Programplaner og emneplaner - Student
MGVM4100 Philosophy of Science and Research Methods Course description
- Course name in Norwegian
- Vitenskapsteori og metode
- Study programme
-
Master Programme in Digital Learning DesignMaster's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational LeadershipMaster Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
SPRING 2023
- Schedule
- Course history
-
Description of integrated courses
Gjelder MGLU:
Vitenskapsteori og metode
(15 studiepoeng)
;
Fagplanen ble godkjent i studieutvalget 14. november 2016
Gjeldende fra høstsemesteret 2017
;
Innledning
Fagplanen bygger på forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanningen for trinn 1-7/trinn 5-10, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 7. juni 2016, nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen for trinn 1-7/trinn 5-10 av 1. september 2016 og programplan for grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7/trinn 5-10 ved Høgskolen i Oslo og Akershus, godkjent av studieutvalget 16. november 2016.
;
Emnet skal danne grunnlag for arbeid med masteroppgaven og for at studentene skal kunne oppdatere seg på ny forskning og forholde seg kritisk til den gjennom et langt yrkesliv. Emnet har to hovedområder, vitenskapsteori og forskningsmetode.
;
I området vitenskapsteori vil det i tillegg til generell vitenskapsteori fokuseres særlig på ulike teoretiske retninger med særlig relevans for skole- og utdanningsforskning. I området forskningsmetode skal studentene få oversikt og forståelse av en bredde av forskningsmetoder, sett i sammenheng med vitenskapsteorien, slik at de både kan gjøre bevisste metodevalg i tilknytning til masteroppgaven og senere forholde seg til forskning som har ulike metodiske tilnærminger.
Målgruppe
Studenter som er tatt opp til femårig grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 eller trinn 5-10.
Opptakskrav
Faget er tilgjengelig som valgfag for aktive studenter ved grunnskolelærerutdanningen, i tråd med utdanningenes programplaner.
Læringsutbytte
Læringsutbyttet er nærmere beskrevet i emneplanen.
Fagets innhold og oppbygging
;
Faget består av ett emne på 15 studiepoeng.
Skikkethetsvurdering
Lærerutdanningsinstitusjoner har ansvar for å vurdere om studenter er skikket for læreryrket. Løpende skikkethetsvurdering foregår gjennom hele studiet og inngår i en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer. En student som utgjør en mulig fare for elevers liv, fysiske og psykiske helse, rettigheter og sikkerhet, er ikke skikket for yrket. Studenter som viser liten evne til å mestre læreryrket, skal så tidlig som mulig i utdanningen få melding om dette. De skal få råd og veiledning for å gjøre dem i stand til å oppfylle kravene om lærerskikkethet eller få råd om å avslutte utdanningen. Beslutninger om skikkethet kan fattes gjennom hele studiet.
;
Se høgskolens nettsted for mer informasjon om skikkethetsvurdering.
Arbeidskrav
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
;
Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
;
I programplanen er de fagovergripende temaene på de ulike studieårene og semestrene beskrevet. I tilknytning til disse kan det være krav til tilstedeværelse og/eller andre arbeidskrav.
;
Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i emneplanen.
Vurderings-/eksamensformer
Se emneplanen under punktet Vurderings-/elsamensformer.
;
Vurderingskriterier
A: Fremragende. Har særdeles gode kunnskaper innenfor emnet. Viser svært god evne til faglig refleksjon samt svært god evne til å se sammenheng mellom teoretiske tema og praktisk anvendelse i forskning. Viser fremragende evne til selvstendig bruk av kunnskap.
;
B: Meget god. Har meget gode kunnskaper innenfor emnet. Viser meget god evne til faglig refleksjon samt svært god evne til å se sammenheng mellom teoretiske tema og praktisk anvendelse i forskning. ;Viser meget god evne til selvstendig bruk av kunnskap.
;
C: God. Har gode kunnskaper innenfor emnet. Viser god evne til faglig refleksjon samt god evne til å se sammenheng mellom teoretiske tema og praktisk anvendelse i forskning. ;Viser god evne til selvstendig bruk av kunnskap.
