EPN-V2

MLEST3220 Information technology and content production Course description

Course name in Norwegian
Informasjonsteknologi og innholdsproduksjon
Study programme
Teacher Education in Practical and Aesthetic Subjects for Years 1-13, Design, Arts and Crafts
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet retter seg mot undervisning i medier, kommunikasjon og medieproduksjon for grunn- og videregående skole, slik det fremkommer i gjeldende lærerplaner.

Sentralt i emnet er innsikt i og forståelse for teknologi og utviklingen av gode brukeropplevelser i mediedesign. Videre er produksjon av innhold til medier i forskjellige flater og kanaler sentralt.

Her inngår også utforsking av muligheter og valg av teknologi. Emnet omfatter også programmering og utvikling av interaktive løsninger.

Recommended preliminary courses

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:

Arbeidskrav 1

En skriftlig individuell oppgaveinnlevering knyttet til faglige og didaktiske tema. Omfang: tilsvarende fem sider. Arbeidskravet inkluderer også etterarbeid med retting og vurdering av andre studenters arbeidskrav for at de skal få anledning til å opparbeide ferdigheter i å vurdere måloppnåelse, begrunne vurderinger og gi læringsfremmende framovermeldinger.

Arbeidskrav 2: Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Nyere forskning anbefaler at matematikkdidaktikk i lærerutdanningen skal vektlegge handlingskompetanse. Dette forutsetter samhandling med andre studenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget, vurdering av undervisning og undervisningsøvelser. Denne delen av en lærers handlingskompetanse kan ikke tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det kreves derfor oppmøte på minimum 80 %. Ved fravær utover 20 %, og inntil 40 %, vil det gis kompensatorisk arbeid som kan inkludere krav om oppmøte. Form og omfang bestemmes av emneansvarlig. Ved fravær utover 40 % vil studenten trekkes fra eksamen i emnet. Fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse og eventuelt kompensatorisk arbeid.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap Studenten

  • har bred kunnskap om teknikk og digitale verktøy i innholdsproduksjon til medier
  • har innsikt i relevante etiske problemstillinger innen informasjonsteknologi og innholdsproduksjon
  • har kjennskap til metoder og relevant teori for utvikling av designløsninger og gode brukeropplevelser
  • har kjennskap til teknologiske muligheter innen faget og betydningen av disse
  • har inngående kjennskap til profesjonsfaglige problemstillinger med utgangspunkt i fagdidaktisk teori

Ferdigheter Studenten

  • kan velge og bruke relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i egne medieproduksjoner
  • kan reflektere kritisk over egen faglig utøvelse, samt oppdatere egen kompetanse innen informasjonsteknologi og innholdsproduksjon
  • kan produsere designløsninger med vekt på gode brukeropplevelser
  • kan planlegge og gjennomføre medieproduksjoner
  • kan dokumentere arbeidsflyt og -prosess i medieproduksjon

Generell kompetanse Studenten

  • kan planlegge for undervisning i faget
  • kan vise og formidle sentralt fagstoff både skriftlig, muntlig og gjennom praktisk arbeid
  • kan orientere seg og holde seg oppdatert innen fagets muligheter og den teknologiske utviklingen

Teaching and learning methods

Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdene, og det forutsettes at studentene tilegner seg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudium og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide praktisk med faglige og metodiske problemstillinger gjennom obligatoriske arbeidskrav. De skal videre analysere, reflektere over, og vurdere eget og hverandres arbeid. Praksis er veiledet og vurdert, foregår over 15 dager i grunn- eller videregående skole og foregår i grupper på fortrinnsvis fire til fem studenter.

Mappe

Studentene samler alle ferdige og godkjente oppgaveløsninger, utkast og underkjente oppgaveløsninger i en mappe. Mappevurdering brukes både i undervisning og til eksamen.

Arbeidskravene (obligatoriske oppgaver) er helt sentrale i arbeidet med mappa (se nedenfor om arbeidskrav).

Poenget med mappevurdering er at både student og lærer effektivt kan få et inntrykk av studentens faglige utvikling. Vurderingen blir da også en prosess, integrert i undervisningsforløpet. Til eksamen brukes mappa på ulike måter: til videreutvikling/forbedring av utvalgte arbeider til kvalitetsbedømmelse og som en del av en presentasjon der den kan inngå i dokumentasjon av prosess, fagdidaktiske refleksjoner og som eksempler for drøfting.

Course requirements

Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan gå opp til eksamen.

  • Mappearbeid med fem forskjellige praktiske medieproduksjoner med prosessdokumentasjon, presentert og faglig drøftet i grupper eller plenum. Omfanget i lengde og antall vil variere avhengig av medieuttrykk.
  • Gjennomført undervisningspraksis, fortrinnsvis i grupper. Omfang: 15 dager
  • Muntlig praksisfremlegg
  • Minimum 80% deltakelse i obligatorisk undervisning.

Assessment

Eksamen består av to deler, en mappevurdering og en muntlig presentasjon.

1. Mappevurdering

Minimum tre utvalgte praktiske arbeider basert på arbeidskrav levert i emnet. Arbeidene skal være videreutviklet/forbedret. Mappevurdering teller 60% av karakteren.

Eksamensresultatet kan påklages.

2. Muntlig presentasjon med fagdidaktisk refleksjon

Individuell muntlig presentasjon med dokumentasjon der prosessmateriale, fagteori og fagdidaktikk inngår. Muntlig presentasjon teller 40% av karakteren.

Eksamensresultatet kan ikke påklages.

Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.

Begge deler av eksamen må være vurdert til E eller bedre for at eksamen skal være bestått.

Permitted exam materials and equipment

Ingen.

Grading scale

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har dybdekunnskap om matematikken elevene arbeider med på barnetrinnet med spesiell vekt på begynneropplæringen
  • har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen bruk av og overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring
  • har kunnskap om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning om algebraisk tenkning for alle elever på trinn 1-7 med fokus på variasjon og elevaktivitet
  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
  • kan analysere og vurdere elevers argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling

Examiners

Se fagplanen.