EPN-V2

MEST5903 Master project art in society Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave Kunst i samfunnet
Study programme
Master of Aesthetic Practices in Society
Weight
45.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Masteroppgaven er et større, selvstendig arbeid som utforsker en spesifikk problemstilling med vekt på kunstens betydning og rolle i samfunnet. Masteroppgaven skal bidra til å problematisere, drøfte og reflektere over kunst, i respons på samfunnsrelevante problematikker og utfordringer. Aktuell tematikk kan være: kunst som didaktisk, sosial og deltakende prosess, kunst i offentlige rom, kunst som demokratisk arena, kunst som virkemiddel for bærekraft, og kunst og entreprenørskap. Masteroppgaven gjennomføres som et avgrenset forskningsarbeid, med både en skriftlig og en praktisk komponent. Sentrale elementer som problemstilling, teori, metode, undersøkelse og drøfting inngår.

Studenten velger mellom to ulike eksamensformer. Eksamensform A vektlegger praktisk eksamen og eksamensløsning B vektlegger skriftlig oppgave. Se utdypning under «Vurdering/eksamen». Emnet begynner i 3. semester, etter MEST4800, og har eksamen i 4. semester. Retningslinjer for masteroppgaver ved fakultetet finner du her: Retningslinjer for masteroppgaver ved Fakultet for teknologi, kunst og design - Student - minside (oslomet.no)

Required preliminary courses

For å kunne starte arbeidet med masteroppgaven må alle emner fra det første året av programmet være bestått.

Learning outcomes

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om sentrale problemstillinger knyttet til kunstens rolle i samfunnet og kan sette denne i sammenheng med eget masterprosjekt
  • kan utvikle et forskningsprosjekt som bygger på kunnskap om kunstens involvering i aktuelle samfunnsproblematikker
  • kan anvende kunnskap om kunstens ulike sosiale, politiske og/eller didaktiske funksjoner på praktiske og teoretiske problemstillinger
  • har innsikt i relevante metoder for praktisk og teoretisk utforskning
  • har inngående kunnskap om og kan reflektere over etikk i forskning med særlig vekt på eget masterprosjekt

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og ta i bruk eksisterende relevante teorier og metoder, i eget masterprosjekt
  • kan utvikle et relevant forskningsdesign og, på bakgrunn av dette, gjennomføre et selvstendig prosjekt i tråd med forskningsetiske retningslinjer
  • kan bruke relevante metoder for forskning og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid/praksis
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan analysere samfunnsaktuelle tematikker i det estetiske feltet
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye og innovative måter
  • kan på bakgrunn av eget masterprosjekt kommunisere med spesialister og samfunnet
  • kan identifisere faglige utfordringer og bidra aktivt i diskusjon om kunst innen det estetiske feltet og i samfunnet

Teaching and learning methods

Studentene arbeider individuelt med masteroppgaven i dialog med veileder. I spesielle tilfeller kan to veiledere bli tildelt. Veileder(e) blir tildelt av instituttet basert på students avgrensing og arbeid i MEST4320 og MEST4800. Studentene oppfordres til å danne kollokviegrupper. Det vil være workshops og seminarer for studieretningen og for hele masterkullet i emnet.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Deltakelse og fremlegging av masterprosjektet på minst to seminarer underveis

Assessment

Studentene velger mellom to ulike eksamensløsninger. Begge eksamensløsningene har to deleksamener som behandles som to separate deler. I begge eksamensløsningene kan en del gjøres i samarbeid med en medstudent. Dette må være avgjort før emnet begynner.

Eksamensløsning A:

  1. Skriftlig oppgave (individuell) og
  2. Praktisk eksamen (alene eller i par)

Utdyping: Den skriftlige oppgaven (Del 1) er en individuell oppgave på16,000-20,000 ord. Praktisk eksamen kan gjøres i samarbeid med en medstudent om et felles emne. Den praktiske eksamenen vil være et egenprodusert praktisk arbeid i form av verk/produkt/prosess som presenteres i en utstilling, forestilling, workshop e.l. Arbeidet vises frem og valg gjort utdypes etterfølgende i muntlig dialog med sensor. Begge eksamenene teller 50% av totalkarakter, og resultatet rundes opp. Skriftlig eksamen kan påklages, praktisk eksamen kan ikke påklages.

Eksamensløsning B:

  1. Skriftlig oppgave (alene eller i par) og
  2. Formidling av masteroppgavens undersøkelser (individuell)

Utdyping: Den skriftlige oppgaven (Del 1) kan gjøres alene eller i samarbeid med en medstudent om et felles emne. En individuell oppgave er på 20 000-24 000 ord og en samarbeidsoppgave er på 28 000-32 000 ord. Formidling av masteroppgavens undersøkelser (Del 2) er en individuell oppgave. Den vil være en visuell og muntlig fremstilling av undersøkelsesdesign, datamateriale, analyser og hovedfunn. Denne utdypes etterfølgende i muntlig dialog med sensor. Den skriftlige eksamen (del 1) teller 75% av den totale karakteren. Formidlingen (del 2) teller 25% av den totale karakteren. Skriftlig eksamen kan påklages, formidling eksamen kan ikke påklages.

