Programplaner og emneplaner - Student
MLEST4400 Profesjonsrettet prosjekt Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonsrettet prosjekt
- Study programme
-
Teacher Education in Practical and Aesthetic Subjects for Years 1-13, Design, Arts and Crafts
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studiet er organisert med fire samlinger hvor hver samling består av to fulle arbeidsdager. Samlingene består av forelesninger og arbeid i grupper. Studentene samarbeider i faste læringsgrupper gjennom hele studiet. Dette innebærer samarbeid om ulike typer oppgaver på samlingene og digital samhandling mellom samlingene.
Det legges opp til arbeid med juridiske case og utprøving på egen arbeidsplass. Det gjennomføres to møter med egen leder (eier) knyttet til utvikling av tiltak på egen arbeidsplass. Møtene er lagt mellom samling 1 og 2, og mellom samling 4 og eksamen.
Evaluering av samlingene
Evaluering av samlingene, evaluering av arbeid mellom samlingene og studie som helhet vil bli gjennomført på ulike måter, eksempelvis gjennom nettskjema, muntlige evalueringer og studieråd.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- inngående kunnskap om praktiske og estetiske læringsprosessers betydning for utdanning, danning og elevenes identitetsutvikling.
- inngående kunnskap om aksjonsrettede og praksisrelevante metoder for forskning og utviklingsarbeid.
- solid kunnskap om kreativitet, innovasjon og praktiske ferdigheter som utgangspunkt for læring og samhandling.
Undervisningspraksis
Studenten har:
- kunnskap om lov- og planverk for grunnopplæringen og kan utvikle oppgaver, undervisningsopplegg og planer som ivaretar mangfoldet av elever.
- kunnskap om skolen som organisasjon samt rammebetingelser for undervisning og skolens hverdag, herunder hjem-skolesamarbeid.
Ferdigheter
Studenten kan:
- utforske og reflektere over ulike metoder for klasseledelse og veiledning
- anvende aksjonsrettede og praksisrelevante forskningsmetoder for å belyse praksisnære problemstillinger.
- anvende og vise profesjonsfaglig digital kompetanse både i undervisning og i ulike typer presentasjoner.
- knytte praksisnære problemstillinger til egen profesjonsutvikling og drøfte ulike løsningsforslag.
Undervisningspraksis
Studenten kan:
- analysere og bruke gjeldende læreplaner for grunnutdanningen som utgangspunkt for undervisningsplanlegging, samt begrunne valg ut fra pedagogiske og fagdidaktiske perspektiv.
- lede en elevgruppe og legge til rette for læring og utvikling basert på kunnskap om elevrelasjoner, kommunikasjon og samhandling.
Generell kompetanse
Studenten kan:
- kritisk analysere relevant forskning og drøfte betydningen den har for skolen og egen profesjonsutøvelse.
- argumentere for fagområdets verdi i skole og samfunn, herunder rettet mot elevers ulike evner, interesser og sosiokulturelle kontekster.
- kommunisere om og formidle faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner
- bidra til pedagogisk innovasjon og utvikling av fag og profesjonsfelleskap.
Teaching and learning methods
Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og studentaktiv veiledning der dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesning av pensumlitteratur, deltagelse i kollokviegrupper og praktisk, utforskende arbeid.
Undervisningspraksis i grunnopplæringen inngår i emnet. Praksis gjennomføres enten i grupper eller individuelt. Praksis er prosjektbasert og gir rom for utprøving og aksjonsrettet undervisning. Praksis gjennomføres i samarbeid med praksisstedet. Studenten veiledes og vurderes både underveis og ved avslutning av perioden. Resultatene dokumenteres i Veilednings- og vurderingshefte for praksis. Heftet følger studenten alle fem årene.
Course requirements
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.
- Forberedelse og gjennomføring av minimum 15 dager prosjektbasert praksis i grunnopplæringen. Praksis gjennomføres fortrinnsvis i gruppe (inntil fem studenter).
- En muntlig presentasjon av erfaringer fra praksisprosjektet. Relevante digitale løsninger for formidling skal benyttes.
- Minimum 80 % deltagelse i obligatorisk undervisning og læringsaktiviteter.
Assessment
Bestått/ikke bestått
Vurderingskriterier
Kriterier for bestått er at studenten dokumenterer god faglig innsikt i relevante temaer. Det er også et kriterium at studenten viser evne til selvstendig drøfting og bruk av juridisk metode og relevante saksbehandlingsregler.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.
Examiners
Se programplanen.