EPN-V2

MLEST2200 Profesjonsfag: Elev, lærer og skole i samfunnsperspektiv Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsfag: Elev, lærer og skole i samfunnsperspektiv
Study programme
Teacher Education in Practical and Aesthetic Subjects for Years 1-13, Design, Arts and Crafts
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen er 4 timer eksamen under tilsyn

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) deltid for nærmere informasjon.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Fagdidaktikk:

Studenten

  • har kunnskap om læreplaner for videregående skolen, innen fagområdet.
  • har innsikt i skolen som organisasjon og modeller for undervisningsplanlegging, herunder utvikling av mål og innhold samt ulike former for veiledning og vurdering.
  • har kunnskap om de praktiske og estetiske fagenes muligheter i møte med samfunnsaktuelle problemstillinger, nasjonalt og internasjonalt.
  • har kunnskap om den samiske kulturen og dens posisjon nasjonalt og nordisk.
  • har innsikt i nasjonal og nordisk fagdidaktisk forskning knytt til tema som bærekraft, kreativitet og profesjonsfaglig digital kompetanse.

Pedagogikk:

Studenten

  • har kjennskap til hvordan sentrale pedagogiske ideer har påvirket synet på oppdragelse, danning og opplæring.
  • har kunnskap om hvordan praktiske og estetiske fag kan bidra til livsmestring.
  • har kunnskap om prinsipp for tilpasset opplæring samt elevers rettigheter i skolen, herunder også samiske elever og minoritetsspråklige elever.
  • har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder sosiale og emosjonelle vansker og kjennskap til ulike former for tiltak og relevante faginstanser for samarbeid.
  • har kunnskap om pedagogisk utviklingsarbeid; relevante metoder, utvikling av problemstilling og innsikt i forskningsetikk.

Undervisningspraksis:

Studenten

  • har kunnskap om skolen som samfunnsinstitusjon og ulike lokale og nasjonale kvalitetssystemer.
  • har innsikt i lærerens ulike arbeidsoppgaver, herunder kontaktlærers arbeid og ansvar, kollega- og teamsamarbeid og samarbeid med ulike relevante faginstanser.
  • har innsikt i hvordan ulike kvalitetssystem og satsningsområder kan ha betydning for elevens læring.

Ferdigheter

Fagdidaktikk

Studenten

  • kan analysere læreplaner og planlegge undervisning for videregående skole, herunder begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer.
  • kan drøfte ulike perspektiv på dybdelæring, kreativitet, praktisk håndlag og kritisk refleksjon i undervisning.
  • kan reflektere over undervisning innen praktiske og estetiske fag med vekt på mangfold, demokrati, livsmestring, dannelse og etikk.
  • kan anvende fagdidaktisk forskning i drøfting av faglige og profesjonsfaglige problemstillinger og samfunnsaktuelle utfordringer.

Pedagogikk

Studenten

  • kan drøfte oppdragelse, danning og opplæring i en historisk og nåtidig kontekst.
  • kan legge til rette for et inkluderende læringsmiljø tilpasset elevers behov og læreforutsetninger.
  • kan iverksette tiltak ut fra elevers behov og samarbeide med relevante faginstanser.
  • kan utvikle en avgrenset undersøkelse med fokus på et pedagogisk tema og vurdere aktuelle etiske problemstillinger.

Undervisningspraksis

Studenten

  • kan vurdere elevers måloppnåelse, med og uten karakter.
  • kan bruke kunnskap om elevens utvikling og bakgrunn som utgangspunkt for læring og tilpasset opplæring.
  • kan anvende praksisarenaen for å prøve ut og belyse ulike problemstillinger.
  • kan alene og sammen med andre planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og vurdere undervisning i design, kunst og håndverk og vurdere tiltak for utvikling av læringsmiljø.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan drøfte relevant forskning for fag, skole og egen profesjonsutøvelse.
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter som grunnlag for dialog med elever og samarbeidspartnere om faglig, kulturell, personlig og sosial læring og utvikling.
  • kan ivareta det flerkulturelle, ulike kjønnsperspektiver og mangfold i skolen gjennom planlegging og organisering av undervisning.

