EPN-V2

MJ4100 Literary Journalism and Narrative Non-fiction Prose Course description

Course name in Norwegian
Litterær journalistikk og narrativ sakprosa
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
  • Introduction

    Medieutviklingen tilbyr formater som åpner for bruk av litterære inspirasjoner i journalistikken. Disse har bidratt og bidrar til å utvide det journalistiske sjangerrepertoaret og dermed den journalistiske kvaliteten i flere medier. Journalistene får utdypet sjangerkunnskapene sine og sine evner til å formidle i et rikere og mer engasjerende språk.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap om de faglige teoriene om litterær journalistikk og de ulike retningene innen sjangeren
    • har inngående kunnskap om/forståelse av sjangerens historie og egenart
    • har inngående kunnskap om forholdet mellom fiksjonslitteratur og litterær journalistikk, og kunnskap om sentrale profesjonsutøveres arbeid innen sjangeren

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende kunnskapen om litterær journalistikk i analyse av eget eller andres arbeid
    • kan forholde seg kritisk til og analysere teorier om og uttrykk for litterær journalistikk og arbeide selvstendig med journalistisk-litterære tekster
    • kan anvende litterære virkemidler ved å la seg inspirere av annen litterær journalistikk og teorier om slik journalistikk
    • kan inspirere kolleger, studenter eller elever til kreativ og inspirert journalistikk og bidra til nytenkning
    • kan analysere litterære uttrykksformer i journalistikken og formidle selv ved bruk av slike uttrykksformer

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan kommunisere faglige problemstillinger innen fagområdet og bidra til prosjekter der litterær journalistikk står sentralt
    • har kompetanse til journalistisk nytenkning og til å anvende kreativitet, kunnskaper og ferdigheter på nye områder
    • har utviklet dypere forståelse for journalistisk variasjon gjennom økt kjennskap til fagets forskningsområde og egen kreativ praksis
    • har evne til å reflektere over etiske sider ved bruken av litterære virkemidler
  • Content

    Gjennom studiet skal studentene drøfte

    • forholdet mellom fiksjon og journalistikk
    • skjønnlitterære forfattere som journalister
    • litterær journalistikk gjennom historien
    • det litterære essayet
    • reportasjen, særlig reisereportasjen
    • dokumentarromanen, litterær dokumentar
    • forholdet mellom journalistisk teori og litterær teori
    • teorier om bruk av litterære og fortellende virkemidler i journalistikk
    • nyjournalistikk/New Journalism
    • skriveeksperimenter
  • Teaching and learning methods

    Forelesninger, seminarer og veiledning.

  • Course requirements

    Ingen arbeidskrav

  • Assessment

    Studentene kan velge mellom to ulike eksamensformer, begge individuelle:

    Enten:

    • En teoretisk semesteroppgave, f.eks. analyse av litterær journalistikk Omfang: 13-16 sider, i font 12 punkt, Times New Roman og 1,5 linjeavstand.

    Eller:

    • En praktisk semesteroppgave bestående av egenproduserte journalistiske tekster inspirert av litterær journalistikk, med en tilhørende refleksjonsoppgave. Refleksjonsoppgaven skal ha et omfang på 13-16 sider, i font 12 punkt, Times New Roman og 1,5 linjeavstand. Normalt leverer studenten én egenprodusert tekst med et omfang på 100 - 120 linjer.

    Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan levere omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler tillatt

  • Grading scale

    Gradert skala A-F

  • Examiners

    Det benyttes ekstern og intern sensor på alle besvarelsene.

  • Target group and admission

    En bachelorgrad eller tilsvarende.

    Søker må ha karaktersnitt C eller bedre i det faglige grunnlaget for opptak, jamfør forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus .