EPN

MGMH2100 Health and Nutrition 1, Subject 1 Course description

Course name in Norwegian
Mat og helse 1, emne 1
Study programme
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn / Mat og helse 1 i grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn / Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn / Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 / Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
Course history

Required preliminary courses

Faget er tilgjengelig som valgfag for aktive studenter ved grunnskolelærerutdanningen og lærerutdanning for tospråklige lærere på HiOA, i tråd med utdanningenes programplaner.

 

Eksterne søkere må ha bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studentene følgende læringsutbytte i faget definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om hovedpunkter i fagets historie og om innholdet i de mest sentrale styringsdokumentene som regulerer læringsarbeidet i mat og helse i grunnskolen

  • har kunnskap om matvarer, bearbeiding av mat og kjøkkenhygiene.

  • har kunnskap om hva som kan fremme matdannelse og helsefremmende , bærekraftig og etisk matforbruk.

  • har kunnskap om kulturelle variasjoner i mat og måltider og også i et flerkulturelt perspektiv.

  • har kunnskap om viktige kostholdsutfordringer hos barn og unge og hvordan skolen kan tilrettelegge for et helsefremmende kosthold.

  • har kunnskap om hvordan didaktiske kategorier som mål, innhold, elevforutsetninger, rammebetingelser og vurdering inngår i planlegging, gjennomføring og vurdering av elevenes læringsarbeid i mat og helse

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i mat og helse med fokus på begynneropplæring, grunnleggende ferdigheter og elevers ulike behov og grunngi faglige og didaktiske valg

  • kan anvende ulike matlagingsmetoder til å lage mat med fokus på helse, kulturelt mangfold og bærekraftig forbruk

  • kan lage trygg mat og redusere matsvinn og smitte gjennom mat

  • kan bruke digitale verktøy og medier i undervisningen

  • kan kritisk vurdere kostholdsinnformasjon og undervisningsmateriellopp mot eksisterende forskning

  • kan bruke faggrep og finne fram til, anvende og vurdere forskningsbasert kunnskap med relevans for faget mat og helse

  • kan konkretisere og integrere mål i læreplanen i tverrfaglige emner (gjelder 1.-7. trinn)

  • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene (gjelder 5.-10. trinn)

  • kan bruke fagspråk og veilede elevene i deres utvikling av fagspråk

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan se faget mat og helse i et samfunnsaktuelt perspektiv og forstå hvordan faget kan bidra til å utjevne sosial ulikhet i faget

  • kan forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som lærer i mat og helse og har innsikt i relevante fag- og profesjonsetiske problemstillinger

  • kan anvende faget mat og helse som læringsmiljø og danningsarena

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i mat og helse med fokus på begynneropplæring, grunnleggende ferdigheter og elevers ulike behov og begrunne faglige og didaktiske valg

  • kan lede læringsarbeidet i mat og helse ved å differensiere og variere undervisningen, og ved å gjennomføre en læringsorientert vurderingspraksis

kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, skapende evne og evne til å arbeide systematisk med faglige problemstillinger

Content

Dette emnet tar for seg mat satt i sammenheng med livsstil og forbruk. Didaktiske perspektiver knyttet til fagområdet er vesentlig i emnet. Alle temaene omfatter planlegging, gjennomføring og vurdering av læringsarbeid i faget. I tråd med de nasjonale retningslinjer for utdanningen legges det særlig vekt på mat og måltiders helsemessige dimensjon. Praktisk arbeid vil bli vektlagt og vil bli sett i lys av aktuell teori.

 

Tema 1 Mat og livsstil

  • Norsk ernæringspolitikk og ernæringskunnskap

  • Nasjonale kostanbefalinger og helsefremmende livsstil

  • Mattrygghet og matvarehygiene

  • Matallergi og matintoleranse

  • Ferdigheter, praktiske metoder og ferdigheter og bruk av redskaper

  • Vurdering og praktisering av ulike oppskrifter

  • Måltidets helhetlige presentasjon

 

Tema 2 Mat og forbruk

  • Varemerking, produksjon og valg av råvarer

  • Begrepet trygg mat

  • Produktinformasjon og reklame

  • Miljøbevissthet og bærekraftig utvikling

  • Viktige lover og forskrifter som gjelder forbrukerens rettigheter og plikter

  • Gjenbruk og gjenvinning

 

Tema 3 Mat og kultur

  • Måltidsskikker til hverdag, høytid og fest

  • Kunnskap om Norsk tradisjonsmat

  • Mat i ulike kulturer og religioner

  • Samisk mattradisjon

  • Hvordan matkultur skaper identitet

  • Fagets historie

  • endringer i arbeidsfordeling, arbeidsoppgaver og likestilling

  • endringer i redskaper, tillagingsmåter og matvaner frem til i dag

  • Naturen som ressurs i matlagingen

 

