EPN-V2

MEST5904 Master project in fashion and society Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave Mote og samfunn
Study programme
Master of Aesthetic Practices in Society
Weight
45.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.

I fordypningen skal studentene videreutvikle kunnskaper, ferdigheter og kompetanser i kunnskapsområdet NHB og i barnehageledelse. Som profesjonsutøver vil barnehagelæreren utøve både administrativ og faglig ledelse av barn og personale. Kvalifisering for personalledelse og foreldresamarbeid er en viktig del av fordypningen. Kunnskap og kompetanse om ledelse er nødvendig for å ivareta barnehagens samfunnsmandat. Studenten skal ha kunnskap, ferdigheter og kompetanse for å kunne skape et læringsmiljø der fagområdene i barnehagen inngår, og som ivaretar likeverd, demokrati og mangfold.

Naturen og barnehagens nærmiljø gir barnehagen store muligheter for faglig og pedagogisk arbeid og er en arena for lek, opplevelse, mestring og læring. Fagdidaktisk arbeid med barn bidrar i barnas danningsprosess og fremmer barnas læring og motoriske, sosiale og språklige utvikling. Dette krever kompetente barnehagelærere som har kunnskap og ferdigheter i å lede et slikt arbeid. Gjennom varierte arbeidsformer skal studentene utvikle sine ferdigheter, bygge kunnskap og få nødvendig kompetanse til å lede barne- og personalgruppen i arbeid med barn innenfor kunnskapsområdet NHB. Studentene skal kunne reflektere over og analysere muligheter for faglig arbeid ute i barnehagens ulike naturmiljøer.

Required preliminary courses

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over syv dager. Omfang: 3000 ord +/- 10 %.

Skikkethetsvurdering Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

Learning outcomes

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om sentrale problemstillinger innen mote og dens sosiale kontekst og kan sette denne i sammenheng med eget masterprosjekt
  • har inngående kunnskap om mote i et historisk- og et samtidsperspektiv og som designpraksis i kreativ og kommersiell sammenheng
  • kan anvende kunnskap om motens ulike sosiale, politiske, økonomiske og/eller industrielle sider i drøfting av praktiske og teoretiske problemstillinger
  • har innsikt i relevante metoder for praktisk og teoretisk utforskning
  • har inngående kunnskap om og kan reflektere over etikk i forskning, med særlig vekt på eget masterprosjekt

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og ta i bruk eksisterende relevante teorier og metoder, i eget masterprosjekt
  • kan utvikle et relevant forskningsdesign og, på bakgrunn av dette, gjennomføre et selvstendig prosjekt i tråd med forskningsetiske retningslinjer
  • Kan analysere, drøfte og reflektere over egen undersøkelse i lys av motefaglig forskning, relevante teorier og kreativ praksis
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementet

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan analysere samfunnsaktuelle tematikker i det estetiske feltet
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye og innovative måter
  • kan på bakgrunn av eget masterprosjekt kommunisere med spesialister og samfunnet
  • kan identifisere faglige utfordringer og bidra aktivt i diskusjon om mote og bærekraft innen det estetiske feltet og i samfunnet

Teaching and learning methods

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i bestemte faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.

Arbeidskrav

Avsluttende vurdering tar utgangspunkt i innholdet i arbeidskravmappen.

1: Naturlekeplass. Gruppe arbeid med muntlig gruppepresentasjon 15 minutter og individuelt skriftlig notat på 1200 ord (+/- 10 %).

2: Planter: Objektsamling på inntil 30 objekter. Skriftlig notat 500 ord (+/- 10%).

3: Danning: Skriftlig notat 1200 ord (+/- 10%).

4: Friluftsliv: Fremlegg 10 minutter, med bruk av bilder, film eller PowerPoint basert på erfaringer fra egen tur.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Retten til å avlegge eksamen forutsetter tilstedeværelse og deltakelse i følgende faglige aktiviteter:

  • Tilstedeværelse på alle fremlegg knyttet til mappebidrag.
  • Delta på minst én veiledning der oppgaveteksten i mappeoppgaven krever dette.
  • Turer og ekskursjoner som er angitt i semesterplanen

Krav til 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.

Utfyllende informasjon om arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid.

Assessment

Emnet Kunnskap om ekstremisme og radikalisering inneholder en kombinasjon av teoretiske og praktiske disipliner og kunnskaps- og ferdighetskomponenter. Emnet inneholder følgende hovedtemaer:

  • ekstremisme og ekstremiseringsprosesser
  • høyreekstremisme og ekstrem islamisme
  • konspirasjonsteorier
  • hatprat
  • relevant lovgivning

Permitted exam materials and equipment

Gradert skala A-F.

Grading scale

Eksamen vurderes av ekstern og intern sensor.

Examiners

Innholdet i fordypningen består av følgende hovedtemaer:

Barnehagelæreren og naturen

  • Arbeid med ledelse av barn og personalet i en barnehage preget av mangfold
  • De yngste barna
  • Barn med særlige behov
  • Barn med ulike erfaringer og forutsetninger
  • Ledelse av demokratiske prosesser knyttet til arbeid med barn i natur
  • Ledelse av endringsarbeid knyttet til arbeid med barn i natur

Naturen og mennesket

  • Menneskets plass i naturen og sentrale emner innen økologisk filosofi knyttet til sammenhengen mellom mennesket, kultur og miljø
  • Naturen som en av barnehagens danningsarenaer
  • Friluftsliv i barnehagen i et kulturhistorisk perspektiv

Natur, lek og læring

  • Mangfold i naturen: sammenheng og variasjoner av biotoper og nøkkelarter
  • Enkelt og sikkert friluftsliv med barn til ulike årstider
  • Spenningsfylt kroppslig lek i balansepunktet mellom sikkerhet og risiko
  • Kjønnsroller knyttet til lek i naturen
  • Tilrettelegging for motorisk læring/utvikling i varierte naturmiljøer

Lover, forskrifter og sikkerhet

  • Enkel førstehjelp og livredning i vann
  • Ulykkesforebyggende tiltak
  • Lover og regler for opphold og ferdsel i natur

Barnehagens naturpregede nærmiljø

  • Kartlegge og vurdere områder i nærmiljøet for lek, utforskning og læring for alle barn
  • Biologisk mangfold i nærmiljøet

Course contact person

Studieretningskoordinator har ansvaret for emnet i dialog med de andre studieretningskoordinatorene. Overordnet ansvar ligger på studieprogramansvarlig.

Overlapping courses

Emnet overlapper 45 stp med MEST5900.