EPN-V2

MOK3900 Bachelor Thesis Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
  • Introduction

    Bacheloroppgaven er et obligatorisk emne i 6. semester.

    I en bacheloroppgave viser studentene at de behersker kunnskaper og ferdigheter tilegnet gjennom studiet. Bacheloroppgaven er studentens svennestykke. Det er tre mulige typer bacheloroppgave:

    • Skriftlig oppgave
    • Produksjonsoppgave
    • Kombinasjonsoppgave

    Den enkelte type bacheloroppgave er nærmere beskrevet under 'Organisering og arbeidsmåter'.

  • Required preliminary courses

    Bachelorstudiet i medier og kommunikasjon har generelle progresjonsbestemmelser:

    • Emner tilsvarende minst 50 studiepoeng av første studieår må normalt være bestått før studenten kan fortsette på andre studieår.
    • Hele første studieår og emner tilsvarende minst 45 studiepoeng av andre studieår må normalt være bestått før studenten kan fortsette på tredje studieår.
    • For å kunne ta emnene MOK3900 Bacheloroppgave og MOKVPRAK Praksis må 120 studiepoeng være bestått.

    Studenter som mangler flere studiepoeng enn beskrevet ovenfor, får ikke fortsette på neste studieår før kravet er oppfylt.

  • Learning outcomes

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har oversikt over aktuell teori og forskning på det området som oppgaven omhandler og kan anvende dette på eget materiale

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan bruke praktiske og teoretiske kunnskaper til å gjennomføre et bacheloroppgaveprosjekt
    • i en hver type bachelorprosjekt inngår det
      • presentasjon av tema og problemstilling
      • bruk av relevant teori og metode
      • drøfting av problemstilling i lys av teori og ervervede kunnskaper

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan drøfte egne valg av metode og teoretisk grunnlag i forhold til alternative løsninger
    • er i stand til å gjennomføre og formidle et selvstendig arbeid
  • Content

    Variant A

    Skjema for godkjenning av variant

    Skjemaet skal inneholde informasjon om emnets navn og studiested. Vedlagt skjemaet skal det leveres inn emneplan med pensumliste. Det anbefales at studenten også fører opp en alternativ variant/annet emne i tilfelle studenten ikke får plass på ønsket emne.

    Variant B

    Skjema for godkjenning av variant

    Skjemaet skal inneholde informasjon om emnets navn. Plass på emnet tilbys hvis det er ledig kapasitet. Det anbefales at studenten også fører opp en alternativ variant/annet emne i tilfelle studenten ikke får plass på ønsket emne.

    Variant C

    Skjema for godkjenning av variant

    Endelig emneplan med læringsutbyttebeskrivelser og pensumliste skal godkjennes av veileder. Beskrivelse av læringsutbytte skal være på 200-300 ord. Pensumlisten bør omfatte litteratur på 1000 sider. Studenten er selv ansvarlig for å avtale frist for innlevering. Det er også studentens ansvar at fristen settes på et tidspunkt som gjør det mulig å avtale ny frist dersom det innleverte arbeidet ikke blir godkjent eller ikke blir levert. ;Emneplanen skal være godkjent før studenten kan levere skriftlig særoppgave til eksaminasjon. Godkjent emneplan sendes administrasjonen ved fakultetet for samfunnsfag senest 14. dager før eksamensinnlevering.

    ;

    Variant D

    Skjema for godkjenning av variant

    For endelig vurdering skal det leveres en sluttrapport. Disposisjon for sluttrapporten skal godkjennes av instituttleder senest en måned før eksamensinnlevering. Disposisjonen bør være på mellom 1 og 2 sider. Studenten er selv ansvarlig for å avtale frist for innlevering av disposisjonen Det er også studentens ansvar at fristen settes på et tidspunkt som gjør det mulig å avtale ny frist dersom det innleverte arbeidet ikke blir godkjent eller ikke blir levert.

    Endelig emneplan med læringsutbyttebeskrivelser og pensumliste skal leveres inn for godkjenning av instituttleder. Beskrivelse av læringsutbytte skal være på 200-300 ord. Pensumlisten bør omfatte litteratur på 1000 sider. Studenten er selv ansvarlig for å avtale frist for innlevering. Det er også studentens ansvar at fristen settes på et tidspunkt som gjør det mulig å avtale ny frist dersom det innleverte arbeidet ikke blir godkjent eller ikke blir levert.

    Emneplanen skal være godkjent før studenten kan fremstille seg for eksamen. Godkjent emneplan sendes administrasjonen ved fakultetet for samfunnsfag senest 14. dager før eksamensinnlevering.

    Variant E

    Skjema for godkjenning av variant

    Endelig emneplan med læringsutbyttebeskrivelser og pensumliste skal godkjennes av veileder. Beskrivelse av læringsutbytte skal være på 200-300 ord. Pensumlisten bør omfatte litteratur på 1000 sider. ;Studenten er selv ansvarlig for å avtale frist for innlevering. Det er også studentens ansvar at fristen settes på et tidspunkt som gjør det mulig å avtale ny frist dersom det innleverte arbeidet ikke blir godkjent eller ikke blir levert.

