EPN-V2

MGVM4100 Philosophy of Science and Research Methods Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori og metode
Study programme
Master Programme in Digital Learning Design
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Description of integrated courses

Gradert skala A-F. 

Introduction

Philosophy of science is a tool for students’ development of their thesis. The course provides an overview of important scientific traditions and positions and on different theoretical approaches. Research methods should be seen in the context of both the philosophy of science and future work with the Master thesis and a career as a teacher.  

The tuition is in English if English speaking students attend the course. 

Recommended preliminary courses

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Required preliminary courses

Ingen.

Learning outcomes

Emnet omhandler grunnleggende kunnskap som er nødvendig for å lese, forstå og forholde seg kritisk til samfunnsvitenskapelig forskning. Det omfatter basiskunnskaper i vitenskapsteori, kvalitativ og kvantitativ forskningsmetode. Samfunnsvitenskapelig metode er grunnleggende kunnskap som gjør det lettere å lese og forstå forskning og kilder i studiets emner. Emnet gir ferdigheter som er spesielt relevant for arbeidet med bacheloroppgaven.

Content

Although the sub themes of Philosophy of Science and Research Methods are presented separately below, they should be seen in connection so that the students can understand relationship between forms of knowledge and approaches. 

Philosophy of Science includes (among other themes): 

  • an introduction to different positions in philosophy of science and their place in educational research 
  • issues related to teaching, professional development and learning in light of various positions in philosophy of science 
  • research ethics 

Research Methods include, among outher things: 

  • joint scientific methodological concepts, including general reliability and validity issues 
  • different research methods with particular relevance to educational contexts  
  • knowledge of research design and application of research methodology in masters work 

Teaching and learning methods

Ingen forkunnskapskrav. 

Course requirements

No obligatory assignments. 

Assessment

The exam is an individual written exam with the duration of six hours.  

New/postponed exam 

The new/postponed exam will be conducted in the same way as the ordinary exam. 

Permitted exam materials and equipment

Undervisningen i samfunnsvitenskapelig metode veksler mellom forelesninger, diskusjoner, og oppgaveløsning.

Grading scale

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Studentene skal i løpet av emnet levere en skriftlig besvarelse på fem til syv sider. Besvarelsen leveres i grupper på tre til fire studenter.

 Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon innen angitt frist. Det stilles krav til kildebruk og korrekt henvisningsteknikk. Det blir gitt bedømmelsen godkjent/ ikke godkjent på arbeidskravet.

Examiners

Eksamen i emnet er en individuell skoleeksamen på fem timer. Ved vurdering teller vitenskapsteori 20 prosent, kvalitativ metode 40 prosent og kvantitativ metode 40 prosent.