Programplaner og emneplaner - Student
MESTD4221 Art and Design Education Course description
- Course name in Norwegian
- Fagdidaktikk: kunst og design
- Study programme
-
Master's Programme in Visual and Performing Arts - part-time
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet skal studentene tilegne seg solid kunnskap og fordypet fagdidaktisk forståelse av samspill mellom utdanning og samfunn. Et samfunnsetisk perspektiv på utdanning innen kunst og design vil bli problematisert i forhold til enkeltindividers valg og samfunnets utvikling. Allmenndannelsens posisjon i et kulturelt mangfold og i perspektiv av bærekraftig utvikling av vår visuelle- og materielle kultur vil bli vektlagt. Obligatorisk allmennutdanning og høyere utdanning vil bli problematisert i et profesjonsperspektiv. Utdanning og læreplaner vil bli analysert som situert i tid og rom, det vil si at kunnskap om utdanning innen kunst og design vil bli sett i en historisk og kulturell kontekst.
Required preliminary courses
Ingen ut over opptakskrav.
Learning outcomes
Etter å ha fullført emnet har studentene følgende kunnskap og ferdigheter:
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om historiske endringer innen offentlig utdanningspolitikk innen kunst- og designfeltet
- inngående kunnskap om mål for, og betydningen av utdanning innen kunst og design i et samfunnsetisk perspektiv
- fordypet kunnskap om samspillet mellom utdanning, kultur og samfunn, blant annet om hvordan visuell og materiell kultur påvirker barn og unges liv og valg
- kunnskap om samspillet mellom utdanning og handling i et bærekraftig perspektiv
- kunnskap om hvordan den offentlige skolen representerer en ikke-kommersiell kultur med samfunnsbyggende kulturelle siktemål
Ferdigheter
Studenten kan:
- reflektere over nasjonale læreplaner innen formgiving, kunst og håndverk
- analysere læreplaner og utdanning med utgangspunkt i ulike perspektiver
- reflektere over elevers og studenters læringsutbytte på ulike nivå
- analysere kompleksiteten i utdanningsfeltet i lys av ulike teoretiske tilnærminger
- sammenholde forskning og erfaringer fra ulike utdanningsperspektiv
- drøfte utdanning innen design, kunst og håndverk i et samfunnsetisk perspektiv
Teaching and learning methods
Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops der dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt.
Course requirements
Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minimum 80% tilstedeværelse på undervisning og seminarer
- en individuell, skriftlig besvarelse av en oppgave om fagfeltets grunnlagsproblematikk, 10-15 sider
- presentasjon for medstudenter og lærere i FOU-seminar
Assessment
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 uker. 10-15 sider. Eksamen gjennomføres i semester 3.
Eksamen kan påklages.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Examiners
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.