    Emneplanen skal være godkjent før studenten kan fremstille seg for eksamen. Godkjent emneplan sendes administrasjonen ved fakultetet for samfunnsfag senest 14. dager før eksamensinnlevering.

    Felles for alle variantene gjelder at studenter som ikke får godkjent arbeidskrav ved første forsøk kan levere inn en omarbeidet versjon en gang.

    Felles for alle variantene gjelder at studenter som ikke får godkjent arbeidskrav ved første forsøk kan levere inn en omarbeidet versjon en gang.

  • Teaching and learning methods

    Det gis en ukes undervisning i forskningsmetode i begynnelsen av semesteret.;

    Arbeidet med bacheloroppgaven er et selvstendig prosjekt. Studenten skal velge en oppgave innenfor studieplanens områder og målsetninger. Tema må avgrenses, og studenten må velge en avgrensing som er relevant for en yrkesutøvelse på fagfeltet. Det er mulig å knytte bacheloroppgaven temamessig til praksis eller særemne etter nærmere avklaring med veileder.;

    ;

    Forhåndsgodkjenning

    For godkjenning leveres det et skjema i CANVAS med tema for oppgaven. Innleveringsfrist framgår av undervisningsplanen og vil normalt være medio november i 5. semester. I dette skjemaet skal;skal studenten informere om hvilken type oppgave de velger og formulere en foreløpig problemstilling og avgrensning av det temaet som er valgt. Forhåndsgodkjenningen er et utgangspunkt for å fordele veiledere.

    ;

    Veileder

    Veileder er normalt en av de faste undervisningsansatte ved bachelorstudiet i medier og kommunikasjon, og oppnevnes av instituttleder på grunnlag av innlevert skjema (jfr. innledningen). Studentene har krav på inntil fire;timers veiledning. Studenten må selv kontakte veileder for å avtale veiledningstimer. Studenten skal forelegge veileder spørsmål og problemstillinger skriftlig før veiledningstimene.

  • Course requirements

    Arbeidskrav: Det er ett obligatorisk;arbeidskrav i emnet. I dette arbeidskravet skal studentene legge opp et;selvstendig pensum på 1000 sider. Pensum kan ikke inneholde litteratur studenten har hatt på pensum tidligere i denne bachelorutdanningen. Formålet med arbeidskravet er at studentene selv skal finne og;sette seg inn i relevant teori, for å;fordype seg faglig ;i temaet for den enkelte oppgave.;Pensumlisten skal godkjennes av veileder innen en avtalt frist, og godkjent pensumliste sendes administrasjonen ved fakultetet for samfunnsfag senest 14. dager før eksamensinnlevering.;Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.

  • Assessment

    Særemne er valgfritt emne i 6. semester.

    Mulige varianter for særemne er:

    • A Et relevant emnestudium ved et universitet eller en høgskole i inn- eller utland
    • B Et valgfritt emne i studieløpet som studenten ikke har fulgt tidligere
    • C Et relevant emne som studentene komponerer selv
    • D Et forskningsbasert studieløp
    • E En medieproduksjon

    Under følger emnebeskrivelse for den enkelte variant. Variant må forhåndsgodkjennes av instituttleder. For godkjenning leveres det et skjema i CANVAS. Innleveringsfrist meddeles på CANVAS og vil normalt være medio november i 5. semester. Krav til innhold av informasjon i skjemaet er oppført under den enkelte varianten

  • Permitted exam materials and equipment

    Studiet har progresjonsbestemmelser, jamfør programplanens generelle del:

    ...Hele første studieår og emner tilsvarende minst 45 studiepoeng av andre studieår må normalt være bestått før studenten kan fortsette på tredje studieår.

    Studenter som mangler flere studiepoeng enn beskrevet ovenfor, får ikke fortsette på neste studieår før kravet er oppfylt.

  • Grading scale

    Variant A - et relevant emnestudium ved et universitet eller en høgskole i inn- eller utland

    Studenten kan som sitt særemne avlegge eksamen i et emne ved en annen institusjon. Emnet må være relevant til bachelorstudiet i medier og kommunikasjon. Emnet må være på 15 studiepoeng eller mer. I særlige tilfeller hvor det er sterk faglig sammenheng mellom to eller flere mindre emner, kan disse godkjennes samlet som Særemne.

    Kunnskaper og ferdigheter

    Studenten har kunnskaper og ferdigheter i henhold til gjeldende emneplan.

    ;

    Variant B - et valgfritt emne i studieløpet som studenten ikke har fulgt tidligere

    Studenten kan avlegge et av valgemnene på andre eller tredje studieår som sitt særemne. Plass på emnet tilbys hvis det er ledig kapasitet. Det anbefales at studenten også fører opp en alternativ variant/annet emne i tilfelle studenten ikke får plass på ønsket emne.

    Kunnskaper og ferdigheter

    Studenten har kunnskaper og ferdigheter i henhold til gjeldende emneplan.

    ;

    Variant C - et relevant emne som studenten(e) komponerer selv

    Studenten(e) kan lage et egenkomponert emne som er relevant til bachelorstudiet i medier og kommunikasjon. Normalt kan 1-3 studenter jobbe sammen om ett emne.

    Kunnskaper og ferdigheter

    Studenten har kunnskaper og ferdigheter i henhold til egenkomponert emneplan (se Organisering og arbeidsmetoder).

    Skjema for godkjenning av variant

    Skjemaet skal inneholde foreslått navn på emnet, og problemstilling og tema for semesteroppgaven (se Vurdering). Emnets innhold må være relevant til medier og kommunikasjon.

    Sammen med skjemaet skal det vedlegges et utkast til en egen emneplan, som skal inneholde forslag til kunnskaps- og ferdighetsmål. Studenten(e) får oppnevnt en veileder i henhold til emnets innhold. Endelig utforming av kunnskaps- og ferdighetsbeskrivelser, og endelig problemstilling for semesteroppgave gjøres i samråd med veileder.

    ;

    Variant D - et forskningsbasert studieløp

    Studenten kan som sitt særemne delta i et forskningsnettverk eller gjøre forskningsrettet arbeid for et forskningsprosjekt. Normalt kan 1-3 studenter være tilknyttet samme forskningsprosjekt/-nettverk.

    Kunnskaper og ferdigheter

    Studenten har kunnskaper og ferdigheter i henhold til emneplan (se Organisering og arbeidsmetoder).

    ;

    Variant E - en medieproduksjon

    Studentene kan som sitt særemne lage en medieproduksjon. Medieproduksjoner gjennomføres normalt i grupper på 3-5 personer.

    Kunnskaper og ferdigheter

    Studenten har kunnskaper i henhold til emneplan (se Organisering og arbeidsmetoder).

  • Examiners

    Variant A

    Studenten må selv skaffe seg plass på emnet som ønskes avlagt. Studenten følger emnet jfr. aktuell emneplan.

    Variant B

    Studenten kan avlegge et av valgemnene på andre eller tredje studieår som sitt særemne. Se aktuell emneplan.

    ;

    Variant C

    Studenten(e) kan lage et egenkomponert emne i samarbeid med veileder. Dette skrives i et skjema.

    Skjemaet skal inneholde foreslått navn på emnet, og problemstilling og tema for semesteroppgaven (se Vurdering). Emnets innhold må være relevant til medier og kommunikasjon.

    Veileder er normalt en av de faste undervisningsansatte ved bachelorstudiet i medier og kommunikasjon. Studentene har krav på inntil 4 timers veiledning. Studenten må selv kontakte veileder for å avtale veiledningstimer. Studenten skal forelegge veileder spørsmål og problemstillinger skriftlig før veiledningstimene.

    ;

    Variant D

    Studenten må selv skaffe seg tilknytning til forskningsnettverket eller forskningsprosjektet.

    Skjema for godkjenning av variant

    Skjemaet skal inneholde informasjon om forskningsnettverket eller prosjektets tema/innhold, hvordan studenten skal bidra og navn på veileder i prosjektet/nettverket. Sammen med skjemaet skal det vedlegges et utkast til en egen emneplan, som skal inneholde forslag til kunnskaps- og ferdighetsmål. Særemnet godkjennes av instituttleder. Endelig utforming av emneplan gjøres i samråd med veileder og godkjennes av instituttleder.

    Veileder

    Fastsetting av konkrete arbeidsoppgaver skal planlegges av veileder og student i fellesskap. Veileder skal følge studenten i hennes/hans læreprosess og aktivt ta ansvar for nødvendig progresjon. Student og veileder har gjensidig ansvar for å forberede innholdet i veiledningstimene. Veiledningen skal tilrettelegges slik at studenten aktivt kan reflektere over faglige og etiske problemstillinger tilknyttet forskningsnettverkets/-prosjektets tema/innhold. Veileder skal skrive en kommentar med helhetsvurdering av studentens forskningsopphold.

    ;

    Variant E

    Skjema for godkjenning av variant

    Skjemaet skal gi informasjon om form, tema og produksjonsplan for medieproduksjonen. Sammen med skjemaet skal det vedlegges et utkast til en egen emneplan, som skal inneholde forslag til kunnskaps- og ferdighetsmål. Særemnet godkjennes av instituttleder og studentene får oppnevnt en veileder.

    Endelig utforming av emneplan og endelig form, tema og produksjonsplan gjøres i samråd med veileder.

    Veileder

    Veileder er normalt en av de faste undervisningsansatte ved bachelorstudiet i medier og kommunikasjon. Studentene har krav på inntil 4 timers veiledning. Studentene må selv kontakte veileder for å avtale veiledningstimer. Studentene skal forelegge veileder spørsmål og problemstillinger skriftlig før veiledningstimene.