Teaching and learning methods

Undervisningsformene veksler mellom forelesninger, seminar, ulike former for gruppearbeid og selvstudium, og praktisk utprøving. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesing av pensum og deltagelse i kollokviegrupper. Forståelse for prinsipp innen akademisk skriving oppøves gjennom konkrete øvelser i studiet.

Undervisningspraksis inngår i emnet. Praksis legges fortrinnsvis til videregående skole og omfatter planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning. Praksis avvikles fortrinnsvis i grupper. Praksis gjennomføres i samarbeid med praksisskolen. Studenten veiledes og vurderes både underveis og ved avslutning av perioden. Resultatene dokumenteres i Veilednings- og vurderingshefte for praksis.

Course requirements

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

  • Planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning i grupper, fortrinnsvis i videregående skole. Omfang: 15 dager.
  • En muntlig praksispresentasjon i gruppe, med fagdidaktisk og pedagogisk refleksjon.
  • Minst 80% deltagelse i obligatorisk undervisning.

Assessment

En individuell skriftlig hjemmeeksamen over fire dager der fagdidaktikk, pedagogikk og praksiserfaringer inngår. Fagdidaktikk og pedagogikk vektes likt. Omfang totalt: 4000-4500 ord.

Eksamensresultatet kan påklages.

Permitted exam materials and equipment

Innholdet i emnet er organisert i følgende seks hovedtemaer:

1. Overordnete perspektiver på inkludering og mangfold

  • Inkludering og mangfold, normalitet og avvik, likeverdig og tilpasset opplæring
  • Individ og fellesskap, deltaker og medborger - oppvekstbetingelser i et inkluderende fellesskap
  • Prinsipper for forebyggende arbeid og tidlig innsats, forebygging av ulikhetsskapende prosesser
  • Perspektiver på læring og utvikling
  • Lovverk, retningslinjer og sentrale føringer
  • Prinsipper for inkluderende ledelse

2. Barn med særlige behov

  • De «ville» og de «stille» barna - samspill og relasjoner
  • Barn som faller utenfor - utestengning og mobbing, inkluderende samspills- og lekprosesser
  • Barn med ulike former for nedsatt funksjonsevne og forsinket utvikling
  • Barn i vanskelige livssituasjoner - omsorgssvikt, mishandling, overgrep og vold, og barn utsatt for traumer og stressrelatert problematikk

3. Begreper, språk og tale

  • Begreps- og tallforståelse, språklig bevissthet og betydningen av gode språkmiljøer, språkvansker
  • To- og flerspråklige barns språk- og begrepsutvikling og -forståelse, ekstra norskopplæring før skolestart
  • Forebygging av lese-, skrive- og matematikkvansker
  • Materiell for å fremme språklig bevissthet, tall- og begrepsforståelse og kartleggingsmateriell

4. Didaktiske overveielser og spesialpedagogiske tiltak, observasjon og kartlegging

  • Utarbeiding og bruk av IOP og utviklingsplaner
  • Didaktiske og metodiske tiltak både overfor enkeltbarn og barnegrupper
  • Bruk av observasjon, ulike observasjonsmetoder, kartlegging som grunnlag for utarbeiding av IOP og IP
  • (Spesial-)pedagogiske tiltak i arbeid med barn med særlige behov, individ- og systemrettet arbeid

5. Samarbeid med foreldre og andre instanser

  • Samarbeid med hjemmet - med spesielt fokus på samarbeid med foreldre til barn med særlige behov og i vanskelige livssituasjoner - empowerment, resiliens og mestring
  • Samarbeid barnehage - barnevern og tverretatlig/-faglig samarbeid
  • Veiledning og rådgiving overfor foreldre og personale
  • Etiske problemstillinger, refleksjon og overveielse

6. Oppgaveseminar

  • Innsamling og behandling av observasjonsmateriale
  • Krav til vitenskapelig pålitelighet og gyldighet
  • Etiske overveielser i utdanningsforskning og profesjonell virksomhet

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig.