ferdig produkt/ tjeneste knyttet til entreprenøriell læring
- kan planlegge og gjennomføre helse, miljø og sikkerhetstiltak i håndverk, design og produktutvikling
Generell kompetanse
Studenten
- kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
- kan legge til rette for entreprenøriell læring, og for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
- kan utøve klasseledelse, bygge gode relasjoner, skape konstruktive og inkluderende læringsmiljøer
- kan bygge relasjoner til aktuelle samarbeidspartnere i skole og arbeidsliv
- kan legge til rette for yrkesrelevante opplæringsprosesser, og være bevisst på forholdet mellom ulike læringssyn og dets betydning for læring
Assessment
Arbeids- og undervisningsformer Refleksjon knyttet til yrkespraksis, praktisk arbeid, veiledning, erfaringsdeling, forelesning/dialogpreget undervisning, veiledning og gruppearbeid.
Permitted exam materials and equipment
14 dagers individuell hjemmeeksamen. Refleksjon rundt 2 - 4 utvalgte arbeidskrav og læringsutbytter i emnet, med fokus på yrkesrelevant opplæring, HMS og entreprenøriell lærling. Omfang: 4000 ord +/-10% + vedlegg/som skal inkludere utvalgte arbeidskrav.
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
- Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur én gang
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Grading scale
Alle hjelpemidler tillatt.
Examiners
Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Course contact person
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.