;
D: Nokså god. Har nokså gode kunnskaper innenfor emnet. Viser nokså god evne til faglig refleksjon samt god evne til å se sammenheng mellom teoretiske tema og praktisk anvendelse i forskning. ;Viser nokså god evne til selvstendig bruk av kunnskap.
;
E: Tilstrekkelig. Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskap innenfor emnet. Viser tilstrekkelig evne til faglig refleksjon og til å se sammenheng mellom teoretiske tema og praktisk anvendelse i forskning.
;
F: Ikke bestått. Kandidaten tilfredsstiller ikke minimumskravene til kunnskap innenfor emnet.
;
Rettigheter og plikter ved eksamen
Studentens rettigheter og plikter framgår av forskrift om studier og eksamen ved Oslomet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Introduction
In this course, the students are expected to acquire in-depth knowledge and understanding of the experiences, reactions and coping strategies of patients and next of kin in connection with acute and/or critical illness and examinations, treatment and death. Emphasis is placed on understanding important patient phenomena including pain, anxiety, hope, suffering, quality of life and dignity in an age-related and multicultural perspective. Students are expected to further develop their self-understanding and improve their ability to interact with people who are acutely and/or critically ill. Knowledge gained through this course will form a necessary basis for students being able to provide guidance to patients and caregivers in relation to their experience of and reactions to acute and/or critical illness. This knowledge will also be necessary to enable students to process their own reactions to events and provide guidance to colleagues in relation to their experiences and reactions.
Recommended preliminary courses
- Patients' psychosocial and existential needs in connection with acute and/or critical illness
- Use of force in patient treatment
- Coping strategies in connection with acute and/or critical illness and death
- The experiences and needs of next of kin
- Family-oriented care
- Multicultural competence
- Facilitating dying with dignity
Required preliminary courses
Students must be registered in the third year and have completed at least 100 credits from the first and second years by the 1st of October before they are assigned a topic for their bachelor's thesis.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student:
- is capable of using and processing knowledge of science and technology to solve biotechnology and chemistry-related problems
- is capable of proposing alternative technical solutions, and analysing and quality assuring the results.
Skills
The student:
- is capable of translating knowledge into practical solutions
- masters modern analytical and biotechnology methods and has knowledge of safe laboratory work
- is capable of quality assuring and analysing results obtained in a project
- is capable of documenting and discussing results, both orally and in writing
- is capable of obtaining literature and other background information of relevance to the project, and writing reports based on standardised methods.
General competence
The student:
- is capable of carrying out an engineering assignment based on a practical industrial or research-related issue in an independent and systematic manner
- masters both independent work and team work, including planning and implementation of engineering projects
- has the ability to place their own work in a wider engineering context.
Content
Although the sub themes of Philosophy of Science and Research Methods are presented separately below, they should be seen in connection so that the students can understand relationship between forms of knowledge and approaches.;
Philosophy of Science includes (among other themes):;
- an introduction to different positions in philosophy of science and their place in educational research;
- issues related to teaching, professional development and learning in light of various positions in philosophy of science;
- research ethics;
Research Methods include, among outher things:;
- joint scientific methodological concepts, including general reliability and validity issues;
- different research methods with particular relevance to educational contexts;;
- knowledge of research design and application of research methodology in masters work;
Teaching and learning methods
The bachelor's thesis is an independent project assignment carried out in groups of students. The content of the thesis shall be relevant to the programme. The bachelor's thesis shall be method-oriented and problem-oriented, and shall be organised in a manner that allows students to use knowledge and skills from several fields.
The thesis shall preferably be written in cooperation with an enterprise, industry organisation or public institution.
Course requirements
The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:
- Course in literature searches and source criticism
- Approved progress schedule
- Two oral presentations.
Assessment
Written home exam in groups of 3-4 students, 3 days. The students are to discuss a method or theory for coping with mental stress and the patient role in connection with acute and/or critical illness. Scope: 3,000 words (+/- 20%). The exam paper must be written in accordance with the section Assessment of written work in the Assessment chapter of the programme description.
Permitted exam materials and equipment
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Grading scale
Grade scale A-F.
Examiners
All answer papers are assessed by two examiners, one of whom must be external.