EPN-V2

MOK2000 Ethics of Professions and Journalism Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsetikk og journalistikk
Study programme
Bachelor Programme in Media and Communication
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

Emnet Profesjonsetikk og journalistikk er obligatorisk i 3. semester på bachelorstudiet i Medier og kommunikasjon. Emnet gir en innføring i profesjonsetikk og journalistikk knyttet til innholdsproduksjon.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Bachelorstudiet i medier og kommunikasjon har generelle progresjonsbestemmelser (se programplan).

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskaper om profesjonsetikk, herunder journalistisk etikk knyttet til innholdsproduksjon.
  • kjenner til aktuelle lover, regler og rettigheter av betydning for journalistikk, informasjons- og kommunikasjonsarbeid, herunder Vær-Varsom plakaten, personvern, kildenes rettigheter, offentlighetsloven, opphavsrettigheter og redaktøransvaret

Ferdigheter

Studenten

  • kan foreta gode profesjonsetiske og kildekritiske vurderinger
  • kan analysere mediale uttrykksformer på en kritisk og reflektert måte
  • kan uttrykke seg i journalistiske sjangre

Teaching and learning methods

Emnet vektlegger forståelse av økonomi gjennom teori og praktiske øvinger. Det legges også vekt på ulike aspekter ved rollen som matematikklærer, samt fokus på yrkesretting og relevans i arbeidet med temaene i emnet.

Course requirements

Kunnskap

Studenten

  • kan redegjøre for hvordan ICF kan anvendes i kartleggings- og behandlingstiltak for pasienter med MUSSP
  • kjenner til hvordan smerte kan forstås som ubehagelig nociseptiv og emosjonell opplevelse
  • kan redegjøre for hvordan sensitiseringsmekanisme og emosjonelle opplevelser av smerte kan påvirke valg av behandlingstiltak
  • kjenner til forekomst av risikofaktorer for og årsaksmekanismer til MUSSP
  • har kunnskap om funksjonskartlegging på et kroppslig, personlig og sosialt nivå for pasienter med MUSSP og kan identifisere relevante miljøfaktorer
  • kan redegjøre for behandlingstiltak for pasienter med MUSSP
  • kjenner til hvordan standardiserte målemetoder kan anvendes i kartleggings- og behandlingstiltak for pasienter med MUSSP
  • har kunnskap om hvordan behandling kan tilrettelegges for å fremme pasientmedvirkning
  • har kunnskap om forebygging av MUSSP

Ferdigheter*

Studenten

  • kan gjennomføre en selvstendig undersøkelse av pasienten som ivaretar de mest sentrale problemstillingene
  • kan føre og oppdatere en pasientjournal i henhold til gjeldende retningslinjer
  • kan gjennomføre behandlinger av en pasient med utgangspunkt i resultatene fra undersøkelsen og erfaringer underveis i behandlingsforløpet
  • viser empati og fremmer pasientmedvirkning i behandlingen
  • kan presentere og drøfte innholdet av egen pasientundersøkelse og behandlingsopplegg for en gruppe medstudenter, samt gi konstruktive innspill til medstudenters presentasjoner
  • kan tilpasse seg gjeldende rutiner og regler for praksisavdelingen ved høyskolen

*Alle læringsutbyttene testes ut i praksisperioden og følgelig ikke i eksamen

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over egen kommunikasjon og atferd i møte med pasienter, medstudenter og veileder

Assessment

Emnets starter med en teoretisk del som ligger parallelt med praktisk trening på ferdigheter som er sentrale for kartlegging og behandling av pasienter med MUSSP. Deretter følger en 6 ukers praksisperiode ved instituttets praksisavdeling der studenten har ansvaret for egen pasient.

Permitted exam materials and equipment

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Grading scale

Arbeidskrav 1

Studenten skal jevnlig gjennom semesteret løse og levere 6 sett med regneoppgaver som omhandler økonomi, hvorav alle må være godkjente for å få godkjent arbeidskrav for dette emnet. Fristene vil bli oppgitt ved semesterstart. Hensikten med arbeidskravet er å få bred kunnskap om økonomi.

;

Arbeidskrav 2

Arbeidskravet omhandler helhetlig planlegging av emnet økonomi i faget matematikk 1P-Y. Planen skal utarbeides med fokus på å sikre alle elevers læringsutbytte, og valgene skal begrunnes i et medfølgende notat. Bruk av digitale verktøy skal inngå i plan og arbeid. Notatet skal gjennomføres individuelt og omfanget på er 1250 ord +/- 10 %. Hensikten med arbeidskravet er å få erfaring med helhetlig planlegging i emnet økonomi, med overføringsverdi til andre temaer.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på besvarelsene fra uttrekket skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Course contact person

Ingen.;