EPN-V2

MLEST4400 Profesjonsrettet prosjekt Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsrettet prosjekt
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history
  • Introduction

    Emnet har som mål å bygge opp studenten som selvstendig og samarbeidende profesjonsutøver. Emnet belyser sammenhengen mellom praktiske og estetiske fagområder, fagdidaktikk, pedagogikk og praksis. Emnet skal gi innsikt i aktuelle problemstillinger innenfor profesjonsfelleskap design, kunst og håndverk spesielt og utdanningssektoren generelt. Prosjektbasert praksis inngår i emnet. Gjennom prosjektbasert praksis får studenten direkte erfaring med aksjonsforskning, og relevante metoder for undersøkelser av fagdidaktisk praksis. Dette gir grunnlag for å reflektere over pedagogisk innovasjon og fagdidaktisk utvikling.

  • Learning outcomes

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har:

    • inngående kunnskap om praktiske og estetiske læringsprosessers betydning for utdanning, danning og elevenes identitetsutvikling.
    • inngående kunnskap om aksjonsrettede og praksisrelevante metoder for forskning og utviklingsarbeid.
    • solid kunnskap om kreativitet, innovasjon og praktiske ferdigheter som utgangspunkt for læring og samhandling.

    Undervisningspraksis

    Studenten har:

    • kunnskap om lov- og planverk for grunnopplæringen og kan utvikle oppgaver, undervisningsopplegg og planer som ivaretar mangfoldet av elever.
    • kunnskap om skolen som organisasjon samt rammebetingelser for undervisning og skolens hverdag, herunder hjem-skolesamarbeid.

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • utforske og reflektere over ulike metoder for klasseledelse og veiledning
    • anvende aksjonsrettede og praksisrelevante forskningsmetoder for å belyse praksisnære problemstillinger.
    • anvende og vise profesjonsfaglig digital kompetanse både i undervisning og i ulike typer presentasjoner.
    • knytte praksisnære problemstillinger til egen profesjonsutvikling og drøfte ulike løsningsforslag.

    Undervisningspraksis

    Studenten kan:

    • analysere og bruke gjeldende læreplaner for grunnutdanningen som utgangspunkt for undervisningsplanlegging, samt begrunne valg ut fra pedagogiske og fagdidaktiske perspektiv.
    • lede en elevgruppe og legge til rette for læring og utvikling basert på kunnskap om elevrelasjoner, kommunikasjon og samhandling.

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • kritisk analysere relevant forskning og drøfte betydningen den har for skolen og egen profesjonsutøvelse.
    • argumentere for fagområdets verdi i skole og samfunn, herunder rettet mot elevers ulike evner, interesser og sosiokulturelle kontekster.
    • kommunisere om og formidle faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner
    • bidra til pedagogisk innovasjon og utvikling av fag og profesjonsfelleskap.
  • Teaching and learning methods

    Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og studentaktiv veiledning der dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesning av pensumlitteratur, deltagelse i kollokviegrupper og praktisk, utforskende arbeid.

    Undervisningspraksis i grunnopplæringen inngår i emnet. Praksis gjennomføres enten i grupper eller individuelt. Praksis er prosjektbasert og gir rom for utprøving og aksjonsrettet undervisning. Praksis gjennomføres i samarbeid med praksisstedet. Studenten veiledes og vurderes både underveis og ved avslutning av perioden. Resultatene dokumenteres i Veilednings- og vurderingshefte for praksis. Heftet følger studenten alle fem årene.

  • Course requirements

    Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

    • Forberedelse og gjennomføring av minimum 15 dager prosjektbasert praksis i grunnopplæringen. Praksis gjennomføres fortrinnsvis i gruppe (inntil fem studenter).
    • En muntlig presentasjon av erfaringer fra praksisprosjektet. Relevante digitale løsninger for formidling skal benyttes.
    • Minimum 80 % deltagelse i obligatorisk undervisning og læringsaktiviteter.
  • Assessment

    Skriftlig rapport basert på praksis og metodiske undersøkelser fra praksisarenaen. Rapporten utarbeides i gruppe (inntil fem studenter pr gruppe). Omfang 2500-3500 ord. Eksamensresultatet kan påklages.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Bestått - Ikke bestått.

  • Examiners

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.