Programplaner og emneplaner - Student
MGKH2100 Arts and Crafts 1, Subject 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Kunst og håndverk 1, emne 1
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Curriculum
-
SPRING 2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kunnskap felles for trinn 1-7 og trinn 5-10
Studenten
- har kunnskap om relevante materialer, teknikker, redskap og estetiske virkemidler
- har kunnskap om hvordan analoge og digitale uttrykksformer innenfor håndverk, design, arkitektur og kunst kan tolkes og brukes som utgangspunkt for barn og unges skapende arbeid for barn og unge gjennom hele grunnskoleløpet, - også i begynneropplæringen.
- har kunnskap om hvordan ulike medier kan brukes til formidling og faglig oppdatering
Kunnskap særlig rettet mot trinn 1-7
Studenten
- har kunnskap om barns to- og tredimensjonale ytringsformer med tilhørende teorier om estetiske læringsprosesser, opplevelse, leik og kreativitet
Kunnskap særlig rettet mot trinn 5-10
Studenten
- har kunnskap om forholdene mellom natur, kulturelle uttrykksformer, verdisyn, kvalitet og etikk
Ferdigheter
Ferdigheter felles for trinn 1-7 og trinn 5-10
Studenten
- kan arbeide målrettet med ideutvikling, dokumentasjon og vurdering, også av egne skapende prosesser
- kan formidle mangfoldet i lokal og global kunst- og formkultur på varierte måter og med det stimulere til helhetstenkning og miljøbevissthet
- kan formidle valg av inspirasjonskilder, arbeidsmetoder, virkemidler, materialer, teknikker, verktøy og læremidler
- kan bruke og vedlikeholde redskap, apparat og maskiner og ta ansvar for arbeidsmiljø og sikkerhet på verkstedene (HMS-rutiner)
- kan bruke tegning både som språkform og som verktøy i skissearbeid, konseptutvikling og arbeidstegninger i gitt målestokk
- kan bruke fagets innhold, arbeidsmåter og teori i undervisningsplanlegging, gjennomføring og læringsorientert vurdering på en måte som også ivaretar de fem grunnleggende ferdighetene
- kan organisere utstillinger av elevarbeider og på andre måter synliggjøre faget på ulike arenaer
Generell kompetanse
Generell kompetanse felles for trinn 1-7 og trinn 5-10
Studenten
- kan gjøre rede for hvordan skapende arbeid med materialer utfordrer sanser, engasjerer følelser, krever konsentrasjon og aktiviserer kroppen
- kan utnytte elevmangfoldet som utgangspunkt for tilpasset opplæring
- kan gjøre rede for hvordan valg av materialer, arbeidsformer og tema bidrar til gjenbruk, vedlikehold og omtanke for miljøet
- kan innby andre fag til praktisk, teoretisk og didaktisk samarbeid og generere tverrfaglige og vitenskapelig utforskende arbeids- og forståelsesformer
Generell kompetanse særlig rettet mot trinn 5-10
Studenten
- er fortrolig med erfaringsbaserte læringsformer og har innsikt i hvordan selvstendige undersøkelser og skapende arbeidsformer kan bidra til å løse ulike form- relaterte problem
Content
Kunst og håndverk 1 gir innføring i kunst, design og arkitektur. Emnet gir læringsutbytte i tråd med læreplanen for trinn 1¿7 og trinn 5-10. Fagdidaktikk og profesjonspraksis er en integrert del av arbeidet og tilpasses det trinn som studenten tilhører. Studenten skal få erfaring med varierte arbeidsmetoder og ulike slags medier knyttet til begynneropplæring i gjeldende læreplan for trinn 1-7 i grunnskolen. Emnet vektlegger arbeid med håndverk, materialer, redskap og teknikker. Leik, ferdighetstrening og utforskning står sentralt. Materialer, farger, former og digitale uttrykk bearbeides med metoder og verktøy tilpasset trinn 1-7. Studenten skal få erfaring med varierte arbeidsmetoder og med håndverk i ulike materialer og medier knyttet til gjeldende læreplan for trinn 5-10 i grunnskolen. Arbeid på verksteder dreier seg om bruk av materialer og innsikt i analoge og digitale framstillingsmåter. Studiet legger til rette for at studenten skal utvikle evne til å forstå hvordan budskap kan formidles visuelt og gjennom materialer. Undervisningen tar opp skolefagets historie frem til i dag og legitimerer det som allmenndannende. Den forbereder studenten på sitt yrke med praktiske øvinger relatert til fagets vitenskapelige perspektiver og metoder. Egne erfaringer i faget skal utvikle studentene til gode veiledere for elevene i deres skapende prosesser og gi kunnskap i lærings- og støtteformer som fremmer elevenes faglige utvikling. Det legges vekt på fagets relevans og legitimering som et allmenndannende fag i skolen, og på den fagteorien som har blitt utviklet.
Teaching and learning methods
Kunst og håndverk 1 er bygget opp rundt praktisk arbeid i ulike materialer og teknikker på verksteder. Fagstoff tilrettelegges, presenteres og arbeides med også i form av forelesninger, gruppearbeid, selvstudier (både praktisk og teoretisk).
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse er beskrevet i den innledende delen av fagplanen.
Undervisningen på Kunst og håndverk 1 er bygget opp rundt fire arbeidskrav som dekker fagets hovedområder kunst, design og arkitektur. Undervisningen er organisert slik at hver undervisningsperiode avsluttes med innlevering av et arbeidskrav. Dette er en mappeinnlevering som består av praktisk arbeid/produkt og ulike varianter av prosessdokumentasjon. Alle arbeidskravene utføres individuelt og innleveres på dato fastsatt av faglærer. De fire arbeidskravene dekker samlet fagets hovedområder som nevnt ovenfor.
Formålet med arbeidskravene er at studentene skal arbeide praktisk skapende med disse hovedområdene, samt knytte dette til relevant fagstoff og didaktikk. Implisitt i dette ligger også verkstedarbeid hvor utvikling av håndverksferdigheter og håndlag er sentralt.
Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.
Assessment
Eksamensform
Individuell muntlig og digital presentasjon på 10 minutter av et trukket arbeidskrav videreutviklet og presentert i en didaktisk sammenheng. I tillegg er det 5 minutter per kandidat til spørsmål og kommentarer fra sensorene. Presentasjonen foretas på angitt rom med medstudenter som tilhørere.
Kandidaten skal også levere et refleksjonsnotat på 1500 ord +/- 10 % knyttet til eksamenstemaet og forankret i faglitteratur, før selve eksamensdagen. Frist for innlevering av refleksjonsnotatet (leveres digitalt) fastsettes av faglærer. Notatet gjøres tilgjengelig for ekstern sensor før eksamensdagen.
Det gis 2 ukers forberedelsestid og veiledning før eksamen.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått karakter må både den digitale presentasjonen og refleksjonsnotatet omarbeides.
Permitted exam materials and equipment
Alle.
Grading scale
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Examiners
Intern og ekstern sensor.