Tema 4 Fagdidaktikk

  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i grunnskolen

  • Skole- hjemsamarbeid

  • Tilpasset opplæring

  • IKT - søke etter informasjon, presentere og sammenligne og vurdere næringsinnhold

  • LMS - felles læringsplattform

  • Entreprenørskap og/ eller produktutvikling

  • Flerkulturelle problemstillinger

  • Likestilling

Teaching and learning methods

Mat og helse 1 er bygget opp rundt praktisk og teoretisk arbeid knyttet til temaene. Fagstoff tilrettelegges, presenteres og arbeides med også i form av forelesninger, praktiske leksjoner, gruppearbeid og selvstudier (både praktisk og teoretisk).

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Fordi det er vanskelig å tilegne seg praktisk/estetisk kunnskap på egen hånd, og fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om 80 % deltakelse på følgende aktiviteter: Innføringer, øvelser, veiledning og framlegg. Deltakelse er viktig for utvikling av kunnskap og forståelse i fagets praktiske, estetiske, didaktiske og teoretiske grunnlag, og nødvendig for å kunne mestre arbeidskravene.

Da arbeidskravene omfatter både innlevering og deltakelse i gruppebaserte aktiviteter, skiller oversikten kravene i to kategorier. Nærmere spesifikasjon finnes i undervisningsplan. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i mat og helse avlegges:

 

Arbeidskrav med krav til innlevering:

  1. Individuell kostberegningsoppgave (kostholdsplanleggeren.no). Formålet med arbeidskravet er å øke studentenes forståelse av kostberegning og vurdering av næringsstoffer (1200 ord +/- 10 %, figurer og tabeller kommer i tillegg).

  2. Fagoppgave i gruppe som består av en faglig og en didaktisk del. Omfanget blir avgjort ut fra gruppestørrelse (2500 ord +/- 10 % per student).

  3. Årsplan. Gruppeoppgave hvor studentene skal lage årsplan for valgt klasse innen 1-7. trinn (totalt for hele gruppen: 1200 ord +/- 10 %, tabell kommer i tillegg).

 

Arbeidskrav med krav til innlevering og deltakelse:

  1. Ledet praktisk leksjon av studenter (gruppearbeid) med ulike oppgitte temaer: Didaktisk opplegg og budsjett leveres 1 uke før leksjonen. Hensikten er å lage et metodisk undervisningsopplegg for medstudenter med forevisning (praktisk tilberedning av en rett) over et fastsatt emne. (Forberedelse og 4 timers gjennomføring).

  2. Frokost, skolemat og borddekking. Arbeidskravet er et gruppearbeid hvor studentens skal gjennomføre et didaktisk opplegg. Budsjett og didaktisk plan for arbeidet leveres 1 uke før leksjonen. Hensikten er å lage et metodisk undervisningsopplegg for medstudenter med studentforevisning over et fastsatt emne. (Forberedelse og 4 timers gjennomføring).

  3. Framlegg om pedagogisk programvare i faget som gjennomføres i teoretisk leksjon. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal få erfaring med å vurdere digitale ressurser ut fra et kildekritisk vinkling. (20 minutter per gruppe). Skriftlig oppgave er knyttet til fremlegget (800 ord).

  4. Mat og forbruk. Hensikten med arbeidskravet er å følge et produkt fra produksjon til butikk og vurdere priser i ulike butikker og vurdere merking av matvarer. Studentene skal i tillegg i grupper tilberede to retter til en lav fastsatt pris, og levere en skriftlig gruppeoppgave om temaet (totalt for hele gruppen: 800 ord +/- 10 %).

 

Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.

Assessment

Eksamensform

Eksamen består av to deleksamener. Karakterene fra deleksamen 1 og deleksamen 2 vektes likt ved samlet karakter.

 

Deleksamen 1:

Individuell praktisk/didaktisk eksamen. Et praktisk/didaktisk arbeid fremføres individuelt for en gruppe på fire-fem studenter. Hver student foreviser (praktisk tilberedning av en rett) individuelt for valgt målgruppe etter ulike tilberedningsmetoder og -prinsipper. Studenten trekker oppgaven minimum 48 timer før eksamenstidspunktet. Hver student har 15 minutter til rådighet ved den praktiske forevisningen.

 

Deleksamen 2:

Individuell muntlig eksamen med ca. 20 minutters varighet. Eksamen omfatter hele pensum.

 

Ny/utsatt eksamen

Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen.

 

Deleksamen 1:

Ved ny/utsatt eksamen vil det praktisk/didaktiske arbeidet fremføres uten gruppe tilstede.

 

Deleksamen 2:

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Se under Vurdering/eksamen.

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.