Programplaner og emneplaner - Student
MJ5900 Master Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Masteroppgave
- Study programme
-
Master's Programme in Media DevelopmentMaster's Programme in Media Development, part-timeMaster Programme in Journalism
- Weight
- 60.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
FALL 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Formålet med masteroppgaven er at studenten skal utføre en selvstendig vitenskapelig undersøkelse knyttet til en problemstilling i studieretningens fagområde.
Required preliminary courses
For studieretningene journalistikk og medier og kommunikasjon:
Emnene MED4000 Medieutvikling og medieforskning og MED4100 Innføring i forskningsmetode, samt valgfrie emner på til sammen 40 studiepoeng må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til sensur.
For studieretningen sakprosa:
Emnene MED4000 Medieutvikling og medieforskning, MED4100 Innføring i forskningsmetode, MJ5300 Sakprosa innføring, samt valgfrie emner på til sammen 30 studiepoeng må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til sensur.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har solide kunnskaper om relevante forskningstradisjoner for medieutvikling generelt og studieretningens fagområde spesielt
- har solide kunnskaper om relevant metodiske og vitenskapsteoretiske innfallsvinkler for masteroppgavetemaet spesielt
- har inngående kunnskaper om metodeteori og vitenskapelige krav til særlig etikk, validitet, representativitet, reliabilitet og generaliserbarhet
Ferdigheter
Studenten
- har utviklet sine evner til å utarbeide et forskningsprosjekt fra opprinnelig idé til ferdig forskningsrapport i form av en masteroppgave
- evner å formulere en klar problemstilling med adekvate forskningsspørsmål solid fundert i fagets teorier
- evner å undersøke et komplisert materiale med metoder som er hensiktsmessige i lys av formålet for undersøkelsen og gjennomføre denne med stor nøyaktighet og grundighet
- evner å utforme en rapport med klar og tydelig struktur, der konklusjonene som trekkes, har god evidens i de undersøkte data, og der diskusjonen av funnene er rik på perspektiver
- skriver korrekt, presist og interessevekkende
- kan anvende referanser, vedlegg etc. i henhold til god vitenskapelig standard
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til å analysere fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
- har kompetanse i presentasjon av vitenskapelig materiale, og har utviklet evnen til å gi og motta konstruktiv kritikk og tilbakemeldinger
- har utviklet kompetanse til selvstendig forskningsarbeid
- har kompetanse til nytenkning og til å anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder
- kan kommunisere og diskutere forskningsprosess og forskningsresultater
Content
The master's thesis is a scientific work in media development in general and the field of study in particular. The master's thesis must be completed either as a theoretical (1st) or a practical / theoretical (2nd) thesis.
The theoretical master's thesis is a scientific investigation of a theoretical and / or empirical nature. It represents an independent research work carried out under supervision. That the student should relate to an issue within the field of study may mean:
- questions related to material (text in the broadest sense) from journalism / media and communication / non-fiction
- questions related to practice and professional practice in journalism / media and communication / non-fiction
- questions related to journalism / media and communication / non-fiction as a social institution
- questions related to journalism / media and communication / non-fiction as a business
- questions that connect other fields with the field of study (eg globalization studies, technology studies, economics studies, gender studies, language studies, media anthropology, or the like, or links between the three fields of study's subject areas)
The practical / theoretical assignment is an advanced, individual development work within the field of study's subject area connected with research theoretical and methodological reflection.
The practical production is intended for a medium / an enterprise belonging to the field of study and field of practice
The theoretical part can be a critical-theoretical reflection on the creation of the development work and possibly its reception, and / or on language, tools, themes or the like. The theoretical reflection must be based on the subject's scientific theory and method.
The practical and the theoretical part are linked together in that the practical part is used as material for the theoretical-analytical reflection in the written part.
The choice of practical master's thesis takes place in consultation with the supervisor, who in each case assesses whether the student has the necessary prior knowledge required by the planned project.
