Programplaner og emneplaner - Student
MOK1600 Media Theory - Media, Culture and Society Course description
- Course name in Norwegian
- Medieteori - medier, kultur og samfunn del 1 og 2
- Study programme
-
Bachelor Programme in Media and CommunicationOne-year Programme in Media and Communication
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet Medieteori - medier, kultur og samfunn utgjør 20 studiepoeng og gjennomføres over to semestre i første studieår. Første semester er lagt opp som en introduksjon til fagfeltet og avsluttes med et arbeidskrav i form av en 4-timers skriftlig prøve. Andre semester er fordypende, og fortsetter med to arbeidskrav og en avsluttende hjemmeeksamen. Det er tilsammen tre arbeidskrav (ett i første og to i andre semester) som må være godkjent før studenten kan gå opp til avsluttende eksamen/vurdering.
Medieteori del I: Medienes makt
Medieteori Del I skal introdusere studentene for medievitenskap med vekt på teorier om mediemakt, mediepåvirkning og medienes representasjon av virkeligheten.
Medieteori del II: Medier, kultur og samfunn
Medieteori Del II bygger på Medieteori Del I og skal videreføre og utdype introduksjonen av medievitenskap som fag med vekt på medienes politiske, kulturelle og økonomiske rammer og hva som former medienes innhold.
Required preliminary courses
Bachelorstudiet i medier og kommunikasjon har generelle progresjonsbestemmelser.
Learning outcomes
Medieteori del I: Medienes makt
Kunnskaper
Studenten
- har grunnleggende forståelse av hvordan medienes samfunnsrolle har endret seg og er i endring
- har kunnskap om og innsikt i medievitenskapens sentrale teorier om medienes makt og påvirkning på samfunnet og individer i Norge
- kjenner grunnleggende teorier om medienes framstilling av verden rundt oss
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over ulike former for mediemakt i et samtidig og historisk perspektiv
- kan diskutere medieinnhold gjennom å vurdere representasjon og virkemidler
Generell kompetanse
- Studenten får kompetanse i kritisk, selvstendig drøfting av påvirkning og makt.
Medieteori del II: Medier, kultur og samfunn
Kunnskaper
Studenten
- har grunnleggende forståelse av hvordan medieproduksjonen påvirkes av en rekke eksterne og interne faktorer
- har innsikt i ulike medievitenskapelige teorier og perspektiver på medienes endrede rammer og innhold
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for hvordan politiske, kulturelle og økonomiske rammer påvirker mediene, med særlig vekt på digitalisering og globalisering
- kan bruke sentrale medievitenskapelige perspektiver på medietekster og -innhold i dagens sammensatte medielandskap
- kan diskutere hvordan medieproduksjonen påvirkes av både eksterne og interne faktorer
- kan anvende medievitenskapelige innsikter på en aktuell problemstilling knyttet til medieproduksjon, medieinnhold og mediebruk
Generell kompetanse
- Studenten har kompetanse i å finne og analysere aktuelle problemstillinger.
- Studenten behersker prinsippene for akademisk skriving.
Teaching and learning methods
Medieteori del I: Medienes makt
Arbeidsformene i dette innføringsemnet er i hovedsak forelesninger og kollokviearbeid.
Medieteori del II: Medier, kultur og samfunn
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, seminarer, gruppearbeid, oppgaveløsning og kollokviearbeid.
Course requirements
Emnet er en grunnleggende praktisk og teoretisk innføring i medieproduksjon, digitale bilder, bruk av sosiale medier som kommunikasjonsverktøy, samt video- og lydproduksjon.
Emnet gis i samarbeid med Medieseksjonen ved OsloMet.
Assessment
Ingen forkunnskapskrav
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt, så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Kunnskaper
Studenten
- har grunnleggende kunnskaper i aktuelle programmer for redigering
- har grunnleggende kunnskaper i opptaksteknikk for lyd, bilde og video
- har kjennskap til grunnleggende fortellerteknikker
- har grunnleggende kunnskap om planlegging og produksjon av medieproduksjoner
- har grunnleggende kunnskap om sosiale medier som kommunikasjonsverktøy
Ferdigheter
Studenten
- kan filbehandling og organisering av programmer og data
- kan mestre grunnleggende fortellerteknikker
- kan planlegge og gjennomføre enkle medieproduksjoner fra idé til ferdig produkt
- kan ta i bruk kreative og håndverksmessige delkunnskaper i en medieproduksjon
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i relevante etiske problemstillinger knytta til opptak, redigering og fortellerteknikk, samt flermedial kommunikasjon.
- kan formidle og drøfte sentralt fagstoff og gjennom dette bidra til god utvikling av praksis
- kan planlegge medieproduksjoner med tilhørende sosiale medier, samt manus, produksjonsplan
- gjennomføre produksjoner på en effektiv måte, både med tanke på organisering, samarbeid, produksjonsprosess og teknikk, og med hensyn til flermedialitet og ulike distribusjonsplattformer
Examiners
Undervisning og veiledning gis dels i plenum og dels i mindre produksjonsgrupper/-team.
For å sikre at studentene får faglig kontinuitet og grunnlag for å oppnå den nødvendige tekniske ferdighetskompetansen, er det obligatorisk deltagelse. Fravær utover 20 prosent medfører tap av eksamensrett.
Course contact person
Dagny Stuedahl