Programplaner og emneplaner - Student
MLEST2400 FoU-oppgave. Fordypning i selvvalgt område Course description
- Course name in Norwegian
- FoU-oppgave. Fordypning i selvvalgt område
- Study programme
-
Teacher Education in Practical and Aesthetic Subjects for Years 1-13, Design, Arts and Crafts
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
In this course, the student engages in a written and practical research and development (R&D) assignment focused on their profession. The assignment includes both subject I and professional subjects, and possibly also subject II. The R&D assignment must shed light on issues related to the distinctiveness of practical and aesthetic subjects, their knowledge base, history, practical and aesthetic processes, and/or values. In the R&D assignment, the student is expected to consider several practical and aesthetic subjects in relation to each other. Working on the R&D assignment requires a methodological approach, critical reflection and independent work from the beginning and throughout the course. The course is part of an international semester.
Required preliminary courses
Successful completion of previous courses in the programme, equivalent to 110 credits, in accordance with national curriculum regulations for the education.
Learning outcomes
Emne 4, Kommunikasjon og veiledning i endringsforløp, har to innsatspunkt. Det ene er implementering og forankring av et endring-/utviklingsarbeid med henblikk på forebygging og tidlig innsats, barn og unge med særlige behov og barn og unge med lavt læringsutbytte på egen skole. Det andre er lærerspesialiststudentens kompetanse med henblikk på kommunikasjon og relasjonsbygging i et individ og systemperspektiv.
Teaching and learning methods
Opptak til programmet.
Det faglige innholdet i emne 4 bygger på emne 1 - 3.
Course requirements
Work requirements must be fulfilled and assessed as approved before students are eligible to take the exam:
Presentation of research question in groups or in a plenary session
Assessment
Se programplanen.
Permitted exam materials and equipment
Følgende arbeidskrav må være godkjente før eksamen kan avlegges:
Arbeidskrav 4-1: Veiledningssamtaler over strategier og prosessforløp, relasjonsbygging og bærekraft ved kompetanse- og organisasjonsutvikling. Arbeidskravet omfatter tre ledd:
- Veiledningssamtale med skolens ledelse/ ledelsen i organisasjonen og en sentral medarbeider over strategier og prosessforløp, relasjonsbygging og bærekraft ved gjennomføringen av kompetanse- og organisasjonsutvikling.
- Et notat (omfang 1200 ord +/- 10 %) som reflekterer over og kommenterer veiledningen ved gjennomføringen av kompetanse- og organisasjonsutviklingen.
- En muntlig presentasjon av arbeidskravet i egen læringsgruppe (ca. 15 minutter).
Arbeidskrav 4-2: Presentasjon av arbeid med kompetanse- og organisasjonsutvikling på egen skole/organisasjon med fokus på etiske utfordringer i et åpent delingsseminar. Arbeidskravet omfatter to ledd:
- En presentasjon av arbeidet med kompetanse- og organisasjonsutvikling på egen skole/organisasjon med fokus på etiske utfordringer i et åpent delingsseminar. Omfang ca. 15 minutter.
- En oversikt over presentasjonen som deles ut til tilhørerne
Arbeidskravet er individuelt. Eksterne aktører vil bli invitert.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om deltakelse på studiesamlingene og om muntlig presentasjoner av emnets arbeidskrav.
For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplanen.
Grading scale
Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret.LSSP6400 Kommunikasjon og veiledning i endringsforløp. Individuell skriftlig hjemmeeksamen.
Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen med selvvalgt oppgaveformulering. Hjemmeeksamen gjennomføres over syv dager og har en ramme på om lag 5500 ord. Informasjon om arbeidets faglige orientering og form vil bli gitt i et eget notat.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. En omarbeidet versjon av oppgaven kan leveres ved første nye/utsatte eksamensforsøk. Ved ytterligere eksamensforsøk må studenten utvikle en ny besvarelse.
Vurderingsuttrykk og vurderingskriterierA: Meget høyt kunnskapsnivå. Fremragende og selvstendig analytiske evner. Kandidaten viser særdeles bred kunnskap og meget god oversikt over studieemnets faglige innhold. Kandidaten viser fremragende ferdigheter til å anvende kunnskapen i eget arbeid.B: Høyt kunnskapsnivå. Kandidaten viser meget god analytisk evne og selvstendighet. Kandidaten viser meget god kunnskap og oversikt over studieemnets faglige innhold. Kandidaten viser meget gode ferdigheter til å anvende kunnskapen i eget arbeid.C: Godt kunnskapsnivå. Kandidaten viser god analytisk evne. Kandidaten kan gjøre greie for de viktigste elementene innen studieemnene, og kan til en viss grad bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten viser gode ferdigheter til å anvende kunnskapen i eget arbeidD: Akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss vurderingsevne, men med noe begrensede kunnskaper og/eller selvstendighet/ begrenset etisk refleksjonsnivå. Kandidaten viser i noen grad ferdigheter til å anvende kunnskapen i eget arbeid.E: Tilfredsstiller minimumskravene. Kandidaten viser svært lav grad av analytisk evne. Kandidaten har begrenset oversikt over sentrale kunnskapsdeler innen studieemnet. Kunnskapen er ufullstendig, og usammenhengende. Kandidaten viser begrensede ferdigheter til å anvende kunnskapen i eget arbeid.F: Kandidaten viser åpenbare kunnskapsmangler. Kandidaten viser mangelfulle kunnskaper innen studieemnet, viser manglende sammenheng mellom emnets tema og/ eller mangelfull analytisk evne. Kandidaten viser lav selvstendighet, og mangelfulle ferdigheter til å anvende kunnskapen i eget arbeid.
Examiners
One internal and one co-examiner (evaluates a selection of excam papers). External sensor is used periodically.