Programplaner og emneplaner - Student
MLEST4300 Praktisk fordypning. Design, kunst og håndverk Course description
- Course name in Norwegian
- Praktisk fordypning. Design, kunst og håndverk
- Study programme
-
Teacher Education in Practical and Aesthetic Subjects for Years 1-13, Design, Arts and Crafts
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler virksomhetslederes rolle i kommunen, med særlig fokus på deres faglige handlingsrom i samspillet med administrativ og politisk ledelse. I emnet legges det vekt på at virksomhetsledere skal forstå sin og virksomhetens rolle i det politiske administrative systemet. For å kunne reflektere over muligheter og utfordringer knyttet til virksomhetsledernes rolle som fagleder, er det viktig å forstå administrasjonens og de tjenesteytende virksomhetenes plass i den lokaldemokratiske styringskjeden. Emnet vil derfor ta utgangspunkt i hvordan (lokal)demokratiet kan forstås som en styringskjede der forholdet mellom politikk og administrasjon er ett av leddene i denne kjeden. Tematisk vil emnet også legge stor vekt på hvordan variasjoner i organiseringen av politikk og administrasjon i kommunene kan påvirke virksomhetsledernes handlingsrom, og slik også prioritering og synlighet av virksomhetens oppgaver. I tillegg vil virksomhetens plass i spenningsfeltet mellom statlig styring og kommunal autonomi bli berørt.
Learning outcomes
Ingen forkunnskapskrav.
Teaching and learning methods
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om sentrale verdier i offentlig sektor
- kunnskap om den demokratiske styringskjeden på lokalt nivå
- kunnskap om forholdet mellom politikk, administrasjon og fag - idealer og realiteter
- kunnskap om politisk og administrativ organisering i kommunene: modeller, utviklingstrekk
- innsikt i forholdet mellom forvaltningsnivåene - statlig styring og virkemidler vis a vis kommunene
Ferdigheter
Studenten skal kunne
- redegjøre for grunntrekkene i organiseringen av lokale politiske og administrative organer og hvordan disse virker
- gjøre faglige vurderinger av hvordan ulike organisasjons- og styringsformer i kommunene påvirker virksomhetens rolle
- kunne reflektere over egen rolleutøvelse i spenningsfeltet mellom politikk og administrasjon
Generell kompetanse
Studenten kan
- finne og bruke relevante og kvalitetssikrede faglige informasjonskilder
- arbeide selvstendig og sammen med andre om skriftlige oppgaver og muntlige presentasjoner av sentrale problemstillinger
- ha en aktiv rolle i fornyings- og omstillingsarbeid som omhandler organisering og styring i kommunene
- reflektere over etiske spørsmål knyttet til offentlig sektor
Course requirements
Arbeidsformene vil være en fysisk samling med undervisning og øvelser, webinar, videoforelesninger, oppgaver, veiledning og selvstudium.
Assessment
Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 3 dager (72 timer). Casebeskrivelsen fra arbeidskravet kan brukes som grunnlag i eksamensbesvarelsen.
Besvarelsen skal ha et omfang på 5-6 sider (11500 - 14000 tegn inkludert mellomrom). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til å framstille seg til ny/utsatt eksamen. Det blir gitt ny eksamensoppgave. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.
Permitted exam materials and equipment
No coursework requirements/compulsory activities.
Grading scale
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Examiners
Målgruppe
Bibliotekledere i Troms og Finnmark fylkeskommune.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse. For rangeringsregler vises det til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.