Programplaner og emneplaner - Student
MLEST1400 Profesjonsfag: lærerrollen, undervisning og elevmøtet Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonsfag: lærerrollen, undervisning og elevmøtet
- Study programme
-
Teacher Education in Practical and Aesthetic Subjects for Years 1-13, Design, Arts and Crafts
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fakultet for helsevitenskap ved OsloMet har utviklet en 10 studiepoengs tverrfaglig utdanning i praksisveiledning på masternivå. Studiet skal sikre kompetanse for praksisveiledere som har ansvar for veiledning av helseprofesjonsstudenter i praksisstudier. Innholdet fokuserer på veiledning, tilrettelegging for læring og vurdering. Veileders rolle, ansvar og funksjon i praksisstudier i utdanning er gjennomgående temaer. Utdanningen dreier seg om praktisk veiledning og veiledningsteori. Teori kombineres med oppgaveløsning og øvelser i smågrupper, samt ulike former for samarbeidslæring og veiledning. Refleksjon over egen veiledningspraksis er sentralt gjennom studiet. Utdanningen har fire fysiske dagssamlinger i løpet av emneperioden.
Relevans for arbeidsliv
Utdanningen er spesielt utviklet for å fremme kompetanse i veiledning av helseprofesjonsstudenter, men kompetansen har overførbarhet til veiledning av andre målgrupper, som kollegaveiledning.
Relevans for videre utdanning
Læringsutbyttene er på masternivå, og emnet kan søkes godkjent som del av masterstudier.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Fagdidaktikk:
Studenten
- Har kunnskap om læreplaner, skolens verdigrunnlag og gjeldende plan og lovverk.
- Har kunnskap om fagets historie og egenart i en samfunnskontekst, herunder bærekraftsproblematikk, kulturelt mangfold og verdsetting av kulturelt mangfold.
- Har kunnskap om estetiske læreprosesser, kreativitet og barn og unges visuelle språk.
- Har kunnskap om fagdidaktisk forskning, relevant for undervisningsplanlegging og fagutvikling.
- Har grunnleggende innsikt i akademisk skriving og kildehenvisning.
Pedagogikk:
Studenten
- Har kunnskap om lærerrollen, klasseledelse, skolen som organisasjon og overgangen mellom utdanningsnivåer.
- Har kunnskap om praktiske og estetiske læringsprosesser og betydningen for læring, danning og identitetsutvikling hos barn og unge.
- Har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, som mobbing, krenkelser, vold og seksuelle overgrep mot barn.
- Har kunnskap om barne- og ungdomskultur og fellesskapets betydning for et inkluderende skole- og læringsmiljø.
- Har kunnskap om observasjon som forskningsmetode og som verktøy for undervisningsplanlegging
Undervisningspraksis:
Studenten
- Har kunnskap om lærerens rolle og profesjonelle hverdag, herunder rettigheter og plikter.
- Har kunnskap om samspill mellom elever, mellom elev og lærer og om klasseledelse og skolehjemsamarbeid.
- Har kunnskap om undervisningsplanlegging, læreprosesser, arbeidsmåter og læremidler rettet mot design, kunst og håndverk.
- Har kunnskap om hvordan lokale, regionale og nasjonale satsninger påvirker skolefag og undervisning.
Ferdigheter
Fagdidaktikk
Studenten
- Kan analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer ut fra fagdidaktisk teori.
- Kan vise profesjonsfaglig digital kompetanse i planlegging, organisering, gjennomføring og vurdering av undervisning.
- Kan drøfte og reflektere over skolefagets historiske utvikling.
- Kan drøfte betydningen av faget i dag ut fra bærekraftsperspektiv, digitalisering og teknologisk utvikling.
Pedagogikk
Studenten
- Kan bidra til elevers kreative prosesser, estetisk opplevelse og estetisk erfaring.
- Kan anvende kunnskap om klasseledelse og barn og unges utvikling i undervisningsplanlegging.
- Kan identifisere mulige tegn på mobbing, vold og seksuelle overgrep og er kjent med relevante faginstanser for samarbeid og iverksettelse av nødvendige tiltak.
- Kan drøfte barn- og ungdomskultur i en samtidskontekst og de praktiske og estetisk fagenes potensial for kommunikasjon, samhandling, dannelse og livsmestring.
Undervisningspraksis
- Kan bruke observasjon av undervisningssituasjoner som grunnlag for analyse og faglig drøfting.
- Kan planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og vurdere undervisning, både for enkelte økter og perioder.
- Kan utvikle mål for opplæringen og bruke ulike vurderingsmåter for å fremme læring, elevmedvirkning og lærelyst.
Kan inkludere tverrfaglige tema i undervisningsplaner og legge til rett for tverrfaglig samarbeid.
Generell kompetanse
Studenten
- Kan drøfte undervisning, læring og fag i lys av aktuelle læreplaner og profesjonsetiske perspektiv.
- Kan ivareta krav til helse, miljø og sikkerhet i planlegging og gjennomføring av undervisning.
- Kan motta og bruke tilbakemeldinger på egen praksis på en konstruktiv måte for videre utvikling.
Teaching and learning methods
Samlingene kombinerer korte oversiktforelesninger i plenum med oppgaveløsning, praktisk trening og diskusjoner i smågrupper. Studentene skal gi, få og observere veiledning, både med og uten faglærer til stede. Studentene bringer med seg temaer, problemstillinger og erfaringer fra veiledning og/eller undervisning fra praksis.
Selvstudier er studentens individuelle arbeid som kommer i tillegg til samlingene. Det består av litteraturlesing, oppgaveløsning og forberedelse til samlinger og gruppearbeid.
Studentene oppfordres til å trene på veiledning på eget arbeidssted eller i andre sammenhenger dersom studenten ikke er veileder.
Gjennom OsloMets læringsplattform får studentene tilgang til pedagogiske verktøy og digitale læringsressurser som stimulerer til studentaktiv læring og samarbeid.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent i dette emnet for å fremstille seg til eksamen:
- Deltakelse 80 % på de fysiske samlingsdagene 1, 2 og 4.
- Obligatorisk deltakelse på tredje samlingsdag.
Hver student skal ha forberedt en egen case i veiledning for simulering med utgangspunkt i en læringssituasjon relevant fra egen praksis. På samlingen gis det tid til å danne eksamensgrupper og utarbeide problemstilling til gruppeeksamen.
Assessment
En individuell skriftlig, hjemmeeksamen over tre dager der fagdidaktikk, pedagogikk og praksiserfaringer inngår. Fagdidaktikk og pedagogikk vektes likt. Omfang totalt: 2500-3000 ord.
Eksamensresultatet kan påklages.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Examiners
Bestått-Ikke bestått.