EPN-V2

MOK2000 Ethics of Professions and Journalism Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsetikk og journalistikk
Study programme
Bachelor Programme in Media and Communication
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

Emnet Profesjonsetikk og journalistikk er obligatorisk i 3. semester på bachelorstudiet i Medier og kommunikasjon. Emnet gir en innføring i profesjonsetikk og journalistikk knyttet til innholdsproduksjon.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Bachelorstudiet i medier og kommunikasjon har generelle progresjonsbestemmelser (se programplan).

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskaper om profesjonsetikk, herunder journalistisk etikk knyttet til innholdsproduksjon.
  • kjenner til aktuelle lover, regler og rettigheter av betydning for journalistikk, informasjons- og kommunikasjonsarbeid, herunder Vær-Varsom plakaten, personvern, kildenes rettigheter, offentlighetsloven, opphavsrettigheter og redaktøransvaret

Ferdigheter

Studenten

  • kan foreta gode profesjonsetiske og kildekritiske vurderinger
  • kan analysere mediale uttrykksformer på en kritisk og reflektert måte
  • kan uttrykke seg i journalistiske sjangre

Teaching and learning methods

Emnet strekker seg over ett semester. Arbeidsformene vil veksle mellom forelesninger, seminarer, gruppearbeid, gruppegjennomganger, oppgaveløsninger og øvinger.

Course requirements

For at studenten skal få styrket ferdighetsmålene i emnet skal de produsere to egne journalistiske arbeid, et intervju og en reportasje, som de så skal analysere og vurdere i metoderapporter. For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Det første arbeidskravet (intervjuet) har tekstlengde på 3500 tegn (inkl mellomrom), eller max 3 minutter hvis det leveres lyd/bild. I tillegg skal det leveres en metoderapport på inntil 3 sider.
  • Arbeidskrav 2: Det andre arbeidskravet (reportasjen) skal være på inntil 8000 tegn (inkl mellomrom) hvis tekst er den dominerende medietypen. Omfanget vil variere mer hvis det benyttes flere medietyper og lengde skal da avtales med rettelærer for gruppegjennomgange. I tillegg for arbeidskrav 2 skal det leveres en metoderapport på inntil 5 sider.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.

Arbeidskravene gjennomgås i grupper. Hver student får faglig tilbakemelding fra en lærer og én eller flere medstudenter. Det legges vekt på at studentene fungerer som opponenter på hverandres oppgavebesvarelser. Oppmøte på gjennomganger av oppgavene er obligatorisk. Ved sykdom eller annen dokumentert tvingende grunn kan studenten avtale en egen frist med faglærer, men må i så fall gi skriftlige tilbakemeldinger til alle de andre gruppemedlemmenes arbeidskrav i etterkant. 

Frister for og nærmere detaljer om innhold og innlevering av arbeidskrav framgår av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved begynnelsen av hvert semester.

Assessment

Emnet omhandler kartleggings-, behandlings- og forebyggingstiltak for pasienter med muskel- og skjelettskader,sykdommer og plager (MUSSP). Smertetilstander, degenerative sykdommer og skader i bevegelsesapparatet blir vektlagt. Verdens helseorganisasjons (WHOs) internasjonale klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) vil bli benyttet som rammeverk. Undervisningen knyttet til smerte og smertetilstander baserer seg på anbefalingene fra International Association for the Study of Pain (IASP).

Permitted exam materials and equipment

Studenten må ha bestått 1. studieår.

Grading scale

Kunnskap

Studenten

  • kan redegjøre for hvordan ICF kan anvendes i kartleggings- og behandlingstiltak for pasienter med MUSSP
  • kjenner til hvordan smerte kan forstås som ubehagelig nociseptiv og emosjonell opplevelse
  • kan redegjøre for hvordan sensitiseringsmekanisme og emosjonelle opplevelser av smerte kan påvirke valg av behandlingstiltak
  • kjenner til forekomst av risikofaktorer for og årsaksmekanismer til MUSSP
  • har kunnskap om funksjonskartlegging på et kroppslig, personlig og sosialt nivå for pasienter med MUSSP og kan identifisere relevante miljøfaktorer
  • kan redegjøre for behandlingstiltak for pasienter med MUSSP
  • kjenner til hvordan standardiserte målemetoder kan anvendes i kartleggings- og behandlingstiltak for pasienter med MUSSP
  • har kunnskap om hvordan behandling kan tilrettelegges for å fremme pasientmedvirkning
  • har kunnskap om forebygging av MUSSP

Ferdigheter*

Studenten

  • kan gjennomføre en selvstendig undersøkelse av pasienten som ivaretar de mest sentrale problemstillingene
  • kan føre og oppdatere en pasientjournal i henhold til gjeldende retningslinjer
  • kan gjennomføre behandlinger av en pasient med utgangspunkt i resultatene fra undersøkelsen og erfaringer underveis i behandlingsforløpet
  • viser empati og fremmer pasientmedvirkning i behandlingen
  • kan presentere og drøfte innholdet av egen pasientundersøkelse og behandlingsopplegg for en gruppe medstudenter, samt gi konstruktive innspill til medstudenters presentasjoner
  • kan tilpasse seg gjeldende rutiner og regler for praksisavdelingen ved høyskolen

*Alle læringsutbyttene testes ut i praksisperioden og følgelig ikke i eksamen

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over egen kommunikasjon og atferd i møte med pasienter, medstudenter og veileder

Examiners

Emnets starter med en teoretisk del som ligger parallelt med praktisk trening på ferdigheter som er sentrale for kartlegging og behandling av pasienter med MUSSP. Deretter følger en 6 ukers praksisperiode ved instituttets praksisavdeling der studenten har ansvaret for egen pasient.

Course contact person

Praksis

Innhold: Læringsutbyttene under «ferdigheter», nr. 10 - 15

Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått

Vurdering: Veileder/faglærer vurderer alle studentene.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det kreves minimum:

  • 90 % tilstedeværelse i praksis
  • 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening