EPN-V2

MOK1600 Media Theory - Media, Culture and Society Course description

Course name in Norwegian
Medieteori - medier, kultur og samfunn del 1 og 2
Study programme
Bachelor Programme in Media and Communication
One-year Programme in Media and Communication
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Emnet Medieteori - medier, kultur og samfunn utgjør 20 studiepoeng og gjennomføres over to semestre i første studieår. Første semester er lagt opp som en introduksjon til fagfeltet og avsluttes med et arbeidskrav i form av en 4-timers skriftlig prøve. Andre semester er fordypende, og fortsetter med to arbeidskrav og en avsluttende hjemmeeksamen. Det er tilsammen tre arbeidskrav (ett i første og to i andre semester) som må være godkjent før studenten kan gå opp til avsluttende eksamen/vurdering.

Medieteori del I: Medienes makt

Medieteori Del I skal introdusere studentene for medievitenskap med vekt på teorier om mediemakt, mediepåvirkning og medienes representasjon av virkeligheten.

Medieteori del II: Medier, kultur og samfunn

Medieteori Del II bygger på Medieteori Del I og skal videreføre og utdype introduksjonen av medievitenskap som fag med vekt på medienes politiske, kulturelle og økonomiske rammer og hva som former medienes innhold.

Required preliminary courses

Bachelorstudiet i medier og kommunikasjon har generelle progresjonsbestemmelser.

Learning outcomes

Medieteori del I: Medienes makt

Kunnskaper

Studenten

  • har grunnleggende forståelse av hvordan medienes samfunnsrolle har endret seg og er i endring
  • har kunnskap om og innsikt i medievitenskapens sentrale teorier om medienes makt og påvirkning på samfunnet og individer i Norge
  • kjenner grunnleggende teorier om medienes framstilling av verden rundt oss

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over ulike former for mediemakt i et samtidig og historisk perspektiv
  • kan diskutere medieinnhold gjennom å vurdere representasjon og virkemidler

Generell kompetanse

  • Studenten får kompetanse i kritisk, selvstendig drøfting av påvirkning og makt.

Medieteori del II: Medier, kultur og samfunn

Kunnskaper

Studenten

  • har grunnleggende forståelse av hvordan medieproduksjonen påvirkes av en rekke eksterne og interne faktorer
  • har innsikt i ulike medievitenskapelige teorier og perspektiver på medienes endrede rammer og innhold

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for hvordan politiske, kulturelle og økonomiske rammer påvirker mediene, med særlig vekt på digitalisering og globalisering
  • kan bruke sentrale medievitenskapelige perspektiver på medietekster og -innhold i dagens sammensatte medielandskap
  • kan diskutere hvordan medieproduksjonen påvirkes av både eksterne og interne faktorer
  • kan anvende medievitenskapelige innsikter på en aktuell problemstilling knyttet til medieproduksjon, medieinnhold og mediebruk

Generell kompetanse

  • Studenten har kompetanse i å finne og analysere aktuelle problemstillinger.
  • Studenten behersker prinsippene for akademisk skriving.

Teaching and learning methods

Medieteori del I: Medienes makt

Arbeidsformene i dette innføringsemnet er i hovedsak forelesninger og kollokviearbeid.

Medieteori del II: Medier, kultur og samfunn

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, seminarer, gruppearbeid, oppgaveløsning og kollokviearbeid.

Course requirements

Emnet er en grunnleggende praktisk og teoretisk innføring i medieproduksjon, digitale bilder, bruk av sosiale medier som kommunikasjonsverktøy, samt video- og lydproduksjon.

Emnet gis i samarbeid med Medieseksjonen ved OsloMet.

Assessment

Ingen forkunnskapskrav

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt, så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Kunnskaper

Studenten

  • har grunnleggende kunnskaper i aktuelle programmer for redigering
  • har grunnleggende kunnskaper i opptaksteknikk for lyd, bilde og video
  • har kjennskap til grunnleggende fortellerteknikker
  • har grunnleggende kunnskap om planlegging og produksjon av medieproduksjoner
  • har grunnleggende kunnskap om sosiale medier som kommunikasjonsverktøy

Ferdigheter

Studenten

  • kan filbehandling og organisering av programmer og data
  • kan mestre grunnleggende fortellerteknikker
  • kan planlegge og gjennomføre enkle medieproduksjoner fra idé til ferdig produkt
  • kan ta i bruk kreative og håndverksmessige delkunnskaper i en medieproduksjon

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i relevante etiske problemstillinger knytta til opptak, redigering og fortellerteknikk, samt flermedial kommunikasjon.
  • kan formidle og drøfte sentralt fagstoff og gjennom dette bidra til god utvikling av praksis
  • kan planlegge medieproduksjoner med tilhørende sosiale medier, samt manus, produksjonsplan
  • gjennomføre produksjoner på en effektiv måte, både med tanke på organisering, samarbeid, produksjonsprosess og teknikk, og med hensyn til flermedialitet og ulike distribusjonsplattformer

Examiners

Undervisning og veiledning gis dels i plenum og dels i mindre produksjonsgrupper/-team.

For å sikre at studentene får faglig kontinuitet og grunnlag for å oppnå den nødvendige tekniske ferdighetskompetansen, er det obligatorisk deltagelse. Fravær utover 20 prosent medfører tap av eksamensrett.

Course contact person

Dagny Stuedahl