Programplaner og emneplaner - Student
MJ5400 Media History Course description
- Course name in Norwegian
- Mediehistorie
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Course history
- 
                                                    
- Curriculum
- 
                                                    
                                                        
                                                        
                                                        
                                                            SPRING 2022
                                                        
                                                        
 
- Schedule
- Programme description
- 
    IntroductionHistorie er et godt redskap for å forstå både samfunn, journalistikk og en mediebransje i endring. Mediehistorien gjenspeiler de endringene som har skjedd gjennom tidene og i samtidshistorien, og studerer relasjonen mellom nye medier og samfunnsutvikling. Videre er trening i historiefaglig kildearbeid og fremstillingsarbeid særlig relevante ferdigheter både for journalister og sakprosaforfattere. Emnet tilbyr en innføring i norsk offentlighets- og mediehistorie, og historisk metode i teori og praksis. Emnet tar for seg - Norsk offentlighetshistorie, presse- og journalistikkhistorie og sakprosahistorie, inkludert et skandinavisk og internasjonalt perspektiv
- Perspektiver på nyere digital mediehistorie, blant annet forholdet mellom medier og demokrati
- Historisk metode
- Historiske grunnlagsproblemer, inkludert forholdet mellom forklaring og fortelling
- Mediehistoriens betydning for å forstå utviklingen av medieteori og det praktiske mediefeltet
- Forholdet mellom medier og teknologi
 
- 
    Required preliminary coursesIngen. 
- 
    Learning outcomesEtter gjennomført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte: Kunnskap Studenten - har inngående kunnskap om sentrale sider ved norsk medie- og offentlighetshistorie, inkludert forholdet mellom medier, teknologi og demokrati
- har avansert kunnskap om historiefagets metoder og kan anvende dem i egne faghistoriske arbeider
- har avansert kunnskap om de spesifikke kildekritiske og etiske problemene i historisk og mediehistorisk forskning
 Ferdigheter Studenten - kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor mediehistorien og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i mediehistoriens tradisjoner, egenart og plass i medievitenskapen
- kan anvende historisk metode i egne faghistoriske arbeider
- kan reflektere over og analysere forholdet mellom forklaring og fortelling i historievitenskapen
- kan reflektere over fagets periodisering og drøfte plasseringen av eget eller andres arbeid i mediehistoriske perioder
 Generell kompetanse Studenten - kan anvende kunnskaper og ferdigheter om mediehistorie, historisk teori og historisk metode til å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter, og bidra til å frembringe ny kunnskap på feltet
- kan analysere og reflektere over etiske og kildekritiske problemer i eget og andres arbeider
- kan formidle og kommunisere omfattende selvstendig arbeid på en konsis måte, som behersker fagområdets uttrykksformer
 
- 
    Teaching and learning methodsForelesninger, seminarer og veiledning. 
- 
    Course requirementsFor å få gå opp til eksamen, må studenten ha fått godkjent følgende arbeidskrav: - Arbeidskrav 1: Presentere en tekst fra pensum på pensumseminar
- Arbeidskrav 2: Levere eget tekstutkast til fastsatte tider, og delta aktivt i seminarene, blant annet gjennom å kommentere medstudenters tekster.
 Begge arbeidskravene må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Hensikten med pensumpresentasjonen er at studenten skal fordype seg spesielt i en pensumtekst, og også bidra til diskusjon om pensum. Presentasjonen har et omfang på ca. en halv time inkludert diskusjon. Hensikten med kravet om å levere eget tekstutkast til fastsatte tider, og delta aktivt i seminarene, blant annet gjennom å kommentere medstudenters tekster, er at arbeidet på dette kurset er basert på prinsippet om prosessorientert skriving, der både det å legge frem tekst og kommentere andres tekster er en del av læreprosessen. Omfanget på tekst som skal innleveres fastsettes i det enkelte tilfelle, og ut fra oppgavens beskaffenhet og vil derfor avklares individuelt i samarbeid med faglærer. Begge arbeidskravene må være levert/gjennomført innen fastsatt frist og godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Ved fravær fpga sykdom og andre tungtveiende årsaker kan studenten til erstatning for arbeidskrav 1 levere en skriftlig presentasjon av et pensumbidrag med et omfang på 2-3 sider. Arbeidskrav 2 oppfylles ved at studenten leverer inn ny versjon innen en bestemt frist. Hvis arbeidskravene ikke leveres innen ny frist, mister studenten muligheten til å gjennomføre arbeidskravet, og dermed retten til å gå opp til eksamen. Det er ikke andre obligatoriske aktiviteter i kurset. 
- 
    AssessmentStudentene kan velge mellom to typer eksamensoppgaver. Begge er individuelle. Enten: - En teoretisk semesteroppgave, f. eks. en analyse av historiografiske eller metodiske aspekter ved mediehistorien. Oppgaven skal være på 12-15 sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.
 Eller: - Et mediehistorisk forskningsarbeid. Oppgaven skal være på 12-15 sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.
 
- 
    Permitted exam materials and equipmentAlle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 
- 
    Grading scaleGradert skala A-F. 
- 
    ExaminersDet benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.