Students are encouraged to seek partners in working life within the field of study and field of practice (ie editorial environments / media companies / communication companies / publishers or similar) in the preparation of both the theoretical and practical variant of the master's thesis.
Teaching and learning methods
1. semester
Arbeidet med masteroppgaven starter i de obligatoriske emnene medieutvikling og medieforskning og innføring i forskningsmetode. I disse emnene skal studentene legge fram og diskutere foreløpige skisser til teoretisk utgangspunkt, problemstilling, forskningsdesign og metodevalg for en mulig masteroppgave
2. semester
Masteroppgaveveileder oppnevnes i andre semester. Etter oppnevningen kan studenten be om en uformell samtale med veileder. I begynnelsen av vårsemesteret arrangeres det et seminar, for alle studenter, knyttet til masteroppgavearbeidet.
3. og 4. semester
Individuell veiledning. Studentene oppfordres til å organisere skrive- og diskusjonsseminarer der bakgrunns- og metodelitteratur, forskningsdesign, metodiske tilnærminger, utvalg av empirisk materiale og utkast til kapitler, empiriske studier og analyser blir tatt opp.
Deltidsstudenter forventes ikke å begynne arbeidet med masteroppgaven før i 4. semester.
Studenten har krav på 16 timer individuell veiledning under arbeidet med masteroppgaven. I tillegg kommer gruppeveiledning i seminar. Hovedveileder skal normalt komme fra Institutt for journalistikk og mediefag. Det åpnes samtidig opp for at studentene, etter søknad, kan få tildelt bi-veileder. Antall timer til bi-veileder inngår i de 16 timene studentene har krav på til veiledning av masteroppgaven.
Course requirements
Ingen arbeidskrav
Assessment
Vurderingen består av masteroppgaven og en muntlig eksaminasjon der det settes av én time pr. student til eksaminasjon og tilbakemelding, og der karakteren kan justeres én karakter opp eller ned.
- Den teoretiske masteroppgaven skal være på minimum 80 sider og maksimum 100 sider pluss referanselister og eventuelle vedlegg. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5. For å kunne fremstille seg til muntlig eksamen, må den skriftlige eksamensdelen være bestått.
- Den praktiske/teoretiske masteroppgaven består av et større praktisk utviklingsarbeid, samt en skriftlig teoretisk refleksjonsoppgave i tilknytning til det utviklingsarbeidet. Den praktisk-teoretiske oppgaven kan være en mulighet til å teste ut hypoteser og utvikle det praktiske feltet (journalistikk, medier og kommunikasjon eller sakprosa). Produksjonsdelen kan godt prøve ut hypoteser som stilles og reflekteres rundt i teoridelen.
- Skriftlig-teoretisk del: Rundt 50 sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.
- Praktisk del (research, forberedelse, opptak, redigering): Tilsvarende et halvt årsverk. Praktisk del av masteroppgaven er en produksjon beregnet for et medium/en virksomhet tilhørende studieretningens fagområde og praksisfelt. I slike oppgaver vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse som benyttes. Omfang vil derfor avtales nærmere med veileder.
- Den praktiske delen teller 50 prosent og den teoretiske delen 50 prosent av endelig skriftlig karakter. For å kunne fremstille seg til muntlig eksamen må både den skriftlige eksamensdelen og den praktiske delen være bestått.
Studentene kan velge om de vil skrive masteroppgaven på norsk eller engelsk.
Klagefristen løper fra den dagen muntlig er gjennomført og endelig karakter er satt.
Kandidater som ikke består den praktiske delen må fremstille seg til ny/utsatt eksamen i både den praktiske og teoretiske delen. Kandidater som ikke består den teoretiske delen kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen i kun den teoretiske delen.
En student kan levere ny eller revidert masteroppgave én gang dersom masteroppgaven ikke er bestått.
Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat, jf. Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet § 5-6 (1. og 2. ledd)
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F
Examiners
Masteroppgaven og den muntlige eksaminasjonen vurderes av én intern og én ekstern sensor.