Gjelder begge eksamensløsninger:

Denne oppgaven bygger på forskningsdesignet som kandidaten leverte til eksamen for emnet MEST4800 Prosjektutvikling og forskningsdesign. Det er tillatt at begrensede deler av teksten i masteroppgaven kan være tilnærmet lik eller gjenbruker originaltekst fra den upubliserte forskningsdesigneksamen. Det må fremkomme tydelig i masteroppgaven hvilken tekst som er gjenbrukt fra eksamensoppgaven i MEST4800.

Tidsplanen for innlevering av hver eksamensdel vil bli informert ved starten av emnet. Tidsomfang på gjennomføring av del 2 bør ligge på 20-60 min (eksamensløsning A) og 20-25 min (eksamensløsning B). Eksamenene del 1 og 2 behandles som to ulike og separate eksamener. En student som stryker eller ikke får levert en eksamen, må kun ta den eksamenen på nytt/senere. Konteeksamen tas normalt i begge eksamenene tidligst mulig påfølgende semester. Alle eksamensdeler må vurderes til bestått for at studenten skal kunne få bestått emnet.

Gjelder begge eksamensløsninger hvis en del av eksamen er gjort med en medstudent:

Studentene vurderes samlet med én karakter på denne eksamenen. For både eksamensløsning A og B skal en kort refleksjon om samarbeidet formidles skriftlig.

Permitted exam materials and equipment

Mange fysiske fenomener og prosesser kan beskrives ved hjelp av termodynamikk, varme- og massetransport. Emnet skal gi et solid fundament for å kunne modellere, analysere, og beskrive termiske prosesser i tekniske installasjoner.

Grading scale

Ingen ut over opptakskrav.

Examiners

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har inngående kunnskap om

  • innholdet i og betydningen av fasediagram, med spesielt fokus på fasediagram for vann
  • ideelle gassers modellforhold og ulike tilstandslikninger
  • masse- og energi-balanse - Termodynamikkens 1. lov
  • entropi, eksergi og anergi - Termodynamikkens 2. lov
  • forskjellene mellom reversible og irreversible prosesser
  • analyse av termodynamiske sykluser i varmepumper herunder kjølesyklus og energisyklus
  • relativ og spesifikk fuktighet, oppvarming og fukting, kjøling og avfukting, Mollier diagram
  • varmeledningsligningen (3-dimensjonal, transient) med grensebetingelser og initialbetingelse
  • ekstern og intern tvungen konveksjon, grensesjikt samt hastighets- og temperaturprofil. Empiriske korrelasjoner vil bli benyttet for å beregne Nussults tall.
  • naturlig (fri) konveksjon og empiriske korrelasjoner for å beregne Nusselts tall
  • varmevekslere, analyse ved hjelp av logaritmisk midlere temperaturdifferanse og -- NTU metode
  • enkel strålingsfysikk og termisk stråling mellom faste flater
  • prinsipper for beregning av massetransport ved diffusjon og konveksjon med vekt på fuktvandring

Ferdigheter

Studenten kan analysere

  • termodynamiske egenskaper ved hjelp av tabeller og tilstandsligning
  • termodynamiske prosesser ved hjelp av T-v T-s, P-h diagrammer, entropiforskjeller for irreversible og reversible prosesser
  • eksergidestruksjon for de ulike komponentene av et gitt system i gitte omgivelse
  • ytelsen av varmepumpe, kjølesyklus og utvalgte effekt-sykluser
  • prosesser i klimaanlegg ved hjelp av Mollier diagram
  • varmeledning i faste elementer, for eksempel i vegger (varmestrøm og temperaturfelt)
  • konvektiv varmetransport mellom fast legemer og væske ved både tvungen og naturlig konveksjon
  • varmeoverføring mellom varme og kalde væsker i varmevekslere
  • varmeutveksling mellom faste flater ved hjelp av termisk stråling

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere systemers termodynamiske ytelse knyttet til varmepumper, kjølesykluser og utvalgte effekt-sykluser
  • kritisk velge hensiktsmessige empiriske korrelasjoner for de konvektive varmeoverføringskoeffisientene for beregning av varmevekslerens areal
  • analysere beregningsresultat
  • kommunisere med ingeniører og forskere innen emner relatert til termodynamikk, varme- og massetransport

Course contact person

Forelesninger, veiledning, data- og regneøving.

Det forventes fysisk oppmøte og deltakelse under forelesninger.

Overlapping courses

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å levere mappeeksamen:

  • 2 godkjente laboratoriearbeid innleveringer, individuelt gjennomført
  • 1 innleveringsoppgave, individuelt gjennomført
  • 1 muntlig presentasjon basert på innleveringsoppgaven, holdt fysisk i forelesningstiden, individuelt gjennomført

Formålet med arbeidskravene er å stimulere til jevn innsats underveis i semesteret og hjelpe studentene til å nå kravene til ferdighet og kompetanse.