Programplaner og emneplaner - Student
MJ4300 Science and the Media: Challenges for Journalism and Communication Course description
- Course name in Norwegian
- Science and the Media: Challenges for Journalism and Communication
- Study programme
-
Master's Programme in Media DevelopmentMaster's Programme in Media Development, part-timeMaster Programme in JournalismMaster Programme in JournalismElective modules, Master Programme in Journalism
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Undervisningen er forskningsbasert, profesjonsrettet og praksisnær. Studentene vil tilegne seg kunnskaper og utvikle sine ferdigheter i et vekselspill mellom erfaringene de får med seg fra praksisstudiene og fagstoffet som gjennomgås på forelesninger og seminarer på universitetet.
Studiet benytter seg av ulike arbeidsformer, slik som forelesninger, seminarer, selvstudium, skriftlig og muntlig arbeid, gruppearbeid, samt praksisstudier. De ulike læringsarenaene (universitet og barnehage) bidrar til å binde forskning og teori sammen med praksisfeltet.
Undervisningen i kunnskapsområdet vil i stor grad basere seg på dialog gjennom seminarer, erfaringsdeling og faglige diskusjoner.
Obligatorisk veiledet og vurdert praksis 2. studieår (3. og 4. semester)
Praksisstudiene har et omfang på totalt 35 dager i 2. studieår. Det er 20 dager praksis i 3. semester, del 1, og 15 dager i 4. semester, del 2. Del 1 og del 2 gjennomføres i samme barnehage, og vurderes under ett.
Egne fraværsregler og krav om tilstedeværelse gjelder i praksisperioder. Studenter må ha gjennomført 35 dager og bestått praksis for å kunne gå videre til 3. studieår.
Mer informasjon om praksisstudiet finnes i «Retningslinjer for praksisstudier ved barnehagelærerutdanningen» og i heftet «Informasjon om praksisoppgaver» som publiseres på OsloMets digitale plattform før oppstart av praksisperioden. Se også programplan for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for utfyllende informasjon om praksisstudiene.
Required preliminary courses
No prerequisites
Learning outcomes
The student should have the following learning outcomes upon successful completion of the course:
Knowledge
The student
- has advanced knowledge of how science is put to use and how it shapes and is shaped by society
- has thorough knowledge of how the media represents science, scientific uncertainty and risks
Skills
The student
- is able to critically analyze practical journalistic work and science writing which covers scientific issues or uses scientists as expert sources
- is able to critically use this knowledge to explore other ways of representing science and science related issues in journalistic work and science writing
- has developed and perfected his/her science journalism and/or science writing
- can apply relevant methods to explore this area of journalism and science writing
- can inspire colleagues and students to reflect on the role of science in society and journalism/science writing
- is able to communicate key issues in the research area Science and the media
General competence
The student
- is able to analyze professional and occupational issues as well as questions in research ethics
- is well qualified to present academic scientific work as well as analysis of journalistic and science writing material and is able to give and receive constructive criticism and response
- is able to discuss ethical issues in science
- has acquired journalistic and/or science writing skills through practice and increased knowledge of the scientific processes and science reporting
Teaching and learning methods
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Course requirements
Eksamen består av to deler. Den skriftlige delen teller 60 prosent og den muntlige delen teller 40 prosent. Begge deler må være bestått for å få samlet karakter.
- Del 1: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer.
- Del 2: Muntlig gruppeeksamen med individuell vurdering i grupper på 4-6 studenter. Eksamen består av en forberedt presentasjon (10 minutter) etterfulgt av en faglig samtale (15 minutter).
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Om det ikke blir mulig å danne en ny gruppe til del 2, vil studenten gjennomføre eksamen individuelt med samlet tid på 15 minutter. Ved ikke bestått/legeattest ved én eller begge eksamensdeler er det kun den/de gjeldende delen(e) som må tas på nytt. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for nærmere informasjon om skikkethet.
Assessment
- Del 1: Gradert skala A-F.
- Del 2: Bestått/ikke bestått.
Permitted exam materials and equipment
- Del 1: Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.
- Del 2: Eksamen vurderes av to sensorer.
Grading scale
Kunnskapsområdet består av følgende temaer:
- Barns muntlige språkutvikling og skriftspråklige utforskning
- Flerspråklig utvikling
- Barnehagens språkmiljø og matematikkmiljø
- Klassifisering og begrepsdannelse
- Rom og form
- Barnehagelærerens rolle som tilrettelegger for gode prosesser med språk og matematikk
Examiners
The exam papers are assessed by one internal and one external examiner. At least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.
Admission requirements
A bachelor's degree. The minimum academic requirement for admission is the grade C, in accordance with Regulations Relating to Admission to Master's Degree Programmes at OsloMet.