EPN-V2

MLEST4300 Praktisk fordypning. Design, kunst og håndverk Course description

Course name in Norwegian
Praktisk fordypning. Design, kunst og håndverk
Study programme
Teacher Education in Practical and Aesthetic Subjects for Years 1-13, Design, Arts and Crafts
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

Emnet omhandler virksomhetslederes rolle i kommunen, med særlig fokus på deres faglige handlingsrom i samspillet med administrativ og politisk ledelse. I emnet legges det vekt på at virksomhetsledere skal forstå sin og virksomhetens rolle i det politiske administrative systemet. For å kunne reflektere over muligheter og utfordringer knyttet til virksomhetsledernes rolle som fagleder, er det viktig å forstå administrasjonens og de tjenesteytende virksomhetenes plass i den lokaldemokratiske styringskjeden. Emnet vil derfor ta utgangspunkt i hvordan (lokal)demokratiet kan forstås som en styringskjede der forholdet mellom politikk og administrasjon er ett av leddene i denne kjeden. Tematisk vil emnet også legge stor vekt på hvordan variasjoner i organiseringen av politikk og administrasjon i kommunene kan påvirke virksomhetsledernes handlingsrom, og slik også prioritering og synlighet av virksomhetens oppgaver. I tillegg vil virksomhetens plass i spenningsfeltet mellom statlig styring og kommunal autonomi bli berørt.

Learning outcomes

Ingen forkunnskapskrav.

Teaching and learning methods

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om sentrale verdier i offentlig sektor
  • kunnskap om den demokratiske styringskjeden på lokalt nivå
  • kunnskap om forholdet mellom politikk, administrasjon og fag - idealer og realiteter
  • kunnskap om politisk og administrativ organisering i kommunene: modeller, utviklingstrekk
  • innsikt i forholdet mellom forvaltningsnivåene - statlig styring og virkemidler vis a vis kommunene

Ferdigheter

Studenten skal kunne

  • redegjøre for grunntrekkene i organiseringen av lokale politiske og administrative organer og hvordan disse virker
  • gjøre faglige vurderinger av hvordan ulike organisasjons- og styringsformer i kommunene påvirker virksomhetens rolle
  • kunne reflektere over egen rolleutøvelse i spenningsfeltet mellom politikk og administrasjon

Generell kompetanse

Studenten kan

  • finne og bruke relevante og kvalitetssikrede faglige informasjonskilder
  • arbeide selvstendig og sammen med andre om skriftlige oppgaver og muntlige presentasjoner av sentrale problemstillinger
  • ha en aktiv rolle i fornyings- og omstillingsarbeid som omhandler organisering og styring i kommunene
  • reflektere over etiske spørsmål knyttet til offentlig sektor

Course requirements

Arbeidsformene vil være en fysisk samling med undervisning og øvelser, webinar, videoforelesninger, oppgaver, veiledning og selvstudium.

Assessment

Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 3 dager (72 timer). Casebeskrivelsen fra arbeidskravet kan brukes som grunnlag i eksamensbesvarelsen.

Besvarelsen skal ha et omfang på 5-6 sider (11500 - 14000 tegn inkludert mellomrom). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til å framstille seg til ny/utsatt eksamen. Det blir gitt ny eksamensoppgave. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.

Permitted exam materials and equipment

No coursework requirements/compulsory activities.

Grading scale

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Examiners

Målgruppe

Bibliotekledere i Troms og Finnmark fylkeskommune.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse. For rangeringsregler vises det til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.