EPN-V2

MLEST3110 Aesthetic Learning in Primary Education: Drama, Puppetry and Creative Processes Course description

Course name in Norwegian
Estetiske læringsformer i grunnskolen: Drama, figur og skapende prosesser
Study programme
Teacher Education in Practical and Aesthetic Subjects for Years 1-13, Design, Arts and Crafts
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

Emnet retter seg mot undervisning i valgfaget produksjon for scene, og i bruk av dramaarbeid som læringsform i grunnskoleopplæringen. I emnet får studentene erfaringer med produksjonsledelse og målrettet kreativt arbeid. Ideer blir utprøvd, veiledet og videreutviklet. Drama er både et kommunikasjonsfag, et kollektivt kunstfag og en estetisk erkjennelses- og uttrykksform. Gjennom opplevelse av samskaping av ulike estetiske uttrykk, utforskes grunnleggende livsspørsmål. Dramaarbeid og scenisk produksjon utgjør vesentlige deler av kulturlivet, både i amatør- og yrkessammenheng, og er et skolerelevant fag på alle trinn.

Den pedagogiske forankringen synliggjøres ved at drama knytter lærings- og utviklingsarbeid opp mot barns utvikling gjennom lek og andre skapende aktiviteter. Noe av det spesielle ved dramaarbeid er at man benytter egen kropp og stemme som dramatiske uttrykksmidler i samspill med andre gjennom rolletaking, improvisasjon og dramaturgi. Drama kan derfor fremme den sosialeog emosjonelle utviklingen ved bruk av fantasi, kreativitet, formgiving og samarbeidsevne.

Required preliminary courses

Emnet tilbys primært som en del av lærerutdanningen for praktiske og estetiske fag, som Fag II, 3. år.

Learning outcomes

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om hvordan dramaarbeid kan anvendes i skolens arbeid med tverrfaglige temaer
  • har innsikt hvordan dramarbeid kan skape aktive medborgere i et demokratisk interkulturelt samfunn
  • har kunnskap i drama som en bærekraftig læringsform gjennom elevaktiv læring og tilpasset undervisning
  • har grunnleggende kunnskap om kommunikasjon, innovative og kollektivt skapende prosesser for barn og unge
  • har kunnskap om sammenhengen mellom kultur, folkehelse og livsmestring

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende teaterformer og dramapedagogiske undervisningsformer som aktiv medvirkning og skape reelle demokratiske estetiske prosesser med barn og unge
  • kan tilrettelegge for improvisasjon og utforskning på de unges premisser
  • kan lede demokratiske prosesser med bruk av dramaarbeid
  • kan anvende drama/teater i arbeid med identitetsutvikling og konfliktforebygging og - håndtering
  • kan fasilitere rolletaking og legge til rette for perseptivskifter og meningsbryting.
  • kan utforske tematikk unge er opptatt av ved bruk av kropp, stemme, rom, relasjon, koreografi, kreativitet og samspill
  • kan orientere seg i relevant faglitteratur og anvende relevant digital teknologi

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utøve rollen sin som lærer, veileder og instruktør i dramafaglig arbeid.
  • kan planlegge for undervisning i drama/teater og reflektere didaktisk og etisk over eget arbeid.
  • kan selvstendig utvikle dramaforløp og tilrettelegge for estetisk kommunikasjon i skolen.
  • har utviklet innsikt om mellommenneskelige forhold og dramarbeidets betydning for undervisning i mangfoldige og flerkulturelle kontekster.

Teaching and learning methods

Det benyttes ulike utforskende kollektive arbeidsformer i studiet. Teoretisk stoff formidles gjennom forelesninger, seminarer og praktisk arbeid på gulvet. Arbeid med uttrykk og samspill foregår i praktiske workshops. Dramapedagogiske undervisningsformer vil bli utprøvd med medstudenter og i praksisperioden. Praktisk arbeid og visninger foregår i prosjektarbeidsform, med veiledning og instruksjon.

Studiet er i stor grad basert på at læringen er estetisk og kollektiv. En slik læreprosess krever forpliktende samvær og aktivt samarbeid over tid. Det forutsettes derfor at studentene er til stede og medvirker i undervisning og gruppearbeid. Studiedager ofte brukes til gruppearbeid og lignende. Det forventes at studentene jevnlig overværer teaterforestillinger for barn og voksne. I enkelte tilfeller kan undervisningen bli gitt på engelsk. Praksis er veiledet og vurdert, foregår over ti dager i skole/alternativ formidlingsarena og foregår i grupper på fortrinnsvis fire til fem studenter.

Course requirements

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

  • En skriftlig forestillingsanalyse, presentert for medstudenter og lærer.
  • Fremføring av én innøvd selvvalgt monolog.
  • Gjennomført undervisningspraksis, fortrinnsvis i grupper. Omfang: 15 dager.
  • Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse.

Se undervisningsplanene for nærmere informasjon.

Assessment

Eksamen er et dramafaglig gruppeeksamensprosjekt med tilhørende skriftlig individuell rapport. Prosjektets praktiske arbeid og skriftlige rapport vurderes samlet. Begge deler av eksamen må være bestått for at eksamen skal være bestått.

1. Muntlig-praktisk gruppeeksamen

Studenten skal planlegge og gjennomføre en scenisk produksjon i samarbeid med andre, rettet mot formidling for eller med barn og unge.

2. En individuell refleksjonsrapport

Knyttet til estetiske og didaktiske valg i arbeidet med den sceniske produksjonen, rettet mot formidling for eller med barn og unge. 2500-3000 ord.

Eksamen kan ikke påklages.

Permitted exam materials and equipment

1. Individuell podcast som fordypningsoppgave

Podcasten skal ha fokus på en selvvalgt fagdidaktisk problemstilling, som eksemplifiseres i et selvstendig dramapedagogisk undervisningsøkt/teaterprosjekt. Podcasten skal vare i maks 30 minutter. Fordypningsoppgaven teller 40 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan påklages.

2. Muntlig-praktisk gruppeeksamen

Studentene skal i gruppe utvikle og spille et anvendt teaterprosjekt rettet mot en valgt målgruppe. Tre dager etter gruppeeksamen leveres skriftlig prosjektbeskrivelse med didaktiske refleksjoner rundt planlegging og gjennomføring. (Omfang 2000-2500 ord).

Begge deler av eksamen må være vurdert til E eller bedre for at eksamen skal være bestått. Gruppeeksamen og prosjektbeskrivelse vurderes samlet og teller 60 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan ikke påklages.

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Examiners

Gradert